
ساخت22هزار خانه درمنطقه21
مدیریت شهری بهدنبال رفع مشکلات ساکنان این منطقه با طرح تفصیلی است

محمد سرابی-روزنامهنگار
کارخانههای وسیع و بزرگراههای پررفتوآمد باعث شدهاند که غربیترین منطقه تهران با دیگر محدودههای پایتخت تفاوت داشته باشد. منطقه 21که تا 2دهه قبل بهعنوان منطقه مستقل تعریف نشده بود، اکنون درگیر رفع مشکلاتی است که از سالهای قبل و با رشد مناطق مسکونی در میان بافت صنعتی شکل گرفته است و با تداوم ساخت مسکن همچنان ادامه دارد. محسن امیدیان، شهردار منطقه 21توضیحات بیشتری درباره برنامهها و پروژههای اجرایی این منطقه ارائه میدهد.
پیشنهاد اجرای طرح تفصیلی
تا سال 1383، این منطقه جزو حریم منطقه۹ شناخته میشد و برخی از بافتهای مسکونی براساس ضرورت از ۵۰ سال پیش در کنار صنایع شکل گرفتند؛ به همین دلیل بازنگری طرح تفصیلی منطقه ضروری است. در همین راستا طرح تفصیلی جدید منطقه تهیه شده و تا ۶ماه آینده در شورایعالی شهرسازی مطرح میشود. این طرح مواردی مانند توسعه شبکههای معابر، طراحی جدید فضای سبز، ساخت بیمارستان، مراکز خرید و تجاری، بهروزرسانی ارتباط صنعت با بافت مسکونی و بخشهای دانشگاهی را دربرمیگیرد. همچنین در طرح تفصیلی امکان ایجاد پارکهای فناوری در منطقه ۲۱ فراهم میشود.
ساخت خانههای مسکونی
۲۲هزار واحد مسکونی از مجموعه تعهدات ۲۰۰هزار واحدی شهرداری در این منطقه قرار دارد. نمونهاش پروژه ساخت 4هزار خانه برای کارکنان آتشنشانی است. سایر موارد هم در مراحل مختلف ساخت قرار دارند و شامل تعاونیهای مسکونی میشوند که اعضای آن مشمول قانون جهش تولید مسکن هستند. درواقع ساخت مسکن در منطقه ارجحیت دارد و شهرداری در این حوزه تسهیلگری میکند.
فرودگاه مانع ساختوساز است
محسن امیدیان، شهردار منطقه21:
یکی از چالشهای منطقه در شهرک کاظمیه و محدوده اطراف فرودگاه مهرآباد است؛ چون در آن محدوده زمانی مجوز ساخت ۵طبقه صادر میشد، اما بهدلیل ادعای فرودگاه مبنی بر رعایت محدودیت ارتفاع ، 15متر در حریم فرودگاه و ارائه دستور قضایی ساختوساز محدود شد و به 3طبقه رسید. اکنون در آن محدوده املاکی داریم که 2پلاک دوطرف آنها 5طبقه ساخته شده و پلاک میانی به شکل فرسوده باقی مانده است. از طرف دیگر سازمان هواپیمایی کشوری ارتفاع مجاز را ۲۱ متر میداند که برای ۵طبقه کافی است، اما فرودگاه مهرآباد اصرار بر ارتفاع ۱۵متری دارد. البته شهرداری منطقه از شهروندان حمایت میکند. هفته قبل جلسهای با حضور نمایندگان مجلس و مدیریت فرودگاه داشتیم و قرار شد پیگیری انجام شود. محدودیت ارتفاع 15متری در عمل هیچ تأثیری ندارد؛ چون الان ساختمانهای۵ طبقه چسبیده به دیوار باند فرودگاه داریم که سال ۱۴۰۰ پایان کار گرفتهاند و تا سالها هم باقی میمانند.
2پروژه مهم اجرایی محدوده کدامند؟
پروژه فتح - باغستان: زیرگذر این پروژه سال گذشته افتتاح شد. اکنون روگذر آن در حال ساخت است. در این میان لوله گاز ۱۲اینچی بهعنوان معارض باید جابهجا شود، اما چون امکان قطعی گاز در این فصل نیست، بلافاصله بعد از رفع معارض پروژه انجام و پس از ۱۵روز آماده افتتاح خواهد شد.
پروژه دوگاز: انتقال ترافیک بلوار کرمانخودرو به بزرگراه شهیدفهمیده در فاز یک پروژه دوگاز، ترافیک غرب تهران را کاهش میدهد. این پروژه درواقع کمربندی غربی تهران برای انتقال ترافیک به بزرگراههای شهیدان فهمیده و همت خواهد بود. ادامه پروژه هم در انتظار تصمیم کمیسیون ماده5 است.
کمبود اتوبوس
راهکار: برای تهرانسر و منطقه ۲۱ درخواست نوسازی ناوگان اتوبوسرانی داده و ۱۹ دستگاه در اردیبهشتماه به ناوگان اضافه شده است. تا پایان سال هم ۲۰دستگاه اتوبوس وارد ناوگان منطقه میشود.
کمبود سرانه ورزشی
راهکار: باتوجه به پراکندگی بافت مسکونی، بخش دولتی در مناطقی که حد نصاب جمعیت نداشته باشند، واحدهای درمانی نمیسازد. بخش خصوصی هم بهدنبال توجیه اقتصادی است؛ درنتیجه شهرداری تلاش کرده از ظرفیت شرکت شهر سالم بهره ببرد. اکنون ساخت یکی از درمانگاهها در محدوده ویلاشهر به پایان رسیده و تلاش شهرداری خدماترسانی است. یک درمانگاه دیگر هم در شهرک فرهنگیان پیشبینی شده است.