
هوشمندسازی تهران با نسخه نخبگان
اختتامیه شانزدهمین جشنواره بینالمللی پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری با حضور شهردار تهران برگزار شد

مریم باقرپور-روزنامهنگار
براساس برنامه چهارم تحول شهر تهران، شهرداری برای تبدیل تهران به شهر هوشمند تکالیفی دارد و مدیریت شهری هم برای تحقق این تکلیف، دست یاری بهسوی نخبگان و استادان دانشگاهها دراز کرده است. مشارکت بیش از ۲۰۰ استاد دانشگاه و ۵۰ مرکز علمی و دستگاههای مختلف، نشان میدهد که دغدغهمندان در حوزه هوشمندسازی پایکار آمدهاند و با اجراییشدن طرحهای ارائهشده توسط نخبگان قرار است اتفاقات خوبی در این حوزه رخ دهد. اختتامیه شانزدهمین جشنواره بینالمللی پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری با محوریت هوشمندسازی که با حضور شهردار تهران در دانشگاه تربیتمدرس برگزار شد، فرصتی برای تشریح آخرین وضعیت پژوهشهای نوآوری در مدیریت شهری بود.
تحقق مدیریت واحد با طرحهای نوآور
موسیالرضا حاجیبیگلو، رئیس شورایعالی استانها:ترافیک، آلودگی هوا و مدیریت یکپارچه شهری موضوعات بسیار مهمی هستند که میتوانند از کار پژوهشی و علمی بهرهمند شوند. در مدیریت شهری علاوه بر امور خدماتی اگر کار علمی انجام دهیم، قطعا موفق خواهیم شد. با کار مطالعاتی و علمی میتوان مسائل را در حوزه مدیریت شهری و روستایی حل کرد و اگر طرحی باشد که بتواند برخی از معضلات شهری را برطرف کند، حتما کارگروه ویژهای را در شورایعالی استانها تشکیل خواهیم داد. میتوان با طرحهای نوآورانه یک مدیریت واحد را تشکیل داد و تمام امکانات را در یک مدیریت واحد متمرکز کرد. با کار پژوهشی و نوین و کارشناسی شده در حوزه روستایی هم میتوانیم گامهای بسیار زیادی برداریم.
حل مسائل با توان پژوهشگران
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران: پژوهش لغت بسیار خوبی است و همه آن را بهکار میبریم، اما بهجرأت میتوان گفت که این لغت تا سالیان قبل بسیار مظلوم واقع شده بود و طرحها مورد استفاده قرار نمیگرفتند و بایگانی میشدند. با تحریمها و فشارهایی که به ما وارد شد، مجبور شدیم به پژوهش ها واقعی روی آوریم. امروز بهخوبی شاهد نتیجه این پژوهش ها در تمام صحنههای علمی هستیم. پژوهش و نوآوری به یکدیگر متکی هستند و پژوهش در مدیریت شهری بسیار جا دارد و کلانشهر تهران مرکز پژوهشهاست. در مدیریت شهری باورمان این است که با کمک جوانان پژوهشگر میتوان تمام مسائل را حل کرد و اگر مسائل شهری بر مبنای پژوهش استوار نباشند، نوآوریها و اقدامات ارزشمند نخواهند بود. اگر مسیر پژوهش را صحیح و درست برویم، عملیات اجرایی هم صحیح و درست اجرا میشود.
مرکز مطالعات؛ حلقه اتصال علم و مدیریت شهری
علی شمسیپور، رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران : هوشمندسازی، رویکرد اصلی جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری بود و بیش از ۱۳۷۵ اثر به دبیرخانه جشنواره ارائه شد که طی ۳ مرحله غربالگری شدند. انتخاب آثار برتر براساس 2مبنا یکی انطباق آثار با علم جهانی و دیگری گرهگشایی از مسائل شهری، صورت گرفت. مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران محل اتصال بین علم و عمل، علم و صنعت، علم و عملیات و مدیریت شهری است و امروز شاهد هستیم متناظر با هریک از حوزههای مسئولیتی شهرداری تهران، یک گروه علمی و پژوهشی فعالیت میکند. در کارهای پژوهشی حتما مسئله افکارسنجی را خواهیم داشت و به درخواست و مطالبه شهروندان توجه میکنیم.
خبرهای خوش برای پایتختنشینان
علیرضا زاکانی، شهردار تهران با حضور در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بینالمللی پژوهش و نوآوری گفت که تهران کلانشهری با موضوعات پیچیده است که اگر به روشهای غیرعلمی به آنها توجه شود جز سردرگمی بیشتر نتیجهای ندارد. آلودگی هوا و ترافیک مهمترین مشکلات و چالشهای تهران هستند که جز با مشارکت مردم و تکیه بر دانش دانشمندان و نخبگان نمیتوان آنها را حل کرد. او خبرهای خوشی هم به پایتختنشینان داد که در ادامه میخوانید.
تحول در کالبد شهر: مدیریت شهری از یک نهاد خدماتی به یک نهاد مشارکتی بدل و علاوه بر کالبد شهر به موضوعاتی مانند آب، زلزله، سیل و... توجه شده و تحول بزرگی نیاز است تا کالبد شهر به مجموعهای که در آن بتوان کار بزرگ و اساسی انجام داد، تبدیل شود.
عبور از آلودگی با برقیسازی: برای عبور از آلودگی هوا، برقیسازی در دستور کار قرار گرفت. با این کار میخواهیم تهران را از وضعیت اسفناک آلودگی هوا و... نجات دهیم. تراموا و توسعه مترو، افزایش جدی اتوبوس و تاکسیهای برقی شرایط تهران را تغییر میدهند.
افزایش سهم حملونقل: روزانه ۲۱میلیون سفر در تهران انجام میشود که ۶۶درصد سفرها با خودروی شخصی و ۳۴درصد هم با حملونقل عمومی است. هدفگذاری ما افزایش سهم ناوگان حملونقل و رساندن آن به ۷۰درصد است.
چندبرابر شدن اتوبوسها: حجم اتوبوسها نسبت به ۴۱ماه گذشته بیش از دوبرابر شده و سعی داریم سال آینده این افزایش را به ۵ تا ۶ برابر برسانیم. با این کار قطعا استفاده از این ناوگان برای شهروندان مطلوبتر خواهد شد.
جشنی برای پایان کمربند سبز: مرحله اول کمربند سبز که از سال ۶۵ شروع شده، تکمیل و جشنی برگزار میشود. امسال ۳هزار هکتار فضای سبز ایجاد کردیم و بیش از ۵۱هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز پیرامونی داریم؛ البته قانع نیستیم و این جنس حرکتها باید توسعه یابد.
عملیاتیشدن بازچرخانی آب: در این دوره با استفاده از بازچرخانی آب، آبیاری فضای سبز انجام میشود و در این حوزه از برنامه جلوتر هستیم و حتی درخواست کردیم تا پهنه شمالی تهران را از طریق منابع طبیعی به شهرداری تهران بسپارند تا بتوانیم تهران را در برابر وقوع سیل و همچنین بازچرخانی آب نجات دهیم.
حمایت از پژوهشگران: مدیریت شهری آنقدر وسیع است که به همه علوم نیاز دارد و بر همین اساس شهرداری تهران مجوز احداث پارک فناوری را در راستای حمایت از پژوهش و پژوهشگر اخذ کرده است. دست کمک را بهسوی اهالی دانش دراز کردیم و نیازمند کمک هستیم و از طریق دانش میتوانیم از راههای میانبر به اهداف دست یابیم؛ چراکه شهرداری در ابعاد مختلف کارکردهای خود را از طریق قراردادهای پژوهشی و ایجاد تفاهمنامهها با مجموعههای علمی و دانشی پیش میبرد.
آمادهسازی پادگان 06: مشکلات مربوط به این پروژه برطرف شده و اکنون فضای سبز آن در حال آمادهسازی برای استفاده مردم است.