• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24319
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/GgV0
+
-

2 دلیل اصلی گرانی میوه

رئیس اتحادیه میوه سنندج در گفت و گو با همشهری از نبود نظارت بر فعالیت دستفروشان میوه گلایه می‌کند

بازار
2 دلیل اصلی گرانی میوه

رزیتا قادری| سنندج- خبرنگار:

این روزها اگر برای خرید میوه به بازار سنندج بروید، خواهید دید که چه قیمت‎های بالایی دارد. گرانی میوه یکی از نگرانی‎های این روزهای مردم است، چراکه میوه از ضروری‌ترین اقلام خوراکی است که نمی‌توان از مصرفش صرف نظر کرد و لازم است افراد در طول روز آن را مصرف کنند، اما با چه قیمتی؟ مردم باید شغلی با درآمد مناسب داشته باشند که بتوانند یک کیلو میوه باکیفیت (درجه یک) بخرند. با توجه به این که استان قطب تولید انواع میوه‌های تابستانی است، باید علت گرانی میوه رابررسی کرد. برخی سرمای بهاره را که به میوه‌های سردرختی آسیب زد و برخی نیز تقاضای بیشتر از عرضه را از علت‌های گرانی می‌دانند. یکی از شهروندان سنندجی درباره گرانی میوه می‎گوید: قیمت‎های بالای میوه فقط به قشر ضعیف و محروم فشار مضاعف وارد می‌کند و قشر مرفه جامعه نگرانی‌ای در این زمینه ندارند. لذا فقط تعدادی با مشکل مواجهند. 

«احمد یوسفی» بیان می‌کند: میوه در هر شرایطی در بازار فراوان است و میوه‎فروشان برای اشتغال و کسب سود خود هم که شده انواع میوه را عرضه می‎کنند، اما مسئولان استانی باید در این شرایط به فکر قشر ضعیف جامعه هم باشند و گرانی قیمت را در بازار تنظیم کنند. 
وی می‌افزاید: اگر بخواهیم میوه را از سبد غذایی خانواده حذف کنیم، بیماری جامعه را تهدید می‌کند. ازطرفی ما قدرت خرید آجیل را هم نداریم، اما دیگر قرار نیست از خوردن میوه که محصول خود استانمان است هم محروم شویم. لذا ما مردم استان درخواست می‎کنیم که دولت سیاست‎هایی را هم برای کشاورزان که هر سال ضررهای بسیاری در این بخش می‌بینند و هم برای قشر ضعیف جامعه که شاید 80 درصد استان هستند، اتخاذ کنند. 


واسطه‌ها

یکی از میوه فروشان پشت پاساژ آشنا می‎گوید: دلالی و واسطه‎گری در خرید و فروش یکی از دلایل اصلی گرانی میوه است که این موضوع در میدان تره‎بار سنندج اتفاق می‎افتد، زیرا هیچ نظارتی بر این بخش نمی‌شود. 
«صابر مهدوی» می‌افزاید: در سال جاری به دلیل سرمای شدید تولید میوه به شدت کاهش یافت و این موضوع موجب شد که با کاهش عرضه در بازار مواجه باشیم. همچنین به دلیل تقاضای بیشتر مردم نسبت به عرضه، بازار با کمبود میوه و گرانی آن مواجه شد. 
وی می‌گوید: از سویی دستفروشان سیار بدون پرداخت مالیات و اجاره مغازه، هر وقت بخواهند بساط خود را در هر مکانی پهن می‎کنند و سود بالایی به دست می‌آورند. آنها هم چهره شهر را نازیبا و هم مشکلات ترافیکی و آلودگی صوتی بسیاری ایجاد می‌کنند که لازم است این افراد ساماندهی شوند. 


دلایل گرانی میوه

رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان سنندج می‌گوید: دلیل گرانی میوه عواملی مانند از بین رفتن میوه‎های درختی در کل شهرهای استان است که این مساله بر اثر  شدت سرما در بهار امسال اتفاق افتاد. لذا، با توجه به کم بودن عرضه و افزایش تقاضا، میوه گران شد. 
«کمال‎الدین انصاری» می‎افزاید: قیمت میوه در بازار به مقدار عرضه و تقاضا بستگی دارد و هر زمان این موضوع متعادل باشد، قیمت نیز مناسب است. این در حالی است که در زمینه انگور یا میوه‎های بوته‎ای افزایش قیمت کمتر است، چرا که اینها به مقدار لازم در بازار وجود دارند، اما در مورد میوه‎های درختی که زودتر شکوفه می‎دهند و در اوج سرما از بین می‎روند کاهش میزان و افزایش قیمت را شاهد 
هستیم. 

وی ادامه می‌دهد: البته برخی از میوه‎ها مانند هندوانه و خربزه که جزو میوه‎های درختی نیستند نیز افزایش قیمت دارند که به دلیل نبود توان خرید میوه‎های درختی مانند زردآلو، گیلاس، هلو و آلبالو از سوی مردم و افزایش تقاضا برای خرید میوه‎هایی مانند خربزه و هندوانه است. بنابراین اگر مدیران متولی در اسرع وقت بتوانند عرضه و تقاضا را متناسب کنند و طبق برنامه‎ریزی‎های گذشته مقدار کشت را در کل استان‎ها متناسب با میزان تقاضا تعیین کنند این اتفاقات پیش نمی‌آید. 


نوسان قیمت در میدان تره‌بار

رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان سنندج می‌افزاید: یکی دیگر از دلایل نوسان قیمت میوه مشکلاتی است که در میدان تره‌بار وجود دارد. مثلا اگر اول صبح برای خرید میوه به میدان مراجعه کنید، می‌بینید که یک قیمت برای آن مشخص شده است. اما اگر میوه تا چند ساعت به فروش نرسد، آن وقت خودبه‌خود قیمت آن کاهش می‌یابد. البته چون خریداران توجهی به این موضوع ندارند در همان اوایل صبح میوه‌ها با قیمت بالا به فروش می‌رسد. پس قیمت میوه در واحد‌های میدان تره‌بار، بسته به مقدار، زمان و شرایط، در طول روز نوسان دارد. 
انصاری بیان می‌کند: در روز 100 تا 120 تن میوه به میدان تره‌بار سنندج می‌آید که حدود 80 تن آن به دستفروشان عرضه می‌شود و 30 تا 40 تن آن به مغازه‎داران می‎رسد. 
وی ادامه می‌دهد:این در حالی است که واحدهای صنفی باید هزینه‌های مربوط به عوارض، شهرداری، اتحادیه و موارد دیگر را پرداخت کنند. پس با پرداخت این هزینه‌ها از سوی مغازه‎داران، قیمت میوه عرضه‌شده آنها هم بالاتر می‌رود و از سوی دیگر سود بیشتری عاید دستفروشان می‌شود. 
در این زمینه، 2 هزار و 870 وانت فقط در سنندج وجود دارد که صاحبان آنها بدون هیچ مجوزی در حال فعالیت هستند و نیاز است که ساماندهی شوند و در مکان و زمانی مناسب به آنها پروانه کسب سیار داده شود تا در صورت هر گونه تخلف بتوان با آنها برخورد کرد. اگرچه مقرر شده بود این کار در 30 اردیبهشت سال 97 انجام شود، اما به دلایل نامشخص کار متوقف شد


بر کار دستفروشان نظارت نمی‌شود

«کمال‎الدین انصاری» رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان سنندج از نبود نظارت بر کار دستفروشان گلایه می‌کند و می‌گوید: وانت‌بارها و دستفروشان بدون اینکه هیچ مجوزی داشته باشند، محلی برای کسب درآمد راحت خود دارند و کسی بر کار آنها نظارت ندارد. بنابراین می‎توانند میوه‌ها را به هر قیمتی که می‌خواهند، بفروشند. لذا باید نظارت بر میدان تره‌بار سنندج و فعالیت دستفروشان بیشتر شود.. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید