• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24157
+
-

برخورد علمی با آسیب‌های اجتماعی استان

مدیرکل امور اجتماعی استانداری: طرح دیده‌بان اجتماعی با هدف افکارسنجی، تحلیل موضوعات، کاهش آسیب‌های اجتماعی و بالا بردن فرهنگ جامعه اجرا شده است

جامعه
برخورد علمی با آسیب‌های اجتماعی استان

ماندانا مجنونی| اراک- خبرنگار:

امروزه موضوع آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک معضل جدی جوامع شهری را با تهدید مواجه کرده است. در سال‌های اخیر و با توجه به رشد و توسعه شهرها، آمار مهاجرت، مشکلات بیکاری، وضعیت بد اقتصادی مردم و آسیب‌ها نیز در کلانشهرها بالا رفته که رفع این مشکلات نیازمند تدابیر و راهکارهای علمی و کارشناسانه به منظور کنترل آسیب‌های اجتماعی در جامعه است.
با توجه به اینکه مرکزی در مسائل اجتماعی دارای رتبه 17 کشور است،‏ بر اساس بررسی‌‌های انجام‌شده مرکزی در برخی از انواع آسیب‌ها شرایط مطلوبی ندارد و آمار آن هر روز بالاتر می‌رود.
این در حالی است که چندی پیش سند پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان تهیه و تدوین شد و علاوه بر آن نخستین مرکز دیده‌بانی کشور در اراک به عنوان یک شبکه علمی و پژوهش‌محور که رصد مستمر شرایط، مسائل، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در استان را بر عهده دارد نیز برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ایجاد شد.
این مرکز در استان با هدف کمک به بهبود وضعیت اجتماعی و فرهنگی راه‌اندازی شده است و به عنوان الگویی نو در کشور فعالیت می‌کند که در صورت موفقیت به سایر مناطق کشور نیز بسط داده خواهد شد.


تحقق اهداف طرح دیده‌بان اجتماعی با ظرفیت متخصصان 

در این زمینه معاون امور اجتماعی بهزیستی استان می‌گوید: طرح دیده‌بان اجتماعی در صورتی که کارشناسانه و با استفاده از ظرفیت متخصصان این حوزه انجام شود، می‌تواند یکی از طرح‌های بسیار ارزشمند در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان و کشور باشد.
«اعظم علی‌مددی» به همشهری بیان می‌کند: اجرای طرح‌هایی از این دست و همچنین تهیه و تدوین سند کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان جزو اقدامات بسیار خوب و ارزشمندی بوده که قطعاً به سرانجام رساندن و پیگیری آنها بهتر از هر گونه مقابله فیزیکی با آسیب‌هاست.

وی ادامه می‌دهد: با اجرای طرح دیده‌بان اجتماعی به صورت صحیح ممکن است بتوانیم طرح‌های دیگری را از دل این طرح بیرون بیاوریم که اثربخشی این طرح را دوچندان می‌کند. این در حالی است که در اجرای طرح‌هایی مانند دیده‌بان اجتماعی نباید تنها به فکر ارائه آمار و ارقام بود، بلکه باید میزان اثربخشی این طرح‌ها در جامعه نیز مورد سنجش قرار گیرد.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تصریح می‌کند: در صورت دست‌یابی به اهداف این طرح در استان، قطعاً استان‌های دیگر نیز می‌توانند از این طرح به عنوان یک طرح موفق استفاده کنند.
وی یادآور می‌شود: آسیب‌های اجتماعی تک‌عاملی نیستند. جامعه‌ای که پویا باشد دچار آسیب‌های اجتماعی هر چند کم نیز خواهد بود. بنابراین با اجرای صحیح این طرح‌ها و همکاری و تعامل تمامی دستگاه‌های متولی می‌توان کاهش آسیب‌ها را در جامعه به وضوح دید.


شناسایی آسیب‌های اجتماعی نوپدید با اجرای طرح دیده‌بان اجتماعی 

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز با اشاره به اهداف و کارکردهای طرح دیده‌بان اجتماعی و ایجاد مرکز این طرح در استان می‌گوید: از مهم‌ترین اهداف این طرح می‌توان به افکارسنجی، تحلیل موضوعات و مسائل روز و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.
«غلامرضا فتح‌آبادی» بیان می‌کند: این مرکز به دنبال آن است که بتواند به منظور ساماندهی چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی اطلاعات، پژوهش‌های عمیق و راهکارهای اثربخشی ارائه دهد. بنابراین مرکز می‌تواند به عنوان یک کانون اصلی و مهم همگرایی برای پیشبرد امور اجتماعی محسوب شود.

وی ادامه می‌دهد: هدف از اجرای طرح و ایجاد مرکزی با عنوان دیده‌بان اجتماعی در اراک شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی به صورت جامع، علمی و کارشناسانه است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری می‌افزاید: با ایجاد مرکز دیده‌بان اجتماعی در استان از عملکرد دستگاه‌های متولی در این بخش به صورت جزیره‌ای جلوگیری خواهد شد. در این زمینه به دنبال آن هستیم که تمامی دستگاه‌ها به صورت زنجیره‌وار به منظور دست‌یابی به یک هدف حرکت کنند. با توجه به اینکه در مدت 2 سال گذشته هیچ مشکلی از نظر تأمین اعتبارات در حوزه اجتماعی وجود نداشته، به طور یقین طرح دیده‌بان اجتماعی می‌تواند در صورت هدایتگری صحیح در ساماندهی آسیب‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اهمیت تشکیل بانک اطلاعات مناسب در قالب دیده‌بان اجتماعی می‌گوید: تشکیل این بانک اطلاعاتی می‌تواند در تصمیم‌سازی‌های این طرح نقش حیاتی داشته باشد. علاوه بر آن، طرح دیده‌بان اجتماعی با توجه دارا بودن پشتوانه علمی و اطلاعاتی، بیشترین اثربخشی را در این حوزه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بیان می‌کند: مرکز دیده‌بان اجتماعی می‌تواند از پژوهش‌هایی که در زمینه کنترل و مهار آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها انجام شده به صورت هدفمند استفاده کند.
فتح‌‌آبادی ادامه می‌دهد: در زمینه کنترل آسیب‌های اجتماعی علاوه بر تمامی موارد مذکور، تجزیه و تحلیل یافته‌های موجود در حوزه اجتماعی با استفاده از ظرفیت نخبگان و متخصصان خبره می‌تواند در تحقق اهداف طرح دیده‌بان اجتماعی و عملکرد مناسب و مطلوب آن تأثیرگذار باشد.
وی می‌افزاید: از دیگر اهدافی که طرح دیده‌بان اجتماعی در مرکزی و اراک دنبال می‌کند، می‌توان به تقویت مشارکت مردمی در تمامی سطوح افکارسنجی، پژوهش‌ها و مداخله آگاهانه در امور اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد. همچنین استفاده از ظرفیت سمن‌ها در این حوزه بسیار اهمیت دارد. همچنین پیگیری تحولات اجتماعی در طرح دیده‌بان اجتماعی در زمینه شناسایی آسیب‌های نوپدید بسیار تأثیرگذار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید