• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24877
+
-

7 هشدار مهم به استارت‌‌آپ‌های اصفهانی


حمید عباسپور| استاد دانشگاه و مدرس کارآفرینی:

استارت‌آپ‌های اصفهان برای شروع کار و ادامه فعالیت باید تعدادی موارد مهم را بدانند که آن‌ها را در 7 مورد خلاصه کرده‌ام و در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنم. 

1. نبود منابع مالی کافی: بسیاری از استارت‌آپ‌ها به دلیل نبود منابع مالی، یا هدر دادن منابع مالی دچار مشکل می‌شــوند، معمولاً مؤسسان مهارت مدیریت مالی را ندارند و از طرفی اسـتراتژی‌های نادرستی را در راهبری استارت‌آپ خود اتخاذ می‌کنند که در نهایت باعث هدر رفتن منابع مالی می‌شود. 

2. تیم ضعیف: شــما برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ در طول زمان نیاز به تشکیل یــک تیم چند منظوره دارید؛ برنامه‌نویــس، بازاریاب، طــراح و... معمولاً یکــی از مهم‌ترین عواملی که سرمایه‌گذاران به آن توجه می‌کنند، تیم کاری و توانایی این تیم در عبـور از بحران‌های مســیر کارآفرینی است. بسیاری از استارت‌آپ‌ها بــه دلیل ترک اعضای تیم، از بین رفتـن انگیزه و مشکلات بین فردی منحل می‌شوند. 

3. محصولی اشــتباه: استارت‌آپ‌ها متأســفانه محصولاتی اشتباه تولید می‌کنند! یعنی محصولی را تولید می‌کنند که اصلاً کسی بــه آن نیاز ندارد. با استفاده از تکنیک‌های اعتبارسنجی می‌شود از این کار اجتناب کرد. 

4. زمان‌بندی نادرسـت: منظور این هشدار این اسـت که شـما در زمان نادرستی اقدامی را انجام دهید؛ مثلاً ارائه محصول در زمان نامناسب، یا تولید محصولی که مربوط به آینده است و نیاز بازار امروز نیسـت! یا یک امکان و ویژگی محصول را در زمان نامناسبی ارائه دهید، این‌ها همه مثال‌هایی هستند که ممکن است باعث شکست شما شوند. 

5. نبود مشتری کافی: ممکن است شــما محصول مناسبی را تولید کرده باشید، ولی حجم مشـتریان و توان مالی آن‌ها آن‌قدر محدود باشــد که نشود یک کسـب‌وکار پایدار را بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد؛ پس حجم بازار را همیشه مد نظر قرار دهید. 

6. رقابت: وجود رقیبان زیاد و رقابت فشرده در یک بازار خاص نیز یکی از دلایل شکست استارت‌آپ‌هاست. سعی کنید در اقیانوس قرمز وارد نشوید (منظور بازاری اسـت که رقابت در آن زیاد اســت) یا اگر قرار است وارد شوید، مطمئن شوید که از ارزش کلیدی و مزیت رقابتی ویژه‌ای برخوردار هستید! 

7. نبود تمرکز: استارت‌آپ‌ها باید در کار خود متمرکز شوند و روی ایده‌شان کار کنند؛ آن هم با اولویت‌هایی خاص. باید یک روال تدریجی را برای ارائه ارزش و محصول به مشتری پیش بگیرید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید