چالش مجلس و مجمع تشخیص در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴
دولت اول آبان لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد و مجلس در مسیری پر فراز و نشیب ابتدا در کمیسیونهای تخصصی، کمیسیون تلفیق و در پایان در صحن علنی لایحه بودجه ۱۴۰۴ را مورد بررسی قرار داد و ۲۷ آذر به شورای نگهبان ارسال کرد. دیروز ۲۳ دی هم ایرادات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص و شورای نگهبان به لایحه بودجه را مورد بررسی قرار داد؛ ایراداتی که پروسه بررسی سه ماهه لایحه بودجه را طولانی تر کرد.
فرآیند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴
۱ آبان: تقدیم لایحه بودجه توسط دولت به مجلس.
۲۷ آذر: ارسال لایحه به شورای نگهبان پس از بررسی در کمیسیونهای تخصصی و صحن علنی.
۲۳ دی: بررسی ایرادات شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت.
انتقادات و دیدگاهها
محمدباقر قالیباف: «هیات نظارت تازهکار است»/ ایراد به عدم تجربه هیات نظارت در مقایسه با شورای نگهبان./ تأکید بر ضرورت ارائه شاخصههای دقیق برای انطباق با سیاستهایکلی.
موسی احمدی: «استقلال مجلس زیر سوال است»/ انتقاد از دیکته شدن متون و مصوبات به مجلس./ تأکید بر حفظ جایگاه تقنینی مجلس.
علیاصغر نخعیراد: «سوءتفاهم مجمع و مجلس»/ موافقت با ایرادات مجمع اما انتقاد به نحوه بیان آنها./ تأکید بر اشتراک نظر در نیاز به اصلاح بودجه برای تحقق رشد ۸درصدی.
مجتبی یوسفی: «قانونگذاری در پوشش ایرادات»/ انتقاد از پیشنهادات جزئی و دقیق مجمع در قالب رفع ایراد./ نگرانی از تأثیر منفی بر استقلال مجلس و بنیه کارشناسی آن.
جایگاه قانونی هیات نظارت و اختلافات تاریخی
موضع علی لاریجانی در گذشته: مخالفت با تحمیل قانونگذاری توسط مجمع در دوره ریاست بر مجلس دهم.
پاسخ آیتالله آملی لاریجانی: تأکید بر عدم قانونگذاری مجمع و هیات عالی نظارت./ دفاع از نقش قانونی هیات نظارت در بررسی سیاستهای کلی.
تحولات اخیر: تأیید نامه هیات عالی نظارت در سال ۱۴۰۲ توسط رهبر انقلاب./ پیوستن روسای قوا به هیات نظارت.
راهکارها
قالیباف: لزوم استفاده از شاخصهای شفاف برای انطباق و جلوگیری از سوءتفاهمات. تأکید بر همکاری مجلس و مجمع برای انسجام و رفع ایرادات در چارچوب سیاستهای کلی نظام.
نکات کلیدی اختلافات
نقش مجمع در قانونگذاری یا نظارت؟
چگونگی اعمال نظرات هیات عالی نظارت بدون دخالت در استقلال قوا. / تعریف مرزهای وظایف مجمع، مجلس و شورای نگهبان.