• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 6 مرداد 1397
کد مطلب : 24685
+
-

نیمی از دشت‌های کشور در وضعیت قرمز

پیامدهای بحران آب روز به روز آشکارتر می‌شود. با وجود این هنوز راهکارهای مدونی برای مقابله با این بحران وجود ندارد. همین دیروز رئیس کمیته محیط‌زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایسنا وضعیت نگران‌کننده آب کشور را تشریح کرد.  محمد مجابی با اشاره به وضعیت آب‌های سطحی و زیرزمینی کشور گفت: میزان آب‌های سطحی طی 5سال گذشته به زیر ۱۰۰میلیاردمترمکعب رسیده است همچنین حدود ۳۸۰ دشت کشور در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی با بیان اینکه بحران و چالش آب یکی از موضوعاتی است که بسیاری از کشورها با آن مواجه هستند، تصریح کرد: این چالش در خاورمیانه جدی‌تر است چون بسیاری از بخش‌های خاورمیانه ازجمله مناطق جنوب غربی تا جنوب شرقی ایران در کمربند خشکی قرار دارند و با معضلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند. وی با اشاره به اینکه پدیده تغییر اقلیم، بحران آب را تشدید کرده است، گفت: براساس گزارش‌های ثبت شده میزان متوسط بارندگی ایران طی ۵۰ سال گذشته از ۲۵۰ میلی‌متر به ۲۰۵ میلی‌متر کاهش یافته است. علاوه بر کاهش میزان بارش، متوسط دما نیز طی ۱۵سال گذشته ۱.۱درجه سلسیوس بیشتر شده است. نخستین اثر افزایش دما روی آب‌های سبز (رطوبت موجود در زمین) خواهد بود و میزان تبخیر این نوع آب را بالا می‌برد و طبیعتا باعث تشدید پدیده‌هایی مثل گردوغبار می‌شود. معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت یازدهم با اشاره به کاهش شدید آب‌های تجدیدپذیر کشور طی سال‌های گذشته، تأکید کرد: طی ۵۰ سال گذشته، میزان آب‌های تجدیدپذیر ایران از ۱۳۲ میلیارد مترمکعب به ۱۱۶ میلیارد مترمکعب کاهش یافته و در 5سال اخیر آب تجدیدپذیر به زیر ۱۰۰میلیاردمترمکعب رسیده که نشان‌دهنده وضعیت نامساعد آبی کشور است.

وی با تأکید بر اینکه کشور در زمینه آب‌های زیرزمینی هم وضعیت شکننده‌ای دارد، به برخی آمار و ارقام در این زمینه اشاره کرد وگفت: هم‌اکنون از ۶۰۹ دشت یا آبخوان کشور، حدود ۳۸۱ دشت در مرحله ممنوعه و قرمز قرار دارند و قابلیت برداشت آب ندارند. به گفته مجابی، وضعیت تعدادی از دشت‌های کشور به حدی وخیم شده که دچار نشست شده‌اند. این وضعیت به‌دلیل خالی شدن آبخوان‌هاست و در چنین وضعیتی امکان نفوذ آب به خاک از بین می‌رود. به همین علت کمترین بارش‌ها سیلاب ایجاد می‌کند.

۷۸۰ هزار چاه مجاز و غیرمجاز عامل بحران آب‌های زیرزمینی

رئیس کمیته محیط‌زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام، حفر چاه‌های بیش از ظرفیت را عامل مهمی در وضعیت آبی کشور دانست و گفت: درحال حاضر بیش از ۳۵۰ هزار حلقه چاه «با پروانه برداشت» و حدود ۴۳۰ هزار چاه «بدون مجوز» در کشور وجود دارد. با این روند میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی هم با مشکل جدی مواجه است.
به‌گفته مجابی، شرایط آبی کشور نشان می‌دهد که کنترل در مصرف آب یک امر ضروری است و در این مسیر نخستین گام، سازگاری با شرایط آبی و اقلیمی کشور است.

این خبر را به اشتراک بگذارید