منطقه21 در انتظار 3پروژه عمرانی جدید
عبدالمطلب توجهی*
اولین نکتهای که درخصوص پروژه زیرگذر متوسلیان مورد توجه قرار گرفت و منجر به اجرای آن شد، دشواری مسیری بود که ساکنان شهرکهای حاشیه تهران ناچار بودند برای تردد بین تهران و شهرهای خود طی کنند. پیش از این، کسانی که میخواستند از تهران به سمت ملارد، باغستان و شهریار تردد کنند مجبور بودند از بزرگراه متوسلیان به سمت غرب مسیری را طی کنند، از دوربرگردانی که در مسیر شرقبهشرق بعد از ورودی باغستان وجود دارد دور بزنند و به معبری که به سمت جنوب وجود داشت وارد شوند. دوربرگردانی هم که شهروندان ناچار به گذر از آن بودند کمعرض و دارای یک لاین عبور بود. برای اینکه این حرکت حذف و مشکل ترافیکی که بهواسطه کندی تردد ایجاد میشد حل شود، این زیرگذر با 2لاین عبور احداث شد و در واقع بار حرکت شرقبهغرب بزرگراه متوسلیان به این معبر منتقل شد تا کسانی که میخواهند حرکت شرقبهجنوب انجام دهند از این زیرگذر استفاده کنند. با افتتاح این پروژه نهتنها مسیر عبور 2کیلومتر کاهش پیدا کرد بلکه ترافیک بزرگراه متوسلیان هم کم میشود. اجرای این پروژه از سال98 آغاز و تقریبا 60تا65درصد پروژه تا سال1400 انجام شد اما به دلایلی این پروژه متوقف شد. مسائلی چون تغییرات نرخ ارز، تغییر قیمت نهادهها و همچنین ضریب پیمانکار، از دلایلی بود که باعث شد پیمانکار، پروژه را متوقف کند و این توقف حدود 6ماه ادامه داشت. مناقصه پیمانکار جدید در اسفندماه سال گذشته برگزار و از فروردین امسال هم عملیات اجرایی پروژه شروع شد که امروز به مرحله بهرهبرداری رسیده است.
در ادامه این پروژه با توجه به درخواستهای مطرح شده و مشکلاتی که به لحاظ ترافیکی در مسیر وجود داشت، 2عملیات تکمیلی انجام خواهد شد؛ یکی از این طرحها در مسیر غرببهجنوب بزرگراه متوسلیان انجام خواهد شد و این برای کسانی است که از کرج میآیند و میخواهند از غرببهشرق بزرگراه متوسلیان به سمت باغستان و شهریار بروند. در این مسیر احداث یک رمپ همسطح در برنامه کاری شهرداری است که حداکثر تا اردیبهشت سال آینده افتتاح خواهد شد. پروژه بعدی پلی است که در مسیر باغستان و شهریار به غرب(به سمت کرج) احداث میشود و دسترسی این مسیر با احداث یک پل روگذر تامین خواهد شد. پیمانکار این طرح سازمان مهندسی و عمران شهر تهران است که تجهیز کارگاه را انجام داده و همزمان با افتتاح زیرگذر متوسلیان، کلنگزنی پل هم انجام میشود و برآورد میشود ظرف یکسال آینده این پروژه هم قابلیت بهرهبرداری داشته باشد. هزینهای که برای زیرگذر متوسلیان-باغستان از ابتدای آغاز بهکار پروژه هزینه شد حدود 120میلیارد تومان بوده است. برای پل روگذری که قرار است همزمان با بهرهبرداری زیرگذر کلنگزنی شود نیز 150میلیارد تومان هزینه برآورد شده است.
پروژه دیگری که قرار است در منطقه21 اجرا شود، پل روگذر ایرانخودرو- شهید فهمیده است که توسط سازمان مهندسی و عمران شهر تهران اجرا خواهد شد. این پروژه هنوز در مرحله تکمیل طراحیهاست ولی ما پیگیر این موضوع هستیم که حتما برای سال آینده در برنامه اجرا قرار گیرد. زیرگذر کنونی عرض بسیار کمی دارد و مشکلات زیادی را برای تردد ایجاد کرده بهطوریکه در حال حاضر بهصورت یکطرفه در مسیر شمال به جنوب در حال بهرهبرداری است. این شرایط، مشکلاتی را برای افرادی که میخواهند از منطقه21 به سمت منطقه22 حرکت کنند ایجاد کرده است لذا برنامهریزی شده که با ایجاد یک پل روگذر دسترسی بهصورت دوطرفه فراهم شود و کسانی که میخواهند از منطقه21 به سمت شمال تهران بروند و از بزرگراه شهید فهمیده و آزادراه تهران-کرج حرکت میکنند بتوانند از طریق این پل به مقاصد خود برسند.