• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 4 مرداد 1397
کد مطلب : 24499
+
-

جنگی برای تاریخ

با احترام به استقلال که حتی در بدترین فصل‌های تاریخ لیگ برترش هم جزو مدعی‌ها بوده و خیلی از مواقع حداقل سهمیه آسیایی را کسب کرده و باز با احترام به وینفرد شفر که پارسال عالی عمل کرد و حالا محبوبیت زیادی بین هواداران دارد، به‌نظر می‌رسد یکی از ویژه‌ترین دوئل‌های لیگ هجدهم بین برانکو ایوانکوویچ و امیر قلعه‌نویی باشد؛ دو دوست و دو متحد استراتژیک علیه کارلوس کی‌روش که در چند سال گذشته هم در لیگ برتر با هم رقابت داشته‌اند، اما قصه جنگ امسال‌شان خیلی فرق دارد. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، در لیگ هجدهم شاهد مبارزه شانه به شانه برانکو و قلعه‌نویی خواهیم بود؛ جدالی که ممکن است شفر هم به‌عنوان ضلع سوم به آن اضافه شود و به شکلی خارق‌العاده به جذابیتش بیفزاید.
برانکو و قلعه‌نویی هر دو جزو پرافتخارترین مربیان تاریخ لیگ برتر هستند. قلعه‌نویی با کسب پنج قهرمانی و دو نایب‌قهرمانی پرافتخارترین مربی این رده است و برانکو هم با دو قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی او را تعقیب می‌کند. امیر که 6 سال از آخرین قهرمانی‌اش در لیگ برتر گذشته، اصلا دوست ندارد برانکو گام به گام به او نزدیک‌تر شود. سرمربی کروات پرسپولیس بدشانس بود که در لیگ پانزدهم صرفا به‌خاطر تفاضل گل بخت قهرمانی از کف داد، وگرنه حالا او به‌طور جدی‌تری برای کسب عنوان موفق‌ترین مربی تاریخ لیگ برتر خط و نشان می‌کشید. درحال حاضر پرسپولیس باوجود جدایی چند بازیکن اصلی‌اش، همچنان یکی از شانس‌های کسب عنوان قهرمانی در لیگ هجدهم به‌شمار می‌رود. مخصوصا اگر آنها نیم‌فصل اول را به سلامت رد کنند، در نیم‌فصل دوم با پایان محرومیت و افزوده شدن چند بازیکن جدید می‌توانند حضور قدرتمندانه‌تری در کورس قهرمانی داشته باشند. از سوی دیگر سپاهان هم بعد از چند سال ناکامی قصد دارد هرطور شده امسال به جمع مدعیان برگردد و جام قهرمانی را کسب کند. آنها به این منظور ریخت‌وپاش زیادی در بازار نقل‌وانتقالات انجام داده‌اند که این موضوع با اعتراض و طعنه برخی رقبا هم همراه شده است. سپاهان برای لیگ هجدهم ستاره‌هایی مثل پیام نیازمند، مهدی‌کیانی، محمد ایرانپوریان، بختیار رحمانی، خالد شفیعی و استنلی کی‌روش را جذب کرده که این جماعت به مهره‌هایی همچون سعید آقایی، ساسان انصاری و مهرداد محمدی اضافه خواهند شد. تخصص دیرینه قلعه‌نویی، بستن تیم‌های پرستاره و بعد کسب قهرمانی با این تیم‌ها بوده و حالا به‌نظر می‌رسد در سپاهان او به همین تخصص برگشته است.
جنگ پرسپولیس و سپاهان، البته جنبه‌های دیگری هم دارد. مثلا سپاهان با پنج عنوان قهرمانی موفق‌ترین تیم تاریخ لیگ برتر است و الان پرسپولیس با چهار عنوان، این تیم را تعقیب می‌کند. بنابراین قهرمانی امسال پرسپولیس می‌تواند این عنوان را هم از چنگ اصفهانی‌ها در بیاورد. به‎علاوه در جدول ادوار لیگ برتر هم این دو تیم رقابت تنگاتنگی دارند. پرسپولیس در پایان لیگ هفدهم توانست با 867 امتیاز، سپاهان 853 امتیازی را در جدول جا بگذارد و پس از سال‌ها از این تیم سبقت بگیرد. هرچند در این جدول استقلال با 929 امتیاز اول است. حالا فهمیدید «جنگ برای تاریخ» یعنی چی؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید