• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24878
+
-

بازگشت کارگران اخراجی زمزم به کار

برای حل مشکلات مالی کارخانه زمرم از طریق ستاد رفع موانع تولید و کارگروه‌های مربوطه اقدام خواهد شد

گفت‌و‌گو
بازگشت کارگران اخراجی زمزم به کار

سید رضا حسینی زاده| تبریز – خبرنگار:

خبر و فیلم‌های منتشرشده از اعتصاب کارگران کارخانه زمزم از مهم‌ترین اتفاقات هفته جاری در صنعت استان بود؛ خبری که به گفته مدیر کل کار و امور اجتماعی استان پیگیری و مشکلات کارگران حل شده است و قرار است این افراد به کار خود بازگردند. به گزارش همشهری، شرکت زمزم آذربایجان که یکی از برندهای تولید نوشابه، دوغ و دلستر است این روزها دچار مشکل شده است. در اولین روز هفته جاری کارگران این شرکت واقع در کیلومتر 20 جاده تبریز، جنب پلیس راه، دست از کار کشیدند و در اعتراض به سیاست‌های مدیرعامل مجموعه و اخراج گروهی از پرسنل، اعتصاب کردند. کارگران بر این عقیده بودند که کارخانه تولید و فروش دارد اما به سبب ضعف در اداره مجموعه، با اعمال سیاست تعدیل نیرو چندین نفر را اخراج کرده‌اند و این احتمال وجود دارد با تعطیلی خط تولید، سایر کارگران نیز از کار بیکار شوند.
«احد میرحسینی» مدیر کل کار و امور اجتماعی استان در گفت‌وگو با همشهری به بیان وضعیت موجود و پیگیری‌های این  اداره کل پرداخته است که صحبت‌هایش را در ادامه می‌خوانید. 


آیا علت اعتراض کارگران این مجموعه از سوی اداره کار بررسی شده است؟

به دنبال اعتصابی که روز شنبه در این مجموعه رخ داد، یکی از مدیران این اداره کل به همراه چند نفر از کارشناسان در محل کارخانه حاضر و با مدیران این کارخانه و کارگران معترض به وضعیت فعلی صحبت کرده و مذاکراتی انجام داده‌اند.

علت اعتراض کارگران چه بود و نتیجه این گفت‌وگو‌ها و مذاکرات به کجا رسید؟

مدیریت این کارخانه در یک تصمیم بدون هماهنگی برای ارتقای وضعیت اقتصادی خود اقدام به تعدیل نیرو کرده بود و کارگران نیز به این وضعیت اعتراض داشتند. البته تعدیل شامل تعداد محدودی از کارگران بود اما نگرانی کارگران از وقوع بحران در کارخانه بود. در روزهای اخیر به دنبال افزایش قیمت مواد پتروشیمی و ظرف‌های حاوی نوشابه و دلستر مشکلاتی در فروش کارخانه پیش آمده بود که با توجه به مشکلات قبلی، مدیریت کارخانه تصمیم به تعدیل نیرو گرفت. در مذاکره با کارگران مقرر شد آنان دست از اعتراض بکشند تا چرخ کارخانه متوقف نشود. ضمن اینکه برای حل مشکلات مالی کارخانه نیز از طریق ستاد رفع موانع تولید و کارگروه‌های مربوطه اقدام می‌شود.

تکلیف کارگران تعدیل‌شده چیست؟

با توجه به تعدیل بدون هماهنگی قبلی در شرکت زمزم، کارگران اخراجی به سر کار خود برمی‌گردند. شرکت‌ها و کارخانه‌ها در زمینه تعدیل نیرو اختیاراتی دارند که باید بر اساس قانون کار صورت بگیرد و در غیر این صورت وجاهت قانونی ندارد و کارگران در مدت تعدیل غیر‌قانونی‌، تمام حقوق خود را دریافت خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :