• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24351
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/p7W6
+
-

105هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در 4‌ماه

سرمایه‌گذاران از اول امسال تاکنون 1150میلیارد تومان در صندوق‌های طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند

105هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در 4‌ماه

در 4‌ماه امسال 105هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در بازار سرمایه خریداری شده است. به گزارش همشهری، شاید بتوان گفت مهم‌ترین اتفاق 4‌ماه اول امسال در بازار سرمایه به غیر از تحولات شاخص بورس مبادلات صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا بوده است. این صندوق‌ها که به تازگی فعالیت‌شان را آغاز کرده‌اند، توانسته‌اند به سرعت منابع مالی مردم را جذب کنند؛ به‌طوری که ارزش دارایی این صندوق‌ها به سرعت با صندوق‌هایی که 3سال از فعالیتشان می‌گذرد برابر شده است. این رشد عمدتا تحت‌تأثیر افزایش قیمت هر سکه بهار آزادی در بازار نقد اتفاق افتاده که موجب شده تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام آنها افزایش یابد. مطابق داده‌های موجود در 4‌ماه امسال جمعا 3درصد از کل نقدینگی بازار سرمایه جذب این صندوق‌ها شده که از این مقدار 1150میلیارد تومان صرف خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا شده که در بورس کالا فعالیت می‌کنند. به‌طور کلی در4‌ماه امسال 105هزارو 622میلیارد تومان اوراق بهادار در 4بورس ایران سرمایه‌گذاری شده است که از این مقدار 59درصد صرف خرید اوراق آتی، 24درصد سهام و 14درصد هم صرف خرید اوراق بدهی شده است.

مبادلات سهام
آمار‌ها نشان می‌دهد در 4‌ماه امسال سرمایه‌گذاران جمعا 25هزارو 300میلیارد تومان سهام خریده‌اند که از این مقدار 20هزارو 500میلیارد تومان در بورس و 4800میلیارد تومان در فرابورس دادوستد شده است. در این مدت همچنین شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است 13درصد رشد کرده است، اما شاخص فرابورس با 6/1درصد کاهش مواجه شده است.

اوراق آتی
درطول 5سال گذشته معاملات اوراق آتی که عمدتا مربوط به معاملات اوراق آتی سکه است به مهم‌ترین بخش از معاملات اوراق بهادار در بازار سرمایه تبدیل شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد که در 4ماهه امسال جمعا 62هزار میلیارد تومان اوراق آتی سکه در بورس کالا خریداری شده که این مقدار نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 637درصد رشد نشان می‌دهد. سال قبل در همین مدت جمعا 8400میلیارد تومان از این اوراق توسط سرمایه‌گذاران خریداری شده بود.

اوراق بدهی
اطلاعات آماری نشان می‌دهد مقدار معاملات اوراق بدهی در یک مسیر صعودی قرار گرفته است و در 4ماهه امسال ارزش کل مبادلات این اوراق به 14هزارو 500میلیارد تومان رسیده است. در این مدت مقدار بازده این اوراق حتی به بیش از 26درصد هم رسیده و همین موضوع جذابیت این اوراق را برای سرمایه‌گذاران بیشتر کرده است. این اوراق که از ریسک کمتری در مقابل سهام برخوردارند عمدتا شامل صکوک و اسناد خزانه اسلامی می‌شود که دولت برای جبران بخشی از بدهی‌هایش منتشر کرده است. در 4ماهه امسال از مجموع کل معاملات اوراق بدهی 3500میلیارد تومان در بورس و 11هزار میلیارد تومان در فرابورس دادوستد شده است.

   وام مسکن

مطابق اطلاعات فرابورس در 4‌ماه امسال جمعا 422میلیارد تومان اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس خریداری شده که این مقدار نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 13درصد افزایش نشان می‌دهد. سال قبل در همین مدت متقاضیان 375میلیارد تومان اوراق تسهیلات مسکن خریداری کرده بودند. به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل رشد تقاضا برای خرید این اوراق ناشی از افزایش سطح معاملات مسکن است. اوراق تسهیلات مسکن اوراقی است که سرمایه‌گذاران به واسطه خرید آن می‌توانند از امتیاز تسهیلات بانک مسکن برخوردار شوند. هر برگ از این اوراق به‌مدت 2سال و معادل 500هزار تومان اعتبار دارد و متقاضیان می‌توانند با خرید 200برگ از این اوراق از امتیاز وام 100میلیون تومانی مسکن برخوردار شوند. از اول امسال بانک ملی هم با انتشار اوراق تسهیلات مسکن به‌عنوان دومین بانک بعد از بانک مسکن به جمع بانک‌هایی پیوست که برای خرید مسکن، وام ارائه می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید