• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24348
+
-

کارنامه اشتغال فصل بهار

نرخ بیکاری بهار امسال 12.1درصد اعلام شد؛ ایجاد 756هزار شغل بهاری به گواه آمار

مرکز آمار ایران چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در فصل بهار امسال را منتشر کرد که از ایجاد 756هزار و 335شغل جدید حکایت دارد؛ البته به‌دلیل اضافه شدن 711هزار نفر به جمعیت فعال اقتصادی کشور، اثرگذاری چندانی بر نرخ بیکاری نداشته و این نرخ را فقط نیم‌درصد کاهش داده است. براساس این آمارها در بهار امسال تعداد بیکاران نسبت به بهار پارسال 44هزار و 958نفر کاهش یافته و شمار لشکر بیکاران به 3میلیون و 322هزار نفر رسیده است.

به گزارش همشهری، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و وارد شدن متقاضیان جدید کار به بازار ناشی از انباشته شدن متقاضیان کار بالقوه به‌ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال‌های منتهی به سال1392 بوده است. در آن دوره وضع نامساعد بازار کار عملا باعث شد محصلان و دانشجویان، به‌عنوان بخش عمده جمعیت در سن کار کشور، ادامه تحصیل را به ورود به بازار کار ترجیح دهند و عملا ورود خود به بازار را به آینده موکول کنند.

همانگونه که پیش‌ از این علی ربیعی، وزیر کار و مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور نیز گفته‌اند، تعداد شاغلان از سال84 تا 92ثابت بوده و در طول 8سال فقط 60هزار نفر به آن افزوده شده است؛ درحالی‌که در سال‌های اخیر جمعیت فعال اقتصادی کشور در هر فصل چندین برابر کل آن 8سال بوده است. این میزان در پاییز1393 به حدود 663هزار نفر رسید که حاکی از افزایش هزاردرصدی جمعیت فعال اقتصادی بود اما در فصل بهار97 تعداد ورودی‌های جدید به بازار کار، باز هم رکوردشکنی کرده و معادل 11برابر دوره 84 تا 92 افزایش یافته است.

36درصد بیکارها دانشگاهی هستند
بررسی اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نزدیک به 6میلیون و 799هزار نفر از مجموع جمعیت فعال اقتصادی کشور (اعم از شاغل و بیکار) را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که 17.8درصد از آنها بیکار و مابقی شاغل هستند. آمارها می‌گویند نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی 47.1درصد بیش از نرخ بیکاری کل کشور است و این یعنی هنوز هم به‌دلیل نبود تناسب میان نیازهای بازار کار و توانمندی‌های دانش‌آموختگان عالی، بخش قابل‌توجهی از بیکاران را افراد دارای تحصیلات عالی تشکیل می‌دهند. به گزارش همشهری، فعلا یک‌میلیون و 210هزار نفر از دانشگاه رفته‌ها بیکار هستند که این تعداد معادل 36.4درصد از کل بیکاران کشور است.

جوان‌ها بیکارند
آمارها می‌گویند در ایران فقط 12.1درصد از کل افراد 10ساله و بیشتر متمایل به انجام کار در یافتن شغل ناکام مانده و به جمعیت بیکاران پیوسته‌اند اما تفکیک نرخ بیکاری براساس سن افراد حاکی از این است که جوانان ۱۵ تا 24ساله ایرانی موفقیت کمتری در یافتن شغل دارند. نرخ بیکاری این جمعیت در بهار امسال 28.3درصد بوده که باوجود کاهش 0.5درصدی نسبت به بهار پارسال هنوز به وضعیت مطلوبی نرسیده است. همچنین نرخ بیکاری جوانان 15تا 29ساله نیز ۲۵.۵ درصد اعلام شده که نسبت به بهار سال قبل 0.9درصد کاهش نشان می‌دهد و البته هنوز از نامساعدی شرایط بازار کار برای جذب این افراد حکایت دارد.

نصف شاغلان ایرانی خدماتی‌اند
جمعیت شاغلان ۱۰ ساله و بیشتر کشور در فصل بهار حدود ۲۴میلیون و ۶۵ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل بیش از ۷۵۶ هزار نفر افزایش داشته که همچنان 10.2درصد از آنها دارای اشتغال ناقص هستند و به دلایل مختلف کمتر از 49ساعت در هفته کار می‌کنند، اما در مقابل، ساعات کار هفتگی 40.1درصد از کل شاغلان 49ساعت یا بیشتر است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در فصل بهار بیشترین اشتغال در حوزه خدمات ایجاد شده و سهم این بخش از کل اشتغال کشور را با0.3درصد افزایش به 50.1درصد رسانده است. به‌عبارت‌دیگر بیش از نیمی از شاغلان ایرانی در حوزه خدمات کار می‌کنند. در این میان رتبه دوم اشتغال‌زایی به بخش صنعت رسیده، اما باوجوداینکه 174هزار و 500شغل جدید صنعتی در کشور ایجاد شده، سهم این بخش از بازار کار کشور با 0.3درصد کاهش به 31.2درصد رسیده است. در این میان حدود 131هزار شغل جدید نیز در بخش کشاورزی ایجاد شده تا همچنان سهم 18.7درصدی این بخش از بازار کار کشور حفظ شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید