• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24354
+
-

تعرفه خدمات آبفای تهران 15درصد افزایش یافت

5سد کرج، طالقان، لار، لتیان و ماملو، آب پایتخت را تأمین می‌کنند که خود با کمبود منابع آبی مواجه‌اند

تعرفه خدمات آبفای تهران 15درصد افزایش یافت

حامد فوقانی | خبرنگار


 هفتادوهشتمین جلسه شورای شهر تهران خبرهای جالبی داشت. «افزایش تعرفه خدمات آبفا»، «اعطای ساختمان جدید به شورای‌عالی استان‌ها»، «بررسی پرونده باغات» و تذکراتی درباره قرارداد 100میلیونی نظرسنجی.  پرچم گنبد حرم امام‌رضا(ع) نیز دیروز به صحن شورای شهر آمد. همچنین در نطق پیش از دستور جلسه دیروز، 6 راه‌حل برای افزایش درآمدهای شهرداری توسط محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا ارائه شد که هر بخش آن قابل پیگیری و تحقق است.

افزایش 15درصدی تعرفه خدمات
اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای اجرای طرح‌های مصوب آب و فاضلاب شهر تهران با پیشنهاد افزایش 15درصدی تعرفه خدمات آبفا موافقت کردند. شرکت آب و فاضلاب استان تهران در قالب لایحه‌ای از سوی شهرداری درخواست داشت که به‌منظور تأمین بخشی از کسری قیمت تمام‌شده تعرفه خدمات آب و فاضلاب افزایش یابد که با رقم 15درصدی موافقت شد. این رقم قرار است برای جلوگیری از هدررفت آب، کاهش برداشت از منابع زیرزمینی و سرعت بخشیدن به اجرای کامل شبکه فاضلاب شهر تهران و تحت پوشش بردن کلیه مشترکان هزینه شود.

تهران دومین شهر وخیم از نظر ذخایر آبی 
اگر بارندگی‌های اردیبهشت‌ماه نبود مجبور می‌شدیم آب را جیره‌بندی کنیم. این جمله محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران بود که در شورا گفته شد. براساس اظهارات وی، تهران نسبت به جمعیت خود در سرانه‌های آب تجدیدشونده وضعیت بسیار نامناسبی دارد و این سرانه در استان تهران بسیار پایین بوده و پس از استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. میانگین بارندگی در جهان 750مترمکعب است، در ایران 251مترمکعب و در استان تهران شرایط بد است. آب مصرفی تهران از 5 سد کرج، طالقان، لار، لتیان و ماملو تأمین می‌شود که با کمبود منابع آبی مواجه‌اند.

بررسی پرونده باغات تهران
از دیگر دستورات جلسه شورا بررسی پرونده‌های پلاک‌های ثبتی در راستای تشخیص باغ بودن آنها بود که اعضای شورا این موارد را نیز بررسی کردند. در این باره، موضوع زمین‌هایی که به‌صورت 70درصد باید برای تأمین سرانه‌های خدماتی اختصاص داده شود مورد بررسی قرار گرفت که محمود میرلوحی گفت: این زمین‌ها به‌رغم اینکه باید به کاربری تأمین سرانه‌های خدماتی 7گانه اختصاص پیدا می‌کرده در اکثریت موارد اختصاص پیدا نکرده است و این مهم باید پیگیری شود. زهرا نژادبهرام نیز گفت: زمین‌هایی که می‌بایست تأمین خدمات 7گانه در آنها محقق می‌شد به دلایل متعددی به مالک یا مالکان دیگری فروخته شده اما اینکه این موضوع در اینجا مطرح شود به صلاح نیست، چرا که کمیسیون باغات و ماده7 تنها وظیفه تشخیص باغ یا غیرباغ بودن زمین را دارند ولی این مهم می‌تواند به‌عنوان یک معضل و دغدغه به‌صورت جداگانه مطرح شود. همچنین در این جلسه یک فوریت لایحه اصلاحیه تعیین وظایف شورای‌عالی فنی شهرداری تهران به تصویب رسید.

ساختمان جدید برای شورای‌عالی استان‌ها
اعضای شورا موافقت کردند تا حق بهره‌برداری ساختمانی به شورای‌عالی استان‌ها واگذار شود. براساس این تصمیم، شورای‌عالی استان‌ها به‌مدت 4سال حق بهره‌برداری یک ساختمان را به‌دست آورد. اینطور که مرتضی الویری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها و عضو شورای شهر تهران گفت: چنین اقدامی مطابق بند6 ماده55 قانون شهرداری‌ها صورت گرفته است. به گفته او، این ساختمان مساحتی بالغ بر 2هزار مترمربع دارد.

شهرداری مشکلی برای تأمین منابع درآمدی ندارد
ضرورت انتقال درآمدزایی از حوزه ساخت و‌سازی‌ به سایر بخش‌های اقتصادی شهر موضوعی بود که محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در نطق پیش از دستور جلسه بدان پرداخت و اعلام کرد که با وجود مشکلاتی که نسبت به گذشته در حوزه درآمدزایی وجود دارد، شهر تهران دارای ظرفیت‌های بسیار گسترده درآمدزایی به‌جز حوزه ساخت‌وساز است و مدیریت شهری دوره پنجم را مسئول مدیریت جهت تأمین منابع درآمدی دانست. سالاری ضمن پیشنهاداتی برای درآمدزایی مدیریت شهری در دوره پنجم تأکید کرد که تهران ظرفیت‌های بسیار وسیعی دارد که با استفاده از آن می‌توان اتفاقات خوبی را برای توسعه پایدار شهر تهران رقم زد. براساس گفته‌های وی، در دوره اول دولت روحانی لایحه درآمدهای پایدار مطرح شد اما هنوز به نتیجه نرسیده است. سالاری گفت: مردم در سال 96به ما رأی دادند و ما امروز این حق را نداریم که بگوییم چون از مدیریت شهری گذشته بدهی به ما ارث رسیده، ما هیچ‌کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و تسلیم هستیم. وی ضمن اشاره به رخوت در سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران و اینکه پروژه‌های مشارکتی متوقف شده‌اند، اضافه کرد: سازمان سرمایه‌گذاری ومشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در 3 سال گذشته سالانه 21میلیارد تومان درآمد داشته درصورتی‌که در این حوزه می‌توان سالانه حداقل 800 تا 1000میلیارد تومان درآمدزایی کرد. در سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیزبا واگذاری عرصه‌ها به بخش خصوصی چندین هزار میلیارد تومان درآمدزایی ایجاد می‌شود. در سازمان زیباسازی نیز توانایی ایجاد درآمد 800 تا 1000میلیارد تومانی وجود دارد. درآمدزایی شهروند، اراضی نوسازی عباس‌آباد و نمایشگاه شهرآفتاب نیز موضوع سخنان وی بود.

تذکر 100میلیونی
تذکر محمدعلیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر درخصوص عقد قرارداد پژوهش 100میلیون تومانی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با ایسپا بود که شواهد رسیده به همشهری نشان داد این قرارداد تا مدت یک سال و برای انجام 10موج نظرسنجی بسته شده که رقمی معمول برای قراردادهای نظرسنجی بالغ بر هزار نفری است که شاید شفاف‌سازی‌ و عدم‌برگزاری مناقصه، نقطه ضعف آن باشد.

تذکرات و پیشنهادات اعضای شورای شهر در هفتادوهشتمین جلسه

مجید فراهانی
کمیسیون
 برنامه و بودجه


شهروندان تهرانی به‌علت حضور دستگاه‌های اجرایی و سیاسی ناشی از استقرار دولت در تهران؛ هزینه اداره شهر و ارائه خدمات به شهروندان و مراجعان به دستگاه‌های اجرایی از اقصی نقاط کشور را پرداخت می‌کنند و شهر کمترین بهره را از عواید استقرار دولت در تهران می‌برد. دولت نیز همچون یکایک شهروندان تهرانی باید حق شهروندی خود به تهران را ادا کند و بهای حضور در تهران را بپردازد. شهرداری تهران موظف است برای تنظیم روابط مالی، حقوقی دولت و شهرداری و اخذ هزینه‌های پایتختی و پرداخت سهم شهروندی دولت، نسبت به تهیه و تنظیم «لایحه روابط مالی دولت و شهرداری تهران» اقدام کند. 

زهرا صدراعظم نوری
کمیسیون اجتماعی


برج پارامیس واقع در منطقه22 که چند روز پیش دچار آتش‌سوزی شد، متعلق به تعاونی هیأت علمی دانشگاه تهران است. این ساختمان 20طبقه دارای حدود 240واحد مسکونی و نوساز بوده و حدود 2سال از ساخت آن گذشته است. این برج پایان‌کار ندارد، بنابراین فاقد تأییدیه و گواهی‌‎ ایمنی از سازمان آتش‌نشانی است. سیستم‌های اطفاء و اعلام حریق در ساختمان نصب بوده اما آماده به‌کار نبوده است. 

افشین حبیب‌زاده
معاون نظارت


با پیگیری شورای شهر و کمیسیون عمران و حمل‌ونقل در سال گذشته بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی شهر برای شناخت نقاط بحرانی و خطرآفرین مورد بررسی قرار گرفت اما با وجود گذشت حدود یک سال اقدام خاصی صورت نگرفت. به معاونت فنی عمرانی شهرداری در این ارتباط تذکر داده می‌شود.

شهربانو امانی

مراتب تشکر خود از همکاران خدماتی شورا را به واسطه رعایت صرفه‌جویی در انرژی اعلام می‌دارم. چراکه در مواقع غیرضرور چراغ‌های سالن طبقه اول و دیگر مکان‌های غیرضرور خاموش است و این اقدام جای تشکر 
دارد.

حجت نظری

ضمن تبریک قهرمانی تیم ملی والیبال نشسته ایران در جهان باید بگویم توانیابان نشان دادند هر جایی که فرصت داده شده از این فرصت استفاده کرده و افتخار آفریده‌اند. این موضوع باید در برنامه‌های مدیریت شهری
 دیده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید