محمد سرابی-روزنامهنگار
براساس قانون، کارگاههای ساختمانی باید حصار داشته باشند تا مرز آنها با بخش عادی شهر مشخص باشد. این حصارها هم موقت و هم ایمن هستند تا شهروندان و مخصوصا عابران پیاده را از خطرهای رایج در کارگاههای ساختمانی در امان نگه دارند. طولانی شدن روند احداث بنا و خطرات احتمالیای که در طول ساخت آن به وجود میآید نصب حصارهای کارگاهی را ضروری میکند. شهرداریها هم به نسبت مشکلاتی که با آنها روبهرو هستند قوانین متناسبی تنظیم میکنند. اولویت شهرداریها ممکن است زیبایی محیطی، ایمنی ساختمانها یا حفاظت از شهروندان باشد.
آمریکا - نیویورک
مجوز 3ماهه کارگاه
شهرداری نیویورک برای هر کارگاه ساختمانی 12ماه مجوز نصب حصار صادر میکرد، اما تعداد زیاد کارگاههای ساختمانی و پروژههای رهاشده باعث شد که در سال گذشته محدوده زمانی صدور این مجوزها به 3ماه کاهش پیدا کند. بعد از پایان این مدت، سازندهها باید دوباره از شهرداری مجوز بگیرند. مجموعا حدود 9هزار حصار در این شهر مجوز گرفتهاند و ممکن است یک کارگاه چند حصار در جهتهای مختلف داشته باشد. نزدیک 300مورد از این حصارها از بیش از 5سال قبل نصب شدهاند و ساختوساز در آنها به پایان نرسیده. ساختمانهای نیمهکاره ممکن است تا 10سال و بیشتر به همین شکل باقی بمانند و بخشی از شهر را اشغال کنند و در این صورت ایمنی آنها کاهش پیدا میکند.
کاهش درآمد مغازهها
همسایههای این کارگاهها از وجود حصارها شکایت دارند، زیراباعث آسیب به کسبوکار آنها میشود. یک مطالعه در تابستان گذشته نشان داد وقتی در خیابانی حصار کارگاهی ساخته شود که دیواره و بالای پیادهرو را به شکل سقف میپوشاند، میزان مراجعه مشتریان به مغازههای اطراف آن حدود 10درصد کم میشود. گزارش تراکنش کارتهای بانکی نشان داد که بدترین شرایط برای رستورانهایی اتفاق میافتد که نزدیک یک گود ساختمانی هستند یا در اطراف آنها یک ساختمان چندطبقه در حال احداث است و حصارها و داربستهای اطراف رستوران را محاصره کردهاند. شهرداری نیویورک برای حفظ شادابی فضای خیابانها و بازگشت مشتریان به واحدهای تجاری، نقاشی کشیدن روی حصارها و داربستها را آزاد کرده است. حالا صاحبان مغازهها میتوانند حصارهای اطراف مغازه خود را نقاشی کنند.
کانادا - تورنتو
تخریب حصار ناایمن
در چند سال گذشته موضوع ایمنی در کارگاههای ساختمانی شهری کانادا بیشتر مطرح شده است. حوادثی که در این کارگاهها اتفاق افتاد باعث شد که دقت بیشتری به مقررات ساختمانی شود. حصارهایی که بنا به قوانین شهری در اطراف کارگاهها ساخته میشوند باید از عابران در مقابل فعالیتهای ساختمانی حفاظت کنند. در غیر این صورت نهتنها مجوز کارگاه لغو میشود، بلکه شهرداری ایمنسازی لازم را انجام میدهد و هزینه آن بهصورت جریمه به عهده سازندگان خواهد بود. مدتی قبل، ساختمان درون یک کارگاه در خیابان دونداس تورنتو شروع به ترک خوردن کرد و حصار اطراف آن کج شد. مجوز ساختوساز این کارگاه در سال2014 صادر شده بود و ظاهرا سازندهها دست به تغییرات غیرمجازی در آن زده بودند. شهرداری پس از تخلیه ساختمانهای مجاور با استفاده از ماشینآلات سنگین، حصار و ساختمان خطرساز را تخریب و تثبیت کرد و ادامه کار پروژه نیمهکاره متوقف شد.
به اندازه عبور یک معلول
یکی از معیارهای نصب حصار کارگاهی در تورنتو این است که پیادهرو مجاور باید به اندازه عبور صندلی چرخدار باز و صاف باشد تا معلولان بتوانند بدون کمک گرفتن از دیگران از آن رد شوند. پروژههای ساختمانیای هم که از سوی پیمانکاران شهرداری ساخته میشود شامل همین قوانین است. از طرف دیگر، در این شهر میتوان حصارهای کارگاهی را از تخته سهلا ساخت، اما چند مورد آتشسوزی باعث شد که انتقاداتی به استفاده از این ماده مطرح شود.
یکشنبه 28 بهمن 1403
کد مطلب :
248953
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/r0JGk
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved