• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 4 مرداد 1397
کد مطلب : 24492
+
-

چطوری قهرمان

چطوری قهرمان

هجدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر ایران از امروز آغاز می‌شود. در اولین روز این رقابت‌ها 4بازی به‌شکل همزمان در ساعت20:45 امشب برگزار می‌شود و فردا (جمعه) نیز 4بازی دیگر از هفته اول برگزار خواهد شد. در زیر نگاهی کوتاه به 8بازی هفته اول و نکات مهم این رقابت‌ها انداخته‌ایم.

  نساجی - ذوب‌آهن؛دوئل دستیاران کی‌روش
دو سرمربی که برای اولین‌بار در لیگ‌برتر سرمربیگری می‌کنند در این بازی مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت. در مورد جواد نکونام و امید نمازی نکته جالب‌تر این است که هر دوی آنها در گذشته دستیار کارلوس کی‌روش در تیم‌ملی بوده‌اند. نکونام فصل گذشته سرمربیگری را در لیگ‌یک ایران از خونه‌به‌خونه آغاز کرد و در نساجی ادامه داد تا با همین تیم به لیگ‌برتر برسد. در مقابل، امید نمازی به‌‌جز یک دوره کوتاه در خارج از کشور اصلا سابقه سرمربیگری ندارد و ذوب‌آهن اولین باشگاه او در ایران است. تیم حاضر و آماده‌ای که فصل گذشته با امیر قلعه‌نویی نایب‌قهرمان ایران شد با تغییراتی بسیار کم در اختیار او قرار گرفته است. نساجی میزبان این بازی است اما ورزشگاه شهیدوطنی هنوز آماده نشده و قائمشهری‌ها در تهران از حریف میزبانی می‌کنند.

  پدیده - پرسپولیس؛  قهرمان با کمترین تغییر
معروف‌ترین بازی این دو تیم همان تساوی 2-2 است که به لطف گل دیدنی مرحوم هادی نوروزی شهرت زیادی پیدا کرده است. جالب اینکه آن رقابت نیز در هفته اول برگزار شد و حکم بازی افتتاحیه را داشت. پرسپولیس به‌عنوان قهرمان فصل گذشته با توجه به محرومیت از نقل‌وانتقالات بدون هیچ تغییری به لیگ جدید می‌آید و در ترکیب آنها همان چهره‌های فصل گذشته را خواهیم دید. پرسپولیس امروز در اولین دیدار خود در لیگ برتر به مصاف پدیده در مشهد خواهد رفت. سرخپوشان در شرایطی برابر نماینده مشهد قرار خواهند گرفت که با توجه به جدایی فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان، صادق محرمی و وحید امیری باید با چهره‌ای جدید در برابر پدیده به میدان برود. علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، سیدجلال حسینی، محمد انصاری، حسین ماهینی، کمال کامیابی‌نیا، احمد نوراللهی، بشار رسن، امید عالیشاه، سیامک نعمتی و علی علیپور ترکیب پرسپولیس را در این بازی تشکیل می‌دهند. در آن سوی میدان اما پدیده بعد از مدت‌ها با مهاجری قطع همکاری کرده و این فصل را با یحیی گل‌محمدی آغاز خواهد کرد. از ترکیب فصل گذشته این تیم نیز شهاب گردان، محمد قاضی و معین عباسیان دیگر جایی در پدیده ندارند.

  سایپا - سپیدرود؛ زوج دایی و خداداد
سپیدرود بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و دست‌به‌دست شدن میان چند مدیر و چند سرمربی بالاخره به خداداد عزیزی رسید. خداداد که بعد از مدت‌ها به لیگ برتر بازگشته در اولین مصاف خود مقابل زوج همیشگی‌اش در تیم‌ملی خواهد رفت. مصاف دایی و خداداد یکی از جالب‌ترین دوئل‌های روز اول را از روی نیمکت رقم خواهد زد. تیم دایی مدعی حضور در بالای جدول است اما سپیدرود مثل فصل گذشته به‌دنبال بقا در لیگ خواهد بود. سایپا با خرید رحیم زهیوی، عبدالله ناصری، علی دشتی و معین عباسیان خط حمله خطرناکی تشکیل داده است. جدال سپیدرود و سایپا در ساعت20:45 امشب همزمان با 3بازی دیگر در ورزشگاه شهید دستگردی تهران برگزار خواهد شد.

  فولاد - پارس‌جنوبی؛صنعتی‌های جنوب؛ همان همیشگی
دو تیم هیچ تغییری روی نیمکت نداشته‌اند و همچنان توسط پورموسوی و تارتار هدایت می‌شوند. سروش رفیعی، لوسیانو پریرا، مهدی زبیدی و میثم دورقی بهترین خریدهای فولاد هستند که قدرت بیشتری به خط هافبک و حمله این تیم خواهند بخشید. پارس‌جنوبی اما تقریبا تمامی عناصر هجومی و موفق خود در فصل گذشته را از دست داده و در عوض آقای گل لیگ‌یک یعنی فرشید پاداش را به خط حمله خود اضافه کرده است. عماد میرجوان، محمد شادکام و امیر میربزرگی هم دیگر خریدهای‌پارس جنوبی هستند و با رفتن محسن فروزان حالا رحمان احمدی از دروازه این تیم محافظت خواهد کرد.

  گسترش فولاد - استقلال خوزستان؛ ما هیچ، ما نگاه
اگر نساجی قائمشهر ورزشگاه محل بازی‌اش تا 24ساعت قبل از بازی مشخص نبوده، تیم دیگری در لیگ برتر هست که حتی اسمش هم تا روز بازی مشخص نیست! فردا (جمعه) در تبریز تیمی به مصاف استقلال خوزستان می‌رود که هنوز نمی‌دانیم نامش گسترش‌فولاد است یا ماشین‌سازی. هر دوی این باشگاه‌ها تحت مالکیت یک فرد قرار دارند و جالب‌تر اینکه باشگاه تراکتورسازی هم متعلق به همین مالک است. اگر شما از کار مهندس زنوزی و نقل و انتقال تیم‌هایش در تبریز سر درآوردید ما هم در آورده‌ایم! قرار است ماشین‌سازی به‌دلیل پرهوادار بودن از لیگ‌یک به لیگ‌برتر منتقل شود و در عوض گسترش‌فولاد به لیگ یک برود اما این انتقال هنوز رخ نداده و وضعیت دو تیم مشخص نیست. جالب اینکه در لیست نقل‌وانتقالات گسترش‌فولاد فقط خروج بازیکن ثبت شده و هیچ اثری از بازیکنان جدید نیست. البته لیست استقلال خوزستان هم دست‌کمی ندارد چون فقط وحید حمدی‌نژاد به تیم اضافه شده و در عوض 7بازیکن رفته‌اند و 4نفر هم در آستانه رفتن هستند! باورتان می‌شود؟

  سپاهان - نفت آبادان؛ زرد پررنگ- زرد کمرنگ
آخرین خاطره مهم دو تیم از همدیگر  این است که نفت آبادان فصل گذشته در اصفهان سپاهان را برد و از جام‌حذفی حذف کرد. در لیگ هم آبادانی‌ها 6رتبه بالاتر از سپاهان قرار گرفتند. اما امسال سپاهان دیگر آن سپاهان شکستنی فصل گذشته نیست و نفتی‌ها هم احتمالا قدرت سال گذشته را نخواهند داشت. سپاهان با آمدن قلعه‌نویی سر تا پا تغییر کرده و هواداران این تیم منتظر فصل کاملا متفاوتی هستند. ترکیب اصلی سپاهان نسبت به فصل گذشته در حدود 80درصد تغییر کرده و این تیم با پیام نیازمند، بختیار رحمانی، خالد شفیعی، سجاد شهباززاده، محمد ایرانپوریان، مهدی کیانی و استنلی کی‌‌روش شکل و شمایل کاملا متفاوتی نسبت به فصل قبل خواهد داشت. نفت آبادان هم با یک سرمربی پرتغالی‌ و از دست دادن چند بازیکن اصلی‌اش سورپرایز جدیدی برای لیگ خواهد بود.


  نفت مسجدسلیمان-تراکتورسازی؛ ببخشید، شما؟
دو تیم ناشناخته دیگر؛ یکی از لیگ‌یک می‌آید و تازه قرار است برای اولین هفته رونمایی شود، دیگری هم آن‌قدر روی نیمکت و داخل میدان دچار تغییر شده که حالا همه برای رویارویی با یک تراکتور جدید آماده شده‌اند. تراکتور با آمدن جان‌توشاک تعداد زیادی از ستاره‌های سابقش از جمله ایرانپوریان، کیانی و ابراهیمی را که به شناسنامه تراکتور تبدیل شده بودند از تیم کنار گذاشت. این تیم حالا با آنتونی استوکس، هری فورستر، علی عبدالله‌زاده، علیرضا نقی‌زاده، محسن فروزان، محمد طیبی و... یک تیم کاملا ناشناخته برای اهالی فوتبال است. نفت مسجدسلیمان هم بعد از مدت‌ها کش‌وقوس روی نیمکت و دست‌به‌دست شدن میان محمود فکری و عبدالله ویسی بالاخره با ویسی و 3، 4خرید جدیدش لیگ را آغاز خواهد کرد.

  استقلال - پیکان؛نصف استقلال و تمام پیکان
تیمی که وینفرد شفر آن را «امید استقلال» نامیده فردا لیگ هجدهم را طی رویارویی با پیکان آغاز خواهد کرد. اغلب بازیکنان اصلی استقلال در فصل گذشته یا از این تیم جدا شده‌اند یا هنوز بلاتکلیف‌اند. در این شرایط آبی‌ها باید با بازیکنانی مقابل پیکان قرار بگیرند که احتمالا نیمی از آنها از هفته پنجم و ششم به بعد دیگر جایی در ترکیب اصلی نخواهند داشت. در آن سوی میدان پیکان هم تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته است. این تیم مرتضی آقاخان، رحمان احمدی، مهدی شیری، پیام نیازمند و... را از دست داده و در عوض وحید شیخ‌ویسی، سامان نریمان‌جهان، سعید واسعی، عیسی آل‌کثیر، محمد قاضی و مگنو باتیستا را به‌خدمت گرفته است. پیکان حریف ضعیفی برای آبی‌ها نیست اما امیدهای استقلال هم با وجود وینفرد شفر چندان ناامید نیستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید