• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 6 مرداد 1397
کد مطلب : 24688
+
-

سد‌گتوند؛ مخزن 120میلیون تن نمک

نماینده مردم اهواز،  با اشاره به پیامدهای ناگوار سد گتوند بر کشاورزی در خوزستان گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا باشکستن سدها آب را رهاسازی می‌کنند ولی رهاسازی نمک‌های کوه نمک (سازند گچساران) که توانایی تولید ۱۲۰‌میلیون تن نمک را دارد،  نتیجه‌ای جز نابودی خوزستان به‌دنبال نخواهد داشت.

به گزارش مهر،  همایون یوسفی در گردهمایی بررسی اثرات اجتماعی احداث سد گتوند افزود: وجود لایه ۵۰ متری نمک در کف دریاچه سد از اهمیت بالاتری برخوردار است و قطعا اگر این میزان نمک در دشت خوزستان رها شود به راحتی همه‌‌چیز را نابود می‌کند.

او با اشاره به اینکه هر عقل سلیمی و هر فردی با هوش معمولی خیلی ساده به جانمایی غلط سد گتوند پی می‌برد،  تأکید کرد: اگر در ابتدای ساخت سد،  عکس هوایی منطقه مشاهده می‌شد،  قطعا به راحتی محل جانمایی را چند کیلومتر بالاتر از محل فعلی تعیین می‌کردند.
نماینده مردم اهواز،  باوی،  حمیدیه و کارون یادآور شد: حتی در مطالعات اولیه سد (قبل از انقلاب) جانمایی ساخت برای ۲۰کیلومتر بالاتر از محل فعلی تعیین شده بود ولی اینکه چرا به آن بی‌توجهی شده جای بحث دارد.

یوسفی با تأکید براینکه باید بررسی شود که این مافیای آب که از آن نامبرده می‌شود واقعا قصد بردن آب دارد یا به‌دنبال اهداف دیگری است،  یادآور شد: سد چندمنظوره گتوند ساخته شده و با وجود منافعی که برای آن متصور شده ولی مضرات آن بسیار بیشتر است؛ هرچند در این زمینه باید واقع بین بود و بدانیم که هیچ راهکار علاج بخشی ۱۰۰ درصدی هم برای سد گتوند وجود ندارد. نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه مشکل سد گتوند از هر اختلاسی بدتر است،  گفت: در ۱۰سال اخیر برای مشکل سد گتوند پیگیری جدی نشده است.
وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه سد گتوند در حوزه انتخابیه و کمیسیون تخصصی من نیست ولی حسب وظیفه خود از وزیر نیرو طرح سؤال کردم که توضیحات وزیر نیرو هم اصلا قابل‌قبول نبود.

این خبر را به اشتراک بگذارید