• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 6 مرداد 1397
کد مطلب : 24676
+
-

خدمات دانش‌بنیان؛ نیاز امروز جامعه

یادداشت
خدمات دانش‌بنیان؛ نیاز امروز جامعه

حسن خلیل‌آبادی
عضو شورای شهر تهران 

استفاده از راهکارهای نوین الکترونیک و پیشرفته برای مدیریت شهری امری است که به تسهیل امور مردم و روان‌شدن فعالیت‌های مدیریت شهری منجر می‌شود. در دنیای امروز یکی از ابزارهای مدیریت همین استفاده از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه بهتر خدمات به شهروندان است. این اتفاق می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها جا باز کند و جایگزین روش‌های سنتی شود. در ضمن می‌تواند سبب کاهش هزینه‌ها شود،  سرعت را در خدمات‌دهی افزایش دهد،  دسترسی مردم را به خدمات آسان‌تر ‎‌کند و در نهایت منجر به رضایتمندی مردم‌شود. البته رسیدن به این شرایط مستلزم آموزش برای همه اقشار جامعه است؛ به‌خصوص آنهایی که کمتر با مقوله‌های الکترونیکی ارتباط دارند. لازم است که رسانه ملی،  روزنامه‌ها و همینطور از طریق سرای محله این آموزش را در میان اقشار مختلف جامعه ترویج داد. با چنین کاری شهروندان با آگاهی کامل از ایده‌ها و کارکرد شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده خواهند کرد.

خدمات مجازی که به شهروندان داده می‌شود،  در همه زمینه‌ها کاربرد دارد. از خدمات شهری مانند تفکیک پسماند گرفته تا آگهی‌دادن، پیشگیری از سیل و حتی زلزله، می‌شود از این خدمات بهره برد. در حمل‌ونقل شهری هم می‌توان از آن استفاده کرد و همینطور در زمینه تخلفات شهری.

البته در حوزه گردشگری خدمات بیشتر به چشم می‌آید. دلیلش این است که حوزه گردشگری یک زبان بین‌المللی دارد. همه کسانی که از خارج وارد کشور می‌شوند،  به‌دنبال این هستند که با یک مکانیسم ویژه و یک روش خاص بتوانند از خدمات گردشگری استفاده کنند. البته دوستان ما در شورای شهر تهران یک کمیته با رویکرد گردشگری را راه‌اندازی کرده‌اند. این کمیته فعالیت‌های خود را در مورد بررسی اپلیکیشن و سایر امکانات مجازی شروع کرده است؛ چنانکه بتواند به تمام کسانی که به‌عنوان گردشگر و توریست وارد تهران می‌شوند، خدماتی را ارائه دهد. خدماتی که نیاز امروز تهران است تا بتواند گردشگران بسیاری را به پایتخت بکشاند. من فکر می‌کنم در حوزه گردشگری نیاز به فناوری و نوآوری بیشتر از سایر حوزه‌هاست؛ البته یک زیرساخت‌هایی لازم است تا مثلا در مورد کارت الکترونیک برای دریافت و پرداخت وجوه نقدی،  تابلوهای راهنمایی و رانندگی و... اتفاقات بهتری رخ دهد طوری که یک زیرساخت‌ همه‌جانبه‌نگر نیازمند است تا بتوانیم یک شرایط الکترونیکی را برای ارائه خدمات به شهروندان داشته باشیم. ما هم‌اکنون در کمیته گردشگری داریم مطالعه می‌کنیم،  در عین حال،  بعضی از دوستان هم در بخش خصوصی کارهایی انجام داده‌اند. برای نمونه به گردشگرانی که وارد منطقه‌ای می‌شوند،  یک نرم‌افزار درباره میراث فرهنگی و گردشگری آن منطقه توضیحاتی می‌دهد. البته این امکانات در کل تهران نیست،  اما می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک این امکان را در سراسر شهر تهران به‌وجود بیاوریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید