یکی از زیباییهای سبک معماری تهران قدیم مربوط به ترکیب رنگهاست؛ موضوعی که تهرانیها بهویژه در ساخت سردر ورودی خانههایشان به آن توجه میکردند و این خصیصه در مواردی از جیب پر پول مالک خبر میداد. البته این تمرکز یافتن بر رنگ سردر ورودی هم به مرور زمان پررنگ شد چون در ابتدا با توجه به سبک معماری درونگرای متداول دوران قاجار، به رنگ و لعاب در ظاهر بناها و عمارتها توجه چندانی نشان داده نمیشد و در نهایت کسانی که تمکن مالی داشتند، برای تنوع و زیبایی دیوارههای ورودی منازل لابهلای جرز آجرها را با گچ سفید میکردند. نصرالله حدادی، تهرانپژوه در اینباره میگوید: «در تهران قدیم نما و سردر خانهها اغلب آجری بود و این بستگی به وضعیت مالی و سلیقه مالک آن داشت که تا چه میزان به عناصر چشمنواز و رنگ در زمان ساخت سردر توجه کند. سردر خانهها یکی از نماهای بیرونی و مقابل دید عموم بود که برای زیباتر شدنش اغلب دست به دامن کاشیکاری یا مقرنسکاری میشدند و بین درزها را هم با رنگهای مختلف تزئین میکردند. البته باید توجه داشت که در معماری تهران قدیم و در مقایسه با امروز، ترکیب رنگها تنوع زیادی نداشت. به همین دلیل رنگ غالب و رایج بیشتر آبی و بهویژه آبی فیروزهای بود.»
حدادی ادامه میدهد: « رنگ گل رس بین گچبریها یکی دیگر از رنگهای متداولی بود که برای ساخت نماها و ورودیها بهکار میرفت و دلیلش استفاده از نماهای آجری بود. همچنین رنگهای اخرایی، ارغوانی، نیلی و بنفش از دیگر رنگهای رایجی بود که برای رنگآمیزی سردرها و نماهای تهران قدیم مورد استفاده قرار میگرفت.»
هرچند این روزها به موضوع سردرها و اهمیت ظرافتی که در طراحی و رنگآمیزی آنها بهکار میرود کمتر توجه میشود، اما هنوز نمونههای چشمگیر سردرهای خانههای قدیمی به یادگار مانده از دوران قاجار و پهلوی اول و دوم در محلههای مرکزی مانند پامنار، امامزاده یحیی، اودلاجان و سنگلج باقی مانده است.
رنگ رخساره خبر میدهد از سرّ ضمیر
در همینه زمینه :