
دروازه ورود تهران به جمع شهرهای مدرن

محسن هرمزی؛ معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران
این روزها جلوه جدیدی از خدمات حملونقلی در کشور در حال رقم خوردن است. 2دستگاه تراموای 3واگنه در قلب تهران دوره آزمایشی تردد را طی میکنند تا بهزودی به سامانه بهروز و ارزشمندی تبدیل شوند.
17سال پیش در همین مسیر نخستین اتوبوسهای بیآرتی بهکار گرفته شدند؛ اما عمر این ناوگان در دوره مدیریت شهری گذشته از مرز فرسودگی عبور کرد و اتوبوسهاي جدیدی هم جایگزین آنها نشدند. نیاز مبرم تهران به ناوگان حملونقل عمومی مدتهای طولانی به هیچ انگاشته شده بود و این وضع در شأن شهروندان پایتخت جمهوری اسلامی نبود. در چنین شرایطی یک مدیر نگران شهری چه میکند؟ بیگمان اگر دغدغه مردم را داشته باشد، بهدنبال تأمین اتوبوس جدید میرود؛ اما شورای شهر و مدیریت ششم شهری تهران با رصد وضع موجود تلاش کردند با کمک ظرفیتهای داخلی و خارجی شرایط را بهنحوی پیش ببرند که فقط نوسازی و تأمین ناوگان هدف نباشد. تهران شهری است که از ترافیک سنگین ترددی در طول ساعات روز رنج میبرد؛ اما ترافیک تنها مشکل و گرفتاری شهر تهران نیست. در همین سالجاری بارها شهر به علت آلودگی هوا تعطیل شد! در نتیجه برای این وضعيت بايد کار اساسی و زیربنایی انجام داد. شهرداری تهران کوشید تا علاوه بر تأمین ناوگان، سراغ سامانه حملونقلیاي نيز برود كه علاوهبر تطابق با شرایط جغرافیایی تهران تضمینکننده نیازهای محیطزیستی شهر هم باشد. دقیقا به همین دلیل تراموای چرخلاستیکی از میان گزینههای متعدد انتخاب شد؛ سامانه حملونقل انبوهبری که پاک، کمصدا و بهروز است.
نکته دیگری که پیرامون رخداد مبارک این روزهای تهران باید به آن پرداخته شود، این است که پرجمعیتترین شهر کشور پس از تاکسی، مینیبوس، اتوبوس و مترو قرار است بهزودی شاهد مد حملونقلی جدیدی باشد که میتواند نظر بسیاری را به خود جلب کند. شهروندان تهرانی پس از 3دهه، بار دیگر يك تجربه جديد خواهند داشت.
انتهای دهه70 بود که نخستینبار مترو در این شهر تردد کرد و مد حملونقلی جدیدی برای تهرانیها روی کار آمد. اکنون نيز قرار است بهزودی نوع نوینی از تردد در تهران به ثبت برسد؛ ترددی که قرار است با تراموا صورت گیرد و به واسطه حضور در کمربند میانی شهر که مسیر خیابان دماوند و انقلاب را به میدان آزادی پیوند میزند، بسیاری از نگاهها را بهخود جلب خواهد كرد و این خبری خوش برای شهری است که ساكنانش هر صبح و شام ترافیک سنگینی را در آن تجربه میکنند. این مد جدید حملونقلی خود میتواند تبلیغ و تشویقی قوی برای رفتن شهروندان به سمت و سوی استفاده از حملونقل عمومی باشد. تراموا بیشک میتواند سایه سنگین خودرومحوری در تهران را کاهش دهد.
سومین بعد ورود تراموا به تهران، جلوه جدیدی از خدمت محسوب میشود؛ در واقع چنین سامانهای میتواند قلب تپندهای در برنامه برقیسازی ترددهای شهری محسوب شود. طی ماههای اخیر اتوبوسها و تاکسیهای تمام برقی در شهر آغاز بهکار کردهاند و بهزودی ضلع سوم برنامه برقیسازی با ورود ترامواها راهاندازی میشود تا ایدههای دستنیافتنیاي چون کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا و همچنين كم شدن آلودگي صوتي و ترافیک همزمان در یک مد حملونقلی جدید معنا بگیرد.تهران شهری برای همه است و برقیسازی خطوط حملونقلی بیش از هر چیز بر این شعار جامهعمل میپوشاند. از طرفی استهلاک این وسایل نقلیه عمومی برقی به وضوح کمتر از وسایل نقلیه بنزینی و گازوئیلی است و این موضوع نیز مایه مباهات و افتخار مدیران شهری در سالهای آینده خواهد بود. برقیسازی حملونقل، دروازه ورود تهران به شهرهای مدرن است و این چیزی است که مردم عزیز پایتخت شایسته آن هستند؛ پس منتظر ورود ترامواهای تهران به ناوگان حملونقل عمومی پایتخت باشید. ان شاءالله این رؤیا بهزودی تعبیر خواهد شد.