• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 6 دی 1396
کد مطلب : 2496
+
-

تأکید رئیس‌شورا بر اجرای بیمه‌مسئولیت کیفیت ساختمان

محسن هاشمی: زلزله خطر جدی و همیشگی تهران است اما نباید با بزرگ‌نمایی آن به تشویش اذهان‌عمومی دامن زد

شورا
تأکید رئیس‌شورا بر اجرای بیمه‌مسئولیت کیفیت ساختمان

 شورای شهر تهران دیروز جلسه‌ای متراکم داشت. در ابتدا رئیس شورای شهر درباره زلزله و حواشی پس از آن چون تشویش اذهان عمومی یا اهمیت کمک به پایداری ساختمان‌ها گفت. سپس 2عضو شورای شهر نطق‌های خود را قرائت کردند. اسقف اعظم ارامنه تهران هم به مناسبت سال جدید مسیحی سخنرانی داشت.

در نهایت نیز پیروز حناچی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گزارشی از وضعیت عمرانی شهر و برنامه‌های این معاونت ارائه کرد. ارائه این گزارش نیز نظرات مختلف اعضای شورای شهر را به‌دنبال داشت.

به گزارش همشهری، دیروز محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی از زلزله تهران به‌عنوان خطری جدی و همیشگی سخن گفت اما درعین حال‌که تأکید کرد نباید با بزرگ‌نمایی زلزله به تشویق اذهان عمومی دامن زد خواستار آن شد تا هر چه زودتر اعتبارات لازم برای پیشگیری و مقابله با حوادث در تهران تزریق شود.

وی یکی از راهکارهای کمک به پایداری ساختمان‌ها را اخذ بیمه‌های مختلف مسئولیت دانست و گفت: این بیمه‌ها هم در موقع ساخت و هم پس از ساخت جاری است و می‌توانند ضلع چهارم نظارت بر ساختمان‌ها باشند بنابراین توصیه می‌شود موضوع اجباری شدن بیمه مسئولیت کیفیت ساختمان در دستور کار شورا قرار گیرد. هاشمی همچنین اظهار داشت: قرار بود شهردار تهران امروز برای ارائه گزارش در مورد وضعیت زلزله تهران و مدیریت بحران به شورا بیاید اما کاری اضطراری برایش پیش آمد و به جلسه یکشنبه آینده موکول شد.

تهران تاب لرزه‌های کوچک را هم ندارد

زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری نطق پیش از دستور خود را با سؤالی از مسئولین آغاز کرد و گفت: زلزله مردم و شهر تهران را لرزاند، شما را چطور؟

از نظر نوری زلزله اخیر نشان داد که پایتخت، این کلانشهر باعظمت و پر ابهت، چه بی‌پناه و مظلوم تاب لرزه‌های کوچک را هم ندارد چه رسد به زلزله‌ای مهیب! تهران لرزید و نشان داد این حجم از قانون و مصوبه و دستورالعمل با نخستین تکان زمین، توان مقاومت از کف می‌دهند و ساز ناکوک بی‌برنامگی و ناهماهنگی گوش فلک را کر می‌کند.

نوری با اشاره به اینکه درصورت بروز زمین لرزه شدیدتری در پایتخت اساس اداره امور دچار اختلال جبران ناپذیری خواهد شد از اقدامات غیراصولی و بارگذاری‌های غیرکارشناسی آن هم در پهنه‌های خطرناک انتقاد کرد و گفت: به‌صورت نمونه می‌توان به 979ساختمان بلند مرتبه در تهران اشاره کرد که 480ساختمان در دهه اخیر ساخته شده و از این تعداد 25درصد از آنها عمدتا در مناطق با بافت فرسوده بوده و 95ساختمان حتی ابتدایی‌ترین تجهیزات ایمنی در حد کپسول آتش‌نشانی را هم ندارند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری افزود: با نیم نگاهی به این آمار مهیب عقل سلیم حکم می‌کند که آمادگی لازم برای مقابله با زلزله‌های احتمالی در هر سطح و جایگاهی باید وجود داشته باشد و مسئولان و مردم از برنامه‌ریزی و آگاهی کافی برای مقابله با بدترین سناریوها نیز برخوردار باشند.

شهر تهران گران اداره شده است

مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در نطق پیش از دستور دیروز خود به شهردار تهران متذکر شد تا به انتظارات شهروندان تهرانی که تغییر در شیوه مدیریت شهرداری است پاسخ دهد. وی این تغییر را وابسته به تغییر نگرش و سیاست‌ها در اداره شهر و مدیران دانست وافزود: مردم خواهان شایسته سالاری، به‌کارگیری زنان، جوانان و اقلیت‌ها در اداره امور هستند.

توجه شما به این مطالبه گام نخست تغییر بوده و ضروری است به این انتظار مردم پاسخ مناسبی داده شود. وی در ادامه خواستار پایان دادن به چرخه ناسالم اداره گران شهر شد و گفت: نباید سرمایه‌های شهروندان تهرانی را برای خوشامد این پیمانکار و آن مدیر مُصرف پر هزینه بر باد داد، باید این دور باطل را متوقف کرد. مطمئن باشید اگر در شهرداری اراده‌ای بر توقف این روند نباشد شورا دیگر بودجه غیرقابل توجیه و گران را تصویب نخواهد کرد.

فراهانی برای روشن شدن موضوع گران اداره شدن شهر در دهه اخیر گفت: آیا تا به حال از خود پرسیده‌ایم بودجه 17هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران در سال 1396چه نسبتی با بودجه سال 1384و آغاز 12سال مدیریت مطلق العنان شهردار پیشین دارد؟ 

وی افزود: بهتر است بدانیم که تهران سال 1384را با بودجه مصوب یک هزار و 600میلیارد تومانی تحویل گرفتند و در 1396با بودجه 17هزارمیلیارد تومانی تحویل دادند! یک محاسبه کوچک ریاضی نشانگر این تفاوت 10برابری است.

به گفته فراهانی، رقم 200میلیارد تومانی واگذاری دارایی‌های مالی سال1384را به 11برابر یعنی 2هزار و 300میلیارد تومان رساندند و در مدت 12سال با 18هزار میلیارد تومان، رکورد واگذاری دارایی‌های مالی را به نام خود ثبت کردند.

خوب است بدانیم رقم وام بانکی پیش‌بینی شده در بودجه امسال که آخرین برنامه با تفکر مدیریت پیشین شهر برای اداره تهران بود معادل هزار و 200میلیارد تومان است. وی با بررسی عملکرد ریالی شهرداری نشان داد که در 12سال گذشته با شهر فروشی شهرداری سقف عملکرد درآمدی 12ساله خود را به 121هزار میلیارد تومان رسانده اما در برابر برای تهران و تهرانی‌ها کمتر از بودجه مصوب یعنی 101هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

فراهانی گفت: اگر مجموع درآمد و هزینه شهرداری تهران در 12سال گذشته را با سرانه جمعیت 8میلیونی تهران برابر آخرین سرشماری سال 1395محاسبه کنیم درمی‌یابیم که شهرداری تهران در 12سال گذشته درحالی‌که به ازای هر شهروند تهرانی 139میلیون ریال درآمد کسب کرده اما فقط به ازای هر نفر شهروند 116میلیون ریال هزینه کرده است.

تبدیل زندان‌ها و پادگان‌ها به فضای عمومی شهری 

دیروز معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در صحن علنی شورای شهر گزارشی در مورد سیاست‌ها و برنامه‌های این معاونت ارائه کرد. پیروز حناچی با تأکید بر اینکه مردم شهر را می‌سازند و شهر مردم را، گفت: شهر موجودی زنده و پویاست که رشد می‌کند و تحول می‌پذیرد و در نهایت، نشاط و افسردگی می‌یابد.

پس مدیریت شهر باید کاری کند که ارتباط بین شهر و شهروند از نظر کمی و کیفی ارتقا یابد. وی دراین باره از لزوم تجدید نظر درعملکرد حوزه فنی و عمرانی گفت و اظهار داشت: در رویکرد جدید به موضوع خلاقیت، جاذبه، زیباسازی و توجه به جنبه اجتماعی پروژه‌ها می‌اندیشیم.

مثلا ازآنجا که دیگر زندان اوین پذیرای زندانی نیست باید تلاش کنیم که تبدیل به فضای عمومی شهری شود یا برق آلستوم اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین نیروگاه تهران است که می‌شود با خارج کردن آن از مدار به‌عنوان ظرفیت فرهنگی و اقتصادی شهر از آن بهره‌مند شد.

حناچی با نمایش نموداری از ردیف‌های اعتباری پروژه‌های عمران شهری از سال 88تا 96گفت: این نمودار نشان می‌دهد که سال 92اوج فعالیت‌های عمرانی در شهر تهران بود اما با کند شدن آهنگ تأمین منابع هر سال از حجم این فعالیت‌ها کاسته شد که پیش‌بینی ما برای سال 97هم همچنان روند نزولی است و ناچاریم برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به سمت روش‌های درآمدی دیگری برویم و در تکمیل پروژه‌ها اولویت‌بندی کنیم. از نظر حناچی نگاه به شهر به‌عنوان کارگاه ساختمانی ونه یک موجود زنده اشتباه است و باید به شهر نگاه همه جانبه داشت. ضمن اینکه توجه به مسائل محیط‌زیستی بسیار مهم است.

وی دراین باره به زیر‌گذر نیمه تمام بلوار استاد معین اشاره کرد که از سال93 تاکنون به‌دلیل کمبود اعتبار معطل مانده است. ضمن اینکه درصورت وصل شدن استاد معین به فتح دسترسی محلی به دسترسی درجه یک و عمومی تبدیل می‌شود و حجم ترددها آرامش و سکون این محور و ساکنین آن را به هم خواهد زد.

نظر معاون جدید عمرانی شهرداری تهران این بود که در اجرای پروژه‌ها باید رضایتمندی مردم را دنبال کرد و بعد به‌دنبال جاذبه و کشش برای آن بود. حناچی همچنین وجود پروژه‌های نیمه‌تمام در شهر تهران را از دیگر مخاطرات و آسیب‌های شهر دانست که برای تکمیل و اجرای پروژه‌های موجود 1400میلیارد تومان اعتبارلازم است.

 

   انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس ناعادلانه است

صبح دیروز برای نخستین بار صحن علنی شورای شهر تهران میزبان اسقف اعظم سبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران بود.

وی در سخنان خود تأکید کرد: همه ادیان بر ایجاد صمیمیت و دوستی تأکید دارند و البته این از ویژگی‌های خاص ایران و فرهنگ ایرانی نیز هست. وی با اشاره به اینکه تاریخ نشان داده است که صلح و عدالت تنها زمانی تحقق می‌یابند که گفت‌وگو و دوستی و احترام متقابل میان پیروان ادیان الهی برقرار شود، افزود: تاریخ ایران گواه این واقعیت است که ساکنان این سرزمین از دیرباز پیرو هر کدام از ادیان الهی که بوده‌اند، در کنار هم زیسته و فعالیت کرده و با همزیستی مسالمت‌آمیز و احترام و دوستی متقابل حقانیت آیات کتب مقدس را به اثبات رسانده‌اند.

اسقف اعظم ارامنه تهران با اشاره به اینکه امروز پیروان ادیان مختلف و به‌ویژه ادیان الهی در سایه جمهوری اسلامی ایران از آزادی‌های تصریح شده در قانون اساسی در جهت رسیدگی به احوال شخصیه خود برخوردارند، گفت: ایران سرزمین ادیان مختلف و مهد گفت‌وگو و همزیستی مسالمت‌آمیز بوده و خواهد بود.

متأسفانه جهان این واقعیت مسلم را انکار می‌کند. سبوه سرکیسیان افزود: در این ایام فرخنده نگاه همه ما به بیت اللحم مکانی که عیسی مسیح به‌عنوان حکمران صلح و دوستی در آنجا ‌زاده شد، دوخته شده و توجه ما بر وضعیت ملت فلسطین متمرکز است.

وی گفت: بیت اللحم این روزها به‌دلیل تصمیم ناعادلانه رئیس‌جمهور آمریکا در انتقال سفارت این کشور   به بیت‌المقدس و بی‌توجهی به موازین بین‌المللی در وضعیت فاجعه باری به سر می‌برد. وی ادامه داد: در اینجا باید این نکته را مورد تأکید قرار دهم که براساس اللهیات مسیحی حیات سرزمین اسرائیل که به آن در عهد قدیم اشاره شده است پس از آنکه از پذیرفتن عیسی مسیح به‌عنوان مسیحای وعده داده شده از سوی پیامبران پیشین خودداری کرد، پایان یافت. در نتیجه فلسطین موطن ملت فلسطین بوده و بیت‌المقدس پایتخت آن است.

این ادعا که بیت‌المقدس از قدیم پایتخت اسرائیل بوده است و اخیرا نیز توسط یکی از مقامات سعودی در مطبوعات و شبکه‌های تلویزیونی مطرح شد، دروغی آشکار است. وی تأکید کرد:  آری،  بیت‌المقدس پایتخت فلسطین و مکانی مقدس برای پیروان 3دین توحیدی به شمار می‌آید.

 

واکنش اعضا به گزارش معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران 

 

افشین حبیب‌زاده /عمران وحمل ونقل:

 تصمیم‌گیری‌های مقطعی، زودهنگام و بدون پشتوانه مطالعاتی ضعف فعالیت‌های عمرانی در مدیریت شهری گذشته بود که در این دوره باید اصلاح شود. ضروری است در تدوین بودجه سال 97به ماموریت نگه‌داشت پل و ابنیه شهر توجه شود. در ضمن باید به وضعیت نگران‌کننده 200گود رها شده در شهر تهران به‌صورت جدی پرداخته شود.

 

مجید فراهانیبرنامه و بودجه:

 متأسفانه در گذشته به مطالعات اقتصادی و ترافیکی در  پروژه‌های بزرگ کمتر توجه می‌شد مثلا در مورد ساخت پل صدر یا شهر آفتاب حتی ۴ برگ مطالعه ارائه نشد. تاجایی که امروز پل صدر کارکرد اصلی خود را که همان کاهش بار ترافیکی است ، نتوانسته انجام دهد. براساس آمار منتشر شده، برای ساخت پل طبقاتی صدر و زیر گذر نیایش بیش از یک میلیارد دلار در آن زمان هزینه کردند که اگر ساخت هر کیلومتر مترو را ۲۲۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان درنظر بگیریم می‌توانستیم 2خط مترو با همین ابعاد و طول بسازیم. نکته دوم توجه به جذب سرمایه داخلی و خارجی در شرایط فعلی برای انجام پروژه‌هاست. 

 

احمد مسجد جامعی/ فرهنگی و اجتماعی:

درمدیریت گذشته مطالعات زیست‌محیطی، فرهنگی و اجتماعی پیش از آغاز فعالیت‌های عمرانی انجام نمی‌شد. نباید در فعالیت‌های عمرانی به‌گونه‌ای رفتار کنیم که طبیعت تهران از بین رفته و کوه‌ها از دید شهروندان پوشیده شوند. کوه، آب، هوا و درختان و باغات شهر تهران در حال از بین رفتن هستند بنابراین حفظ طبیعت تهران مهم است. امروز حقوق ماشین‌ها بیشتر از حقوق شهروندان رعایت می‌شود؛ گویی به جای حقوق شهروندی باید به‌دنبال ماشینوندی باشیم! درحالی‌که شهر را باید برای شهروندان طراحی کرد و به ساکنین این شهر احترام گذاشت. پیشنهاد زیرگذر کردن پل‌های فلزی را دارم چون این شهروندان هستند که باید از روی زمین عبور کنند درحالی‌که امروز این ماشین‌ها هستند که از روی خیابان عبور می‌کنند و شهروندان مجبورند برای تردد به زیر زمین بروند.

 

محمود میرلوحی/ برنامه وبودجه:

 انتظار می‌رود در معاونت فنی و عمران، عصاره دانش و عمران و معماری کشور تجلی پیدا کند. خواهش دارم استانداردسازی برای ارتقای سطح فنی کار ساخت‌وساز و فعالیت‌های عمرانی در شهر تهران صورت گیرد.

 

زهرا صدراعظم نوری/  سلامت و محیط‌زیست (رئیس) :

 تأکید من ترکیب مباحث محیط‌زیست با توسعه است. در توسعه پایدار باید ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیط‌زیست هم دیده شود وگرنه چالش‌زا خواهد بود. ما در چند پروژه عمران شهری نظیر تونل آرش اسفندیار و بزرگراه‌های لشکری و شوشتری شاهد اوج طراحی‌های غیرمحیط‌زیستی هستیم. همچنین پل صدر و اتوبان ارتش بسیار نازیباست و منظر شهری را به‌شدت وحشتناک ساخته است.

 

ابراهیم خلیل‌آبادی/ فرهنگی و اجتماعی:

از معاون فنی وعمرانی درخواست حمایت از ابنیه تاریخی را دارم. ضمن اینکه در بازدیدی که از منطقه 15داشتم شهروندان این منطقه درگیر ترافیکی هستند که از شرق تهران به این منطقه سرازیر می‌شود و هنوز طرح‌های بزرگراهی این منطقه هم به نتیجه نرسیده است.

 

مرتضی الویری/ برنامه وبودجه (رئیس):

متأسفانه در شهر تهران هزینه پروژه‌ها گران‌تر از برآورد اولیه تمام می‌شود. دلیلش این است که اولویت‌ها این قدر زیادشده که دیگر چیزی در اولویت قرار نمی‌گیرد. لازم است برای سال آ‌ینده غربالگری مناسب صورت گیرد. تعداد محدودی پروژه کلیدی را تمام کنیم. برای افزایش کیفیت اجرای پروژه‌ها نظیر آسفالت معابر شهر تهران هم نیازمند نظارت بیشتر هستیم. همچنین سنگینی وزن پروژه‌های عمران شهری و بناها و سازه‌ها نیازمند سبک‌سازی‌ با تغییر مصالح است که می‌تواند کمک زیادی برای ایمنی در برابر زلزله باشد.

 

شهربانو امانی/ عمران وحمل ونقل:

 به مردم بگویید که تهران برای رهایی از این وضعیت فلاکت بارش در دست تعمیر است. در اجرای پروژه‌ها پیوست فرهنگی، محیط‌زیستی و اجتماعی رعایت نشده است. مردم ما تغییر رویکرد می‌خواهند. شما هم گزارش 100روزه دهید که چه چیزی از شهرداری قبل تحویل گرفتید؟ تهران فاقد نگاه هنرمندانه و انسانی است. نیازمند آن هستیم که در کنار نیروهای جوان و خلاق از بانوان در تلطیف فضاهای شهر استفاده کنیم. 70درصد پروژه‌های شهری در اختیار یک نهاد خاص است. خوب است قرارگاه خاتم در اجرای پروژه‌هایش سیمان و ایمان را باهم ممزوج کند و سازه‌هایی بسازد که دغدغه نگه‌ داشت آن را نداشته باشیم. بخش خصوصی بسیار نحیف شده است، باید اعتماد آنها را جلب کنیم. 

 

علی اعطا/  معماری و شهرسازی:

 در جهان مرسوم است که پروژه‌های عمومی را از مرحله امکان‌سنجی به‌نظر عموم می‌رسانند و نظرخواهی می‌کنند که این مستلزم آموزش و آگاهی بخشی واطلاع‌رسانی مکفی است. بحث مسابقات طراحی هم هست. بخش عمده اماکن جذاب و توریستی همیشه محصول مسابقات طراحی بودند؛ نمونه آن در کشور ما برج آزادی و پل طبیعت بوده است. در مورد موازی‌کاری‌های گسترده درشهرداری هم نیازمند اصلاح ساختار هستیم. 

 

محسن هاشمی/ رئیس شورا:

شرایط سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی دشوار است و واقعا سردرگمی به‌وجود می‌آورد. باید روشی به‌کار برد که هرچه سریع‌تر سرمایه‌ها به سمت تهران جریان یابد. چون بالاخره در شرایطی که دنبال اداره شهر بدون فروش تراکم هستیم اجرای پروژه‌های بزرگ غیراز این راه ممکن نیست. خوب است از گذشتگان یادی کنیم؛ مثلا 140سال پیش نخستین پروژه BOT زمان ناصرالدین‌شاه در خط آهن تهران به شاه عبدالعظیم آن هم در قراردادی یک صفحه‌ای اجرا شد درحالی‌که الان اگر قراردادها 5هزار صفحه‌ای هم باشد باز باید به دیوان عدالت اداری و بازرسی کل کشور جواب پس بدهیم. این مسائل باعث دلسردی می‌شود و بهتر است راه‌حل مناسبی برای سرمایه‌گذاری در تهران پیدا کنیم.  

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید