• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 6 دی 1396
کد مطلب : 2415
+
-

نگرانی از حذف خودروهای ارزان‌قیمت با استانداردهای جدید

خودرو
نگرانی از حذف خودروهای ارزان‌قیمت با استانداردهای جدید

علی ابراهیمی،خبرنگار| اجرای استانداردهای 85گانه جدید خودرویی به نگرانی‌ها از تأمین نیاز بازار به‌خودروهای داخلی رده قیمتی 20 تا 35میلیون تومان دامن زده است به‌نحوی که کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو اجرای استاندارد‌ها را به‌معنای خداحافظی بازار با خودروهای پرتیراژ و ارزان‌قیمت کنونی تلقی می‌کنند.  براساس اعلام سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از ابتدای دی‌ماه امسال تولید و واردات 25خودروی بی‌کیفیت تولید داخل متوقف شده که از این تعداد سهم خودروهای سبک سواری 15نوع خودرو و اغلب در رده قیمتی پایین و متوسط است.  گرچه به‌گفته خودروسازان و مسئولان سازمان استاندارد و وزارت صنعت فعلا منعی برای اینگونه خودروها که از قبل تولید یا وارد شده‌اند، وجود ندارد اما از این پس خودروهای مذکور مجوز تولید یا واردات نخواهند داشت اما شرکت‌های خودروسازی داخلی هنوز هیچ برنامه‌ای برای جایگزین خودروهای جدید با خودروهای ارزان‌قیمت قبلی که تولید آن متوقف خواهد شد، ارائه نکرده‌اند.

تحمیل هزینه استانداردسازی  گرچه اجباری شدن استانداردهای جدید گامی در جهت بهبود کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل و وارداتی در بازار کشورمان محسوب می‌شود اما با توجه به قدرت خرید پایین اغلب مشتریان، باید خودروسازان به سرعت به فکر ارائه محصولات جایگزین در رده‌های قیمتی نزدیک به‌خودروهای پرتیراژ قبلی در سبد محصولات خود باشند. همچنین تجربه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی توسط شورای رقابت طی چند سال اخیر نشان داده که برخلاف کشورهای پیشرفته دنیا، هزینه اجرای استانداردهای اجباری قبلی مانند کسیه هوا، ترمز‌ ای‌بی‌اس و... در قالب آپشن از مشتریان خودرو دریافت شده است. با این شرایط مشخص نیست که با اجرای استانداردهای جدید هم‌طراز استانداردهای کشورهای پیشرفته دنیا، حداقل قیمت خودروهای تولید داخل چقدر خواهد بود. از سوی دیگر با توجه به سخت‌گیرانه‌تر شدن شرایط تعرفه‌ای و استاندارد خودروهای وارداتی و قیمت تمام‌شده محدود خودروهای تولید مشترک، امکان تأمین نیاز بازار به‌خودروهایی که از نظر قیمتی نزدیک به‌خودروهای ارزان‌قیمت تولید داخل فعلی باشند، وجود ندارد. امیر حسین قناتی، مدیرکل صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به خبرنگار ما اعلام کرد، بــا رعایت اســتانداردهای جدید ســازمان ملی اســتاندارد از سوی خودروســازان و ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل و وارداتی، افزایش قیمت خودروهای دارای استانداردهای روز دنیا نسبت به ‌خودروهای ارزان‌قیمت قبلی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز دوشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد، قشری از جامعه توان خرید بالایی ندارند و اگر خودروهای جایگزینی برای خودروهای ارزان قیمت کنونی که با اجرای استانداردهای جدید از رده خارج می‌شود، نداشته باشیم این امرموجب افزایش قیمت خودرو می‌شود.

 

   خداحافظی با خودروهای کمتر از 35میلیونی  

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه استاندارد جدید خودرویی که براساس مصوبه شورای‌عالی استاندارد تعیین شده خیلی پیشرفته است و بعید است با اجرای این استانداردها خودروهایی مانند پراید و پژو405 بتوانند آن را پاس کنند به خبرنگار ما گفت: آنچه مسلم است اجرای استانداردهای اجباری جدید در خودروهای ساخت داخل، هزینه تولید و قیمت این محصولات در بازار را افرایش خواهد داد. باید بپذیریم که این استانداردها، استانداردهایی اروپایی است، درآمد سرانه مردم در کشورمان 5 تا 6هزار دلار اما در اروپا 25هزار دلار به بالاست. همچنین اکنون قشر عمده‌ مردم فاقد خودرو، افرادی هستند که درآمد آنچنانی نداشته و در زمره اقشار متوسط یا پایین جامعه هستند. احمد نعمت‌بخش افزود: واقعیت آن است که با استانداردهای جدید خودرویی دیگر خودروی تولید داخل 20 تا 30میلیون تومانی نخواهیم داشت و حداقل قیمت خودروهای داخلی بیش از 35میلیون تومان خواهد بود. وی افزود: مشتریان خودرو باید از طریق لیزینگ‌ها و بانک‌ها یا تسهیلات پرداختی خودروسازان نسبت به خرید خودرو اقدام کنند. چاره‌ای نیست و وقتی هزینه تمام‌شده خودرو افزایش یابد، قیمت فروش خودرو نیز بالا می‌رود.

 

مشخص نبودن برنامه خودروسازان یک عضو شورای سیاستگذاری خودرو به خبرنگار ما اعلام کرد، اغلب شرکت‌های خودروسازی داخلی اعلام کرده‌اند که برای جایگزین کردن این محصولات برنامه داشته و مشکلی برای تأمین نیاز بازار به‌خودرو در رده‌های مختلف قیمتی ایجاد نخواهد شد اما جزئیات برنامه‌های خود برای تأمین نیاز بازار به اینگونه خودروها را اعلام نکردند. بیوک علیمرادلو، افزود: بدیهی است که خودروسازان نیز می‌دانند درصورتی که خودروهای جایگزین در رده قیمتی این محصولات به بازار ارائه نکنند، بخشی از بازار خودرو را از دست خواهند داد.  وی با تأکید بر اینکه به هر حال نگرانی از تأمین نیاز بازار به‌خودروهای رده قیمتی کمتر از 35میلیون تومان طبیعی است، افزود: باید تقاضای خودروهای پرتیراژ داخلی که بخش عمده‌ای از نیاز بازار است با محصولات جدید پر شود اما در هر صورت باید خودروهایی را به مردم بدهیم که استاندارد باشد. طبیعا وزارت صنعت نیز این دغدغه را دارد تا خودروهایی که مطابق استانداردهای جدید جایگزین محصولات کنونی خودروسازان می‌شود را از نظر قیمتی کنترل کند تا عملا قدرت خرید مردم کاهش نیابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید