• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 4 مرداد 1397
کد مطلب : 24494
+
-

از «بهترین‌ها» بهتر هم بود

از «بهترین‌ها» بهتر هم بود

جوایز برترین‌های لیگ هفدهم که دوشنبه‌شب گذشته در برج میلاد اهدا شد، مثل همیشه شائبه‌ها و شک‌وتردیدهای زیادی را به‌دنبال داشت. جوایز بهترین پاسور، بهترین دروازه‌بان، پدیده فصل و بهترین بازیکن فصل جوایزی بودند که بیشتر از بقیه با انتقاد روبه‌رو شدند. انتقاداتی که مشابه آن در فصول گذشته نیز در مورد برخی جوایز مطرح شده بود.
    قلی‌زاده؛ پدیده نه‌چندان جوان
جایزه پدیده لیگ هفدهم به علی قلی‌زاده رسید که البته چهره درخشانی در سایپای این فصل بود اما با 23سال سن و 3فصل حضور در لیگ‌برتر چهره مناسبی برای عنوان «پدیده» به‌نظر نمی‌رسید. برای قلی‌زاده که به‌تازگی از جام‌جهانی بازگشته و راهی شارلروای بلژیک شده، کمی دیر است که عنوان پدیده فصل به او اطلاق شود. شاید این عنوان برای یک بازیکن جوان‌تر -مثلا یونس دلفی یا پیام نیازمند- مناسب‌تر بود.
    بیرانوند بالاتر از سید رکوردشکن
علیرضا بیرانوند برای دومین سال متوالی و برای سومین‌بار طی 4فصل اخیر برترین دروازه‌بان شد. طی 4سال اخیر فقط یک‌بار فرناندو دخسوس توانسته این عنوان را از دست بیرانوند بگیرد و به‌نظر می‌رسید امسال هم سیدحسین حسینی شایستگی کسب این عنوان را داشته باشد. حسینی فصل قبل از طرف سایت‌های 90 و متریکا با کسب بالاترین امتیاز فنی بهترین گلر فصل شد. ضمن اینکه رکورد بسته نگه داشتن دروازه را هم در همین لیگ جابه‌جا کرد. از طرف دیگر بیرانوند هم بیشترین تعداد کلین‌شیت را داشت و برخلاف حسینی دروازه‌بان اصلی تیمش در تمام فصل بود. به‌هر حال هر کدام از این دو نفر دلایل خود را برای مدعی بودن داشتند.
    مهمان ناخوانده؛ وحید امیری
جایزه بهترین بازیکن فصل به وحید امیری رسید و این در حالی بود که او در هیچ‌یک از خطوط زمین عنوان بهترین را کسب نکرده بود! بعد از اهدای جوایز در خطوط مختلف، به‌نظر می‌رسید سیدجلال حسینی که بهترین مدافع لیگ شده بود عنوان بهترین بازیکن را هم کسب کند اما این جایزه را وحید امیری برد تا یک‌بار دیگر مثل لیگ چهاردهم هافبکی که بهترین هافبک لیگ نشده، بهترین بازیکن لیگ شود.
    گمشده بزرگ؛ مهدی ترابی
ناکام‌ترین چهره لیگ هفدهم شاید مهدی ترابی بود که در تمامی سایت‌های آنالیز فنی بهترین امتیاز فنی را داشت و برترین بازیکن فصل لقب گرفته بود. اما نه عنوان بهترین بازیکن لیگ هفدهم را کسب کرد و نه حتی بهترین هافبک را. مهدی ترابی حداقل شایستگی یکی از این دو جایزه را داشت اما شاید تحت‌تاثیر درخشش امیری در جام‌جهانی قرار گرفت.
    بهترین پاسور 96؛ کاوه جایزه نگرفت و رفت
انتخاب بهترین پاسور لیگ در فصل گذشته هم دقیقا مانند این فصل با انتقاداتی همراه شده بود. در لیگ شانزدهم کاوه رضایی با 9پاس گل بهترین گل‌ساز فصل بود اما جایزه این بخش به ایمان مبعلی رسید. جالب اینکه محسن مسلمان که امسال بازنده بزرگ این بخش لقب گرفت در فصل گذشته هم آمار بهتری نسبت به ایمان مبعلی داشت.
    بهترین هافبک 96؛ نیمه‌مصدوم
سال گذشته علاوه بر جایزه بهترین پاسور، جایزه بهترین هافبک فصل نیز با شائبه‌هایی همراه بود. نامزدهای این بخش سروش رفیعی، امید ابراهیمی و کمال کامیابی‌نیا بودند و ابراهیمی جایزه این بخش را درحالی کسب کرد که بخش زیادی از فصل را مصدوم و غایب بود. ابراهیمی امسال هم برای دومین فصل پیاپی بهترین هافبک شد ولی این‌بار انتخاب او پذیرفتنی‌تر بود.
    دو نکته از لیگ چهاردهم
یکی از پرحاشیه‌ترین و انتقادآمیزترین دوره‌هایی که جوایز برترین‌های لیگ اهدا شد، مربوط به لیگ چهاردهم بود. در آن فصل ادینیو، مهاجم برزیلی تراکتورسازی با ثبت 22گل بهترین گلزن لیگ شده بود اما جایزه بهترین مهاجم به مهدی طارمی از پرسپولیس رسید! ضمن اینکه قاسم حدادی‌فر در حالی بهترین بازیکن فصل شد که عنوان بهترین هافبک را به آندو تیموریان باخته بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید