• پنج شنبه 22 آذر 1403
  • الْخَمِيس 10 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 12
دو شنبه 19 آذر 1403
کد مطلب : 242649
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZE6p
+
-

معاون رسانه طرح شهید آرمان علی‌وردی معتقد است استفاده از ابزارهای فناورمحور نقطه قوت کار رسانه‌ای این طرح است

تربیت فعالان رسانه‌ای در مساجد آرمانی

تربیت فعالان رسانه‌ای در مساجد آرمانی

هنگامی که  صحبت ازجوانان و نوجوانان و آموزش به این گروه سنی به میان می‌آید، ایجاد جذابیت‌های مختلف برای جلب، جذب و نگهداشت این قشر دربرنامه‌ها ازاهمیت دوچندانی برخوردارمی‌شود. یکی از روش‌های تحقق چنین هدفی استفاده از ابزارهای رسانه‌های و انتقال جذاب مفاهیم درقالب رسانه به مخاطبانی است که قرار است به آنان خدمت ارایه شود.از این‌رو، قرارگاه شهید آرمان علی‌وردی با تعریف کارویژه‌هایی درحوزه رسانه وطراحی الگوهای جدید کوشیده درمدت فعالیت خود، درقالب فناوری‌های نوین از ظرفیت رسانه به شکل مطلوبی برای پیام رسانی به دانش‌آموزان، جوانان و گروه‌‌هایی که به شکل خاص برای آن‌‌ها برنامه دارد استفاده کند. به این بهانه با «علی زمان زارعی» مسئول معاونت رسانه طرح شهید آرمان علی‌وردی گفت وگو کرده‌ایم.

 شکل‌گیری ۲۲ گروه رسانه‌ای در مساجد
یکی از اقداماتی که معاونت رسانه ستاد طرح شهید آرمان از بدو تاسیس خود آن را در راستای ترویج مبانی انقلاب اسلامی دنبال کرده است، شناسایی، آموزش، توانمندسازی و به کار‌گیری نیروهای جوان مسجدی در حوزه رسانه و فضای مجازی است. اقدامی که برای نخستین بار و با محوریت دانش آموزان وجوانان مسجدی ازسوی مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران اجرا شد وبا استقبال بالای مخاطبان همراه شد.«علی زمان زارعی» درباره این اقدام ودستاوردهای آن می‌گوید:«درگام نخست اجرای این طرح، 22 گروه رسانه‌ای برخاسته ازمسجد شناسایی و توانمند شدند. با استفاده ازظرفیت این گروه‌ها، موفق شدیم پوشش فعالیت‌های مختلف ستاد آرمان در محله‌های تهران را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.»
اوتوضیح می‌دهد:«معمولا درمساجد برنامه‌های متنوع و ارزشمند بسیاری برگزارمی‌شود اما، ظرفیت محدود رسانه‌های گروهی وکم توجهی‌‌هایی که درفضای رسانه‌ای به این فعالیت‌‌ها می‌شد منجر به آن شده بود که اقدامات آنطورکه باید رسانه‌ای وبه اطلاع مردم نرسد. با توجه به این موضوع طرح فعال‌سازی گروه‌های رسانه‌ای دردل محله‌ها را اجرا کردیم وتوانستیم محصولات رسانه‌ای خوبی برای تبیین اقدامات انجام شده درمساجد تولید کنیم.»

 تولید ۱۷۰۰ اثر در ژانرهای مختلف رسانه‌ای
زارعی، ایجاد انگیزه میان فعالان حوزه مسجد برای تولید محصولات رسانه‌ای را در کنار افزایش امکان اطلاع‌رسانی به مخاطبان در محله و گروه‌های بومی ایجاد شده از ثمرات موثر تولید محولات رسانه‌ای در قالب قرارگاه رسانه شهید آرمان می‌داند و می‌افزاید:«تولید بیش ازهزار و۷۰۰ اثر رسانه‌ای دربخش «تیزر»،«نماهنگ»،«سرود»،«فیلم کوتاه» و دیگر قالب‌های رسانه‌ای منجر به شناسایی استعدادهای مغفول مانده در این بخش و بهره‌گیری از افراد برای استفاده از توانمندی‌های آنان درموضوعات و برنامه‌‌های مختلف شده است.» مسئول معاونت رسانه طرح شهید آرمان علی‌وردی، تولید رسانه‌ای هدفمند و مبتنی براستانداردها وچارچوب‌های حرفه‌ای را از مهمترین رویکردهای آموزشی - ترویجی این معاونت درتولید محتوا عنوان می‌کند:«با توجه به اینکه مسجد در رویکرد‌های مدیران شهری نقش مهمی را ایفا می‌کند، تقویت شبکه رسانه‌ای مسجد از اهمیت دو چندانی برخوردار شده است.»

 تربیت ۷۰۰ فعال رسانه‌ای در مساجد پایتخت
برای ایجاد و تقویت شبکه رسانه‌ای، باید نیروهای رسانه‌ای برای تولید محتوا آموزش ببینند و بتوانند محتوای تولید شده خود را در سکوهای مختلف اطلاع‌رسانی منتشر و به مخاطب دسترسی پیدا کنند. تولید محتوا نیازمند تیمی منسجم و توانمند است تا این گروه بتواند تولیدی را انجام دهد که مخاطب نیز آن را دنبال کند. زارعی می‌گوید با نگاه به چنین پیش‌نیازهایی تیم‌های رسانه‌ای منسجمی در مساجد پایتخت تشکیل شده است:«با برنامه‌ریزی انجام شده تلاش شد تا درهرمسجد، یک گروه رسانه‌ای متشکل ازخبرنگار، عکاس، فیلم‌بردار، تدوینگر و فعال مجازی تربیت و به کار گرفته شود.» این مسول درستاد طرح شهید آرمان از استقبال بالای جوانان ونوجوانان ازشبکه اطلاع‌رسانی مساجد تهران خبر می‌دهد: «تاکنون بیش از700 نیروی رسانه‌ای دربخش‌‌های مختلف ستاد رسانه طرح شهید آرمان، آموزش‌‌های تولید محتوا دیده‌ یا در حال آموزش هستند تا به توانمندی برای برطرف کردن نیازهای رسانه‌ای شبکه اطلاع‌رسانی مسجد برسند. انتظار داریم این تعداد در نیمه نخست سال 1404 به 2500 نفر افزایش یابد.»

 اجرای عملیات رسانه‌ای دربخش‌‌های مختلف
نباید انتظارداشت اطلاع‌رسانی تنها در قالب‌های مرسوم رسانه‌ا ی به مردم شکل بگیرد بلکه باید با استفاده  بهینه و مناسب از ابزارهای نوین در این عرصه به گونه‌ای عمل کرد که مخاطبان به شکل حداکثری در جریان رویدادها و موضوعاتی که در مسجد اجرا می‌شود قرار گیرند. زارعی، این موضوع را تائید می‌کند و به بهره گیری از رویدادهایی اشاره می‌کند که برای نخستین بار عملیاتی شده است:«برگزاری جشنواره‌ها، پویش‌ها و خرده پویش‌های ملی مناسبتی ازجمله رویدادهایی است که در این زمینه از سوی معاونت رسانه ستاد آرمان برگزار شده است. برپایی رویداد بزرگ «ایران به پیش» با جامعه مخاطب 15 هزار دانش‌آموز را در این بخش می‌توان شاخص‌ترین اقدام انجام شده در طرح آرمان دانست. نمایشگاه «ایران به پیش» با هدف روایت دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران برای دانش آموزان در سه حوزه دفاعی نظامی، صنعتی و پزشکی اجرا شده است.»

شرکت ۳ هزار نوجوان در رویدادهای دانتک

«علی زمان زارعی»، مسئول معاونت رسانه طرح شهید آرمان علی‌وردی  استفاده ازهوش مصنوعی در رویدادهای رسانه‌ای را یکی ازضروریات جامعه امروز می‌داند و می‌گوید برای موفقیت در حوزه رسانه باید همسو وهمگام با فناوری روز دنیا به پیش رفت:«رویداد فناورانه دانتک درحوزه هوش مصنوعی و تولیدات رسانه‌ای درمساجد ومدارس تهران برای نخستین باردرچنین سطحی درکشور برگزار شده است. در این رویداد بیش از 3هزار نوجوان با ارایه ابداعات و ابتکارات خود شرکت کرده‌اند. علاوه بر این، پویش‌های مختلفی نیز در مناسبت‌ها و ایام مختلف ملی و مذهبی برگزارشده است که از آن جمله می‌توان به پویش بزرگ امام رضایی‌ها، پویش لشکرقدس، پویش مثل آرمان، مسابقه کتابخوانی آرمان عزیز و پویش دختران آرمانی اشاره کرد.»

آرمانی شو از نگاه معلمان و مربیان

  معصومه اکبری:
هدف ما جذب حداکثری نوجوانان از طریق اردوها به مساجد است. در مرحله بعد نیز قصد داریم که در مساجد به فرهنگسازی و تغییر سبک زندگی بچه‌ها به سبک زندگی ایرانی-اسلامی بپردازیم.

  سمیه احمدی:
 یکی از اثراتی که دوره آرمانی ‌شو توانست روی بچه‌ها داشته باشد، ارتباط خوب مادر دختری و پدر پسری است. ما در تابستان امسال موفق شدیم بالغ بر ۱۰کارگاه و ۴اردوی مشترک که بچه‌ها به همراه پدر یا مادرانشان شرکت کرده بودند، برگزار کنیم. آرمانی‌ شو، این بستر را فراهم کرد تا مانع از فاصله سنی والدین با فرزندانشان برای برقراری ارتباطی نزدیک و مؤثر شود.

  محمود سازگار:
ما باید برای مساجد برنامه فرهنگی و تربیتی داشته باشیم و به این شکل نوجوانان را به این فضا‌ها جلب کنیم. این ضرورت دارد که بدانیم مساجد ما در ۵ سال آینده به چه سمتی خواهند رفت. همچنین باید از ظرفیت بچه‌ها برای هدفمند شدن خودشان استفاده کنیم.

  رضا مومن‌زاده:
 اینکه در کنار ورزش و تحصیل، بشود دانش‌آموزان را نسبت به یک رشته‌ای علاقه‌مند یا حتی دانش فنی آنها را در آن حوزه زیاد کنیم، می‌تواند در آینده این دانش‌آموزان بسیار تأثیر‌گذار باشد. خوشبختانه در جریان برگزاری جشنواره آرمانی شو، بسیاری از دانش‌آموزان در زمینه مورد علاقه‌شان فعالیت کردند و برخی از آنها در این حوزه‌ها تخصص به‌دست آوردند. در جلساتی که با دانش‌آموزان داشتیم بسیاری از آنها ابراز علاقه کردند که در آینده همین مسیر را انتخاب خواهند کرد و این از برکات برگزاری برنامه‌های هدفمندی مانند جشنواره آرمانی شو است.

 احمد طاهریان:
 در دوره آرمانی شو، من و سایر مربیان، سعی بر این داشتیم که کلیشه‌های تدریس را کنار بگذاریم. به همین دلیل در این دوره تعامل با دانش‌آموزان در فضای کلاس بیشتر شد. دانش‌آموزان در ابتدای ورود به کلاس‌ها و دوره‌های جدید تمایلی به شرکت در پرسش و پاسخ‌ها ندارند. لازم است که معلم زمینه ورود همه دانش‌آموزان را به این صحنه گفت و شنود دعوت کند و شرایط مشارکت در بحث برای آنها فراهم شود. .

شرکت 48 هزار دانش آموز در اردوهای آرمان
با همکاری مساجد منتخب تهران روزانه بین 400 تا 1200 دانش آموز دختر و پسر در اردو های طرح آرمان در سال 1402 شرکت کردند.این اردوها با هدف نشاط آفرینی میان نوجوانان و آشنایی آنان با
 ارزش‌های دینی و همچنین سبک زندگی اسلامی ایرانی برگزار شده است.به گفته مسئول اردو های دانش آموزی طرح شهید آرمان در مجموع در این سال بیش از 48 هزار دانش آموز شرکت در این اردوها را تجربه کردند.قرارگاه شهید آرمان برای ارتقاء سطح کیفی، این اردو‌ها  را با همکاری گروه های متخصص برگزار کرده است و برای اجرای آن از ظرفیت اردوگاه های شهید باهنر و شهید چمران استفاده شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید