• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24975
+
-

در جلسه شورای شهر بررسی شد

تأمین آب تهران در شرایط اضطراری

کلیات لایحه تأمین آب اضطراری در مواقع بحرانی برای پایتخت به تصویب رسید

شورا
تأمین آب تهران در شرایط اضطراری

حامد فوقانی
خبر‌نگار


 اعضای شورای شهر تهران پیش از رفتن به تعطیلات تابستانی یک‌رکورد زمانی را  از ابتدای سال 97تاکنون به ثبت رسانده‌اند. جلسه آنها اگرچه با کمی تأخیر آغاز شد اما با 4بار تمدید زمان، تا دقایقی پس از یک‌بعدازظهر به طول انجامید. اعضای شورا در این 4ساعت، 9دستور جلسه را مورد بررسی قرار دادند که در میان آنها لایحه‌ای درباره «آبرسانی اضطراری در بخش شرب و خاموش کردن آتش» کمترین بحث‌ها را رقم زد.
 دیروز همچنین محسن هاشمی نخستین تذکر خود را از ابتدای شروع به‌کار پنجمین دوره شورا، ارائه کرد که به وحدت میان مدیران شهری و حفظ شأن و جایگاه شورا پس از واکنش یکی‌ از معاونان شهرداری به تذکر عضوی از شورا ارتباط پیدا می‌کرد. 

توجه به مایه حیات پس از رخداد بحران

اعضای شورای شهر تهران در هفتاد و نهمین جلسه خود، کلیات لایحه «طرح تأمین آبرسانی اضطراری شهر تهران» را تصویب کردند. بر این اساس، مخازنی در محدوده حریم شهر و نقاط مخصوصی تعبیه خواهد شد تا در زمان‌های بحرانی به‌ویژه پس از رخداد زلزله، بتوانند حدود 3روز، آب لازم برای رفع نیازهای حیاتی را تأمین کنند. اینطور که زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در توضیحات لایحه گفت: تأمین آب اضطراری پایه برای شرب شهروندان با هدف حفظ حیات شهروندان پس از زلزله و بحران، تأمین آب اضطراری پایه برای خاموش کردن آتش با هدف محافظت از شهر در برابر آتش‌سوزی‌های پس از زلزله و بحران و تأمین آب اضطراری پایه برای مراکز خدمات درمانی اضطراری و بیمارستان‌ها با هدف کاهش تلفات مصدومان پس از زلزله و بحران ازجمله اهداف این طرح است. او افزود: «شرکت آب و فاضلاب استان تهران مکلف است برای تأمین آب پایه شرب شهروندان در شرایط اضطراری و مطالعات مهندسی طرح یکپارچه آبرسانی اضطراری شرب برای زلزله، شرایط اضطراری شهر تهران را به‌صورت محله‌محور که از طریق مراجع ذیصلاح به تصویب رسیده است، مبنای عمل قرار دهد و متعاقبا مطالعات لازم درخصوص مشارکت‌های اجتماعی به‌ویژه سازوکار و نحوه توزیع آب در شرایط اضطراری را با همکاری کارگروه تخصصی تشکل‌های مردم‌نهاد شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران ظرف یک سال تهیه و عملیاتی کند.» به گفته نوری، شهرداری تهران نیز (سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی) با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب استان تهران، موظف است نسبت به انجام مطالعات مهندسی آبرسانی اضطراری برای آب مورد نیاز آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های پس از سوانح و زلزله شهر تهران به‌صورت محله‌محور، در بازه زمانی حداکثر یکساله اقدام کند.
در بین بررسی این لایحه، برخی از اعضای شورا نسبت به جزئیاتی که مطرح می‌شد، واکنش نشان دادند که هاشمی اعلام کرد: اکنون فقط کلیات لایحه به رأی گذاشته می‌شود و سپس در کمیسیون‌های تخصصی مرتبط درباره جزئیات تصمیم‌گیری شده و برای تصویب به صحن اصلی می‌آید. ازجمله جزئیاتی که حسابی پر سر و صدا شد، درنظر گرفتن مبلغ هزارتومان آبونمان به ازای هر مشترک مصرفی تهران برای تأمین هزینه‌های لازم‌الاجرا بود که تصمیم‌گیری در این خصوص به بعد موکول شد. به هرترتیب کلیات این لایحه به تصویب رسید.

رأی اکثریت به شفافیت در شهرسازی

دیروز همچنین یک‌فوریت طرح الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی با اجماع به تصویب رسید. به گفته بهاره آروین، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران، در این طرح پیش‌بینی شده که اطلاعات پرونده‌هایی از سامانه شهرسازی که از ابتدای سال 97درخواست پروانه کرده‌اند و پروانه آنها اخذ شده روی نقشه تهران انتشار عمومی پیدا کند. انتخاب پرونده‌های سال 97به این دلیل است که انتشار عمومی پرونده‌های سالیان گذشته امکان دارد، برای مردم این توقع را ایجاد کند که آن امتیازها برای آنها هم در نظر گرفته شود، درحالی‌که توضیح این مسئله که آنها تخلف بوده، ممکن است به این سادگی نباشد و آن پرونده‌ها باید از طریق سازمان‌های نظارتی پیگیری شوند.
در نهایت یک‌فوریت این طرح 19رأی موافق از 19نفر حاضر در جلسه را به‌دست آورد؛ به همین علت آروین گفت: «در دوره پنجم شورای شهر تهران، همه طرح‌ها و لوایحی که درخصوص شفافیت بوده‌اند با اجماع کامل و رأی اکثریت اعضا به تصویب رسیده‌اند.»
روز گذشته یک فوریت طرح ساماندهی مشاغل سیار دستفروشان هم به تصویب رسید. حجت‌نظری در این رابطه توضیحاتی را ارائه کرد که اجرای نهایی آن می‌تواند به ساماندهی وانت‌بارهای دستفروش بینجامد. 
محمدجواد حق‌شناس و افشین حبیب‌زاده در این میان نسبت به ساماندهی دستفروشانی که باعث سدمعبر می‌شوند، هشدار دادند. حبیب‌زاده همچنین به خیابانی واقع در منطقه 15اشاره کرد که سدمعبر وانتی‌‌ها در آن به شکل عجیبی رخ می‌دهد. به گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد خیابان مورد نظر حبیب‌زاده، خیابان شهرزاد واقع در محله شوش باشد که وانتی‌ها چندلاین را برای فروش میوه و خرده‌ریزها سد می‌کنند.

در سو‌ءاستفاده از پارکینگ‌ها بسته شد

روز گذشته همچنین لایحه‌ای درباره پارکینگ‌های میادین میوه و تره‌بار در دستور کار قرار گرفت و تصویب شد؛ چراکه بعضا برخی با پارک خودروی خود به‌صورت رایگان یا طولانی مدت با پرداخت مبلغ بسیار ناچیز، از این محل‌ها سوء‌استفاده می‌کنند. به همین‌خاطر لایحه‌ای از میادین میوه و تره‌بار ارائه شد تا براساس آن، اگر فردی بیش از یک‌ساعت از پارکینگ این مکان‌ها استفاده کند، مقدار بیشتری بپردازد. به گفته رئیس شورا اینگونه جای مورد نیاز برای سایرین که به واقع خرید دارند، باز می‌شود. 
همچنین در ادامه پرونده باغات ارائه شد که 3ملک باغ تشخیص داده شد و تصمیم درباره پرونده چندین ملک که در حریم تهران قرار دارند به‌عهده وزارت جهادکشاورزی گذاشته شد.
محمود میرلوحی نیز در نطق پیش از دستور، نمایندگان مردم در شورای شهر تهران را به یاد مشارکت مردم در انتخابات سال گذشته انداخت. میرلوحی گفت:شفافیت یک شعار سطحی نیست بلکه یک راهبرد حیاتی است و امیدواریم همه سطوح فعالیت شورا و شهرداری را دربرگیرد و از «ارتقای سلامت و مبارزه با فساد » سخن گفت و از دیگر اعضای شورا خواست تا برای حل مشکلات شهر تهران همدل شوند.


 نخستین تذکر رئیس با چاشنی حفظ وحدت
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای هفتادو نهمین جلسه دیروز با اشاره به سانحه رانندگی روز شنبه در بزرگراه بابایی اظهار داشت: «ابتدا از طرف اعضای شورای شهر تهران، سانحه تصادف در بزرگراه بابایی را که به فوت 5نفر از پاکبانان زحمتکش شهر تهران منجر شد تسلیت می‌گوییم و برای خانواده‌های این عزیزان صبر آرزو داریم و امیدواریم با پایبندی شهروندان به مقررات و قوانین و برخورد قاطع مسئولان با متخلفان، دیگر اینگونه شاهد داغدار شدن خانواده‌های عزیزان زحمتکش پاکبان نباشیم.»

محسن هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه طی یک‌سال گذشته هیچ تذکری نداده است، گفت: «از این فرصت استفاده می‌کنم و لازم می‌دانم به آقای پورسیدآقایی بابت پاسخ توأم با تمسخر و توهین به عضو شورای اسلامی شهر تهران تذکر بدهم. اگرچه دیروز ایشان به شورا آمدند و عذرخواهی کردند اما باید این موضوع به‌صورت ویژه رسیدگی شود تا این رفتار توسط دیگران تکرار نشود.» به گفته هاشمی، تذکر اعضا پس از ارائه به‌صورت مکتوب به هیأت رئیسه شورا داده می‌شود، سپس به شهردار ارسال شده تا او نیز به شخص یا محل مورد نظر برای پاسخ و عمل ارسال ‌کند. او افزود: «روال نیست که پاسخ تذکر اعضای شورا اینگونه در رسانه‌ها داده شود. بنابراین نباید تبدیل به رویه شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید