• چهار شنبه 19 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 8 رجب 1446
  • 2025 Jan 08
سه شنبه 18 دی 1403
کد مطلب : 245533
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z4APv
+
-

پیاده‌راه 47کیلومتری بهمن ماه افتتاح می شود

پروژه پیاده‌راه «مسیر زندگی» در فاز اول 47کیلومتر است و در فازهای دوم و سوم تا 80کیلومتر توسعه می‌یابد

گزارش
پیاده‌راه 47کیلومتری بهمن ماه افتتاح می شود

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

افزایش سرانه‌های رفاهی، خدماتی، ورزشی و... با هدف بهبود کیفیت زندگی پایتخت‌نشینان در دستورکار مدیریت شهری این دوره قرار گرفته است. در راستای همین رویکرد پروژه مسیر پیاده‌راه 47کیلومتری با عنوان «مسیر زندگی» در منطقه2 عملیاتی شده است و آنطور که عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در ششمین نشست خبری خود با خبرنگاران عنوان کرده، «این پروژه یک اتفاق خوب و جذاب در تهران است و پایتخت‌نشینان می‌توانند تفریح در یک مسیر زیبا را تجربه کنند.» او در نشست خود با اصحاب رسانه، سایر اقدامات مدیریت شهری دوره ششم در حوزه حمل‌ونقل، فنی و عمران و... را توضیح داد که در ادامه می‌خوانید.

عدم‌تحقق پروژه در دوره قبل
شبکه پیاده‌راه مسیر زندگی پروژه‌ای بود که در ادوار گذشته هم مطرح شد اما پیگیری جدی صورت نگرفت و محقق نشد. در این دوره پروژه توسط مدیریت شهری پیگیری و فاز اول آن با عنوان «مسیر زندگی» در منطقه2 عملیاتی شد.

واگن‌های مترو؛ توافق دولت‌ها
قرارداد واگن‌های مترو مسئله‌ای بین دولت‌های ایران و چین است. در مسیر برقراری خط اعتباری بین ایران و چین، یکی از توافقات تأمین 2100دستگاه واگن برای کلانشهرهای ایران بود که براساس تصمیم وزارت کشور مقرر شد 50درصد از واگن‌ها به تهران اختصاص داده شود.

ترک‌فعل دوره قبل
یکی از اهداف اصلی سفر اول شهردار تهران به چین پیگیری تفاهم تامین واگن بود که در 4سال دوره قبل مدیریت شهری کاملا کنار گذاشته شده بود. در واقع این مصداق ترک‌فعل است و باید مدیران گذشته درخصوص عدم‌پیگیری واردات واگن‌ها پاسخگو باشند.

تامین پیش‌پرداخت با کمک بانک‌شهر
شهرداری بابت درکی که از شرایط دولت سیزدهم و چهاردهم داشت، ۹.۷درصد از پیش‌پرداخت ۱۵درصدی قرارداد تامین واگن چینی را با کمک بانک‌شهر انجام داد و حدود ۵درصد از آن همچنان باقی‌ مانده است. علاوه بر شهرداری، دولت هم در قالب وزارت امور خارجه، پیگیر موضوع است.

کاهش هزینه‌ها با توسعه حمل‌ونقل
حمل‌ونقل عمومی متعلق به اقشار ضعیف جامعه است و اگر در مجموعه مدیریت شهری وظیفه‌ای داشته باشیم، قطعا یکی از آنها توسعه حمل‌ونقل انبوه‌بر ازجمله مترو است؛ چراکه توسعه این ناوگان به کاهش هزینه‌های زندگی مردم کمک می‌کند.

حل مشکلات با وفاق دولت و شهرداری
وفاق بین دولت و شهرداری برای حل مشکلات مردم وجود دارد و اصلا از تحقق قراردادهای چین و ورود ناوگان مانند واگن و... ناامید نیستیم و تلاش می‌کنیم تا مسائل و چالش‌های ایجادشده، برطرف شود. در این میان مشکلات دولت را هم درک می‌کنیم و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

تلاش شهرداری برای کاهش ترافیک
ترافیک مسئله‌ای فراتر از شهرداری تهران است و البته شهرداری وظایف مشخصی در این زمینه دارد. در گسترش حمل‌ونقل عمومی، پیگیر رفع کمبودها هستیم؛ چراکه با توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، استفاده از وسایل شخصی کم مي‌شود و ترافیک کاهش می‌یابد.

تکمیل محورهای بزرگراهی
افتتاح آزادراه شهیدشوشتری به‌صورت کامل تا 5درصد از ترافیک شرق تهران و یک‌درصد از ترافیک کل شهر را کاهش می‌دهد. اتصال بزرگراه یادگار امام(ره) به بزرگراه فتح نیز به کاهش ترافیک کمک خواهد کرد. فرهنگسازی هم در راستای کاهش ترافیک توسط معاونت اجتماعی در حال پیگیری است.

ملاحظات دولت در تخصیص ارز
دولت، حداکثر همراهی در قراردادهای چین داشته است. البته ملاحظاتی در زمينه تخصیص ارز وجود دارد؛ از این‌رو پیش‌پرداخت‌ها باید هر چه سریع‌تر کارسازی و انجام شود و امیدواریم با همراهی دولت این اتفاق هر چه زودتر صورت گیرد.

جذب نیروی متخصص و جوان
فرایند جذب در شهرداری کاملا شفاف است و گزارش‌هاي موردی و منظمی به رئیس شورا ارائه می‌شود. مسئله انتخاب و گزینش مناسب هم در جذب نخبگان وجود دارد که در لیست 58نفری اعلام‌شده توسط عضو شورای‌شهر تهران، نام افرادي از بهترین دانشگاه‌ها با رشته‌های مرتبط به چشم مي‌خورد.

طی شدن روال قانونی در پاساژ علاءالدین
اخطارهایی به مالک پاساژ علاءالدین داده شد كه اشکالات آن کاملا جدی است. بخشی از مسائل مربوط به مباحث آتش‌نشانی و بخشی هم ایمني سازه است. البته تامین پارکینگ هم درخصوص این ساختمان مطرح است. شهرداری اصرار دارد که مالک باید روال قانونی را طی کند و پایان کار بگیرد.

عمل به تکالیف در حوزه مسکن
شهرداری تهران در حوزه مسکن وظایفی دارد كه عمده آنها در حوزه تسهیل‌گری است. شهرداری به تمام تکالیف خود در این زمینه ازجمله نوسازی بافت فرسوده، همکاری با نهادهای دیگر برای ساخت مسکن و توجه به تصویب طرح‌های موضعی در کمیسیون ماده5 عمل کرده است.

احیای محله نفرآباد
نفرآباد یکی از پروژه‌های مهم احیای بافت فرسوده محسوب می‌شود. اکنون در این محله شرایطی فراهم شده و سرانه‌های مختلف با حضور سرمایه‌گذاران در حال ایجاد است. همچنین با حضور سرمایه‌گذاران حوزه مسکن شرایط ساخت‌وساز تسهیل خواهد شد.

ساخت‌و‌ساز در بافت‌های فرسوده
به‌نظر می‌رسد که ساخت‌وساز باید در بافت فرسوده صورت گیرد و آبادانی شهر با حضور داوطلبانه شهروندان انجام شود. شهرداری طی 3سال به سمت نوسازی بافت فرسوده با ارائه بسته‌های تشویقی حرکت کرده است. با افزایش صدور پروانه ساختمانی از مسیر نزولی و رکود شدید در ساخت‌وساز خارج شده‌ایم.

تهران‌گردی مجازی
سازمان فاوا اقدامات تحولی خوبی را انجام می‌دهد که یکی از این اقدامات اجرای سامانه «تهران مجازی» است. به‌صورت پایلوت این طرح در منطقه تفریحی عباس‌آباد اجرا مي‌شود و شهروندان می‌توانند تهران‌گردی مجازی را تجربه کنند. همچنین اطلاعات در سامانه تهران مجازی به‌روز‌رسانی می‌شود.

فرصتی برای خدمت‌رسانی
در رابطه با تغییر مدت فعالیت شوراهای شهر، مسیری در کمیسیون شوراها طی شده و قرار است در صحن هم مطرح شود. مدیریت شهری مدت فعالیت خود را همین 4سال می‌داند و اولویت این است که خدمات‌رسانی به بهترین شکل صورت گیرد. اگر هم زمان تمدید شود، آن را به عنوان فرصتی برای خدمات‌رسانی غنیمت می‌دانیم.



توسعه «مسیر زندگی» تا 80کیلومتر
پروژه پیاده‌راه «مسیر زندگی» شبکه جدیدی از مسیرهای تهران است که فاز اول آن 47کیلومتر است و در فازهای دوم و سوم تا 80کیلومتر توسعه می‌یابد. شهروندان از خیابان ایران‌زمین در منطقه2 وارد مسیر می‌شوند و درنهایت به بوستان نهج‌البلاغه نزدیک میدان پونک در منطقه5 می‌رسند.

نقطه اتصال 4بوستان
«مسیر زندگی» یک شبکه پیاده‌راهی 47کیلومتري است که نقطه اتصال 4بوستان فدک، 13هکتاری، پردیسان و نهج‌البلاغه محسوب می‌شود. این مسیر هیچ تقاطعی با معابر و خیابان‌ها و گذرگاه‌های خودرویی ندارد و از طریق نصب پل‌های سبک روی بزرگراه‌ها، بوستان‌ها به هم متصل می‌شوند.


تکمیل پروژه؛ بهار سال آینده
فاز اول شبکه پیاده‌راهی «مسیر زندگی» بهمن‌ماه افتتاح می‌شود. با بهره‌برداری از فاز دوم در اسفند‌ماه طول این شبکه به 60کیلومتر می‌رسد. بهار سال آینده پروژه «مسیر زندگی» به طور کامل تکمیل خواهد شد و طول این شبکه پیاده‌راهی به 80کیلومتر خواهد رسید.

پروژه‌هایی که تا پایان سال افتتاح می‌شوند
پروژه جنوب به جنوب چمران روبه‌روی بوستان گفت‌وگو
ترمیم زیرگذر گیشا
پروژه پل شهیدافتخاری در منطقه‌یک
تونل اتصال بزرگراه شهیدخرازی و همدانی(منطقه22)
فاز اول میدان سبلان
تعریض کهریزک در محدوده بهشت‌زهرا
زیرگذر بهار- شادمهر در منطقه5


پروژه نواب-تندگویان بهمن‌ماه کامل می‌شود
مهدی صداقتی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران:دیروز(17دی) پیش از آغاز ششمین نشست سخنگوی شهرداری تهران در باغ نگارستان، مهدی صداقتی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران گزارشي از آخرین اقدامات و افتتاح‌های پیش‌رو ارائه داد. او گفت که فاز چهارم تقاطع غیرهمسطح نواب-تندگویان بهمن‌ماه افتتاح و این پروژه تکمیل می‌شود.

تعریف پروژه‌ها از طریق آسیب‌شناسی
در این دوره از مدیریت شهری اقدامات بی‌سابقه‌ای در حوزه فنی و عمرانی انجام شده و این رویه تا پایان دوره ادامه خواهد داشت. پروژه‌ها با آسیب‌شناسی تعریف شده‌اند و در هیچ‌یک از ادوار شهرداری اجرای این حجم از پروژه‌ها سابقه نداشته است.

اصلاح 98تقاطع
۹۸تقاطع برای اصلاح شناسایی شده است که ۳۵پروژه به بهره‌برداری رسیده و تا پایان سال ۱۴تقاطع هم افتتاح می‌شود. بهار سال آینده هم ۱۰پروژه بهره‌برداری می‌شود و تا پایان دوره 98تقاطع تکمیل خواهد شد.

توزیع یک‌میلیون و500هزار تن آسفالت
در حوزه آسفالت به یک‌میلیون و 500هزار تن رسیده‌ایم و سال آینده هم ۸۰درصد از میزان آسفالت توزیعی امسال را عملیاتی خواهیم کرد.

تلاش برای تکمیل پروژه‌ها
تلاش ما این است كه پروژه‌هایی را  که آغاز کردیم در این دوره به پایان برسانیم. در این راستا حمایت معاونت مالی و اقتصاد شهری و سازمان سرمایه‌گذاری کمک حال ما در اجرای پروژه‌ها بوده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید