• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24147
+
-

سرعین و معضل نبود فرهنگسرا

المیرا فرخی| عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان سرعین: 

  فرهنگ نقش بسزایی در تمدن بشری دارد. «ادوارد تایلور» فرهنگ را مجموعۀ پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنر، قوانین، اخلاقیات، عادات و هر چه انسان به عنوان عضوی از جامعه فرا می‌گیرد، تعریف می‌کند. هر منطقه می‌تواند فرهنگی متفاوت با دیگر مناطق آن کشور داشته باشد. در حالی که ژن از راه وراثت منتقل می‌شود، فرهنگ وسیله‌ آموزش به نسل بعد است. فرهنگ، راه مشترک زندگی، اندیشه و کنش انسان در جامعه است. در گذشته نهادهای فرهنگی شامل: مساجد، قهوه‌خانه‌ها، زورخانه‌ها، بازار و مکتب‌خانه‌ها(مدارس) و امروز کتاب‌خانه‌ها و ‌فرهنگسراها به آن‌ها اضافه شده اند. ‌فرهنگسرا مکانی است که در آن فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌شود و در آن شرایطی برای آموزش و تولید محصولات گوناگون فرهنگی، اجتماعی و هنری فراهم می‌آید. ‌فرهنگسرا برای کمک به توسعه‌ فرهنگ 2 فعالیت اصلی را دنبال می کند: عملکرد آموزشی و عملکرد نمایشی یا نمایشگاهی. سرعین مانند هر شهر دیگر نیاز به ‌فرهنگسرا دارد تا جایگاهی برای بروز خلاقیت، استعداد هنرمندان ‌و هنردوستان خصوصا نسل‌جوان باشد. به طوری‌که علاوه بر تعالی فکر، فرهنگ و هنر، کشف و تربیت استعدادهای جدید در این زمینه راهگشای تعالی فرهنگ مردم شود. شهر سرعین با وجود نیروهای انسانی در زمینه فرهنگ و هنر یک ‌فرهنگسرا برای برگزاری جلسات، برپایی نمایشگاه‌ها و اجرای موسیقی‌ ندارد. احداث ‌فرهنگسرا به پویایی و نشاط بیشتر فضای عمومی شهر کمک می کند و بستر مناسبی برای فعالیت بهتر فعالان عرصۀ فرهنگ و هنر فراهم می کند. ضمن آن‌که در پیشبرد اهداف مدیران شهری، ظهور و بروز توانمندی‌ها و خلاقیت‌های شهروندان کمک شایانی خواهد کرد.

 نپرداختن به حوزه‌ فرهنگ به عنوان یک ایراد کلی، همواره مورد انتقاد منتقدان و جامعه شناسان بوده است. چون بر این باورند که بسیاری از ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی جامعۀ کنونی، از تبعات منفی نپرداختن به این حوزه کلان و مهم است. ‌فرهنگسرا از زیر ساخت های مهم فرهنگی محسوب می‌شود و می تواند در پویایی فرهنگی جامعه در کنار احداث مراکز آموزشی نقش موثری داشته باشد. در شهرستان سرعین با وجود قدمت دیرینه‌ فرهنگی، آن گونه که باید به این بعد ضروری و نیاز فرهنگی نپرداخته‌اند. به طوری‌که مکان‌های مناسبی برای این نوع فعالیت‌ها در حوزۀ مدیریت شهری در نظر گرفته نشده است و نبود این ‌مهم در شهر، برای بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر آزار دهنده است. چون معتقدند این کمبود تا کنون از نقص‌های یک شهر متمدن است. ‌جالب این‌جاست که در شهرهای همسایه در چند کیلومتری سرعین، از چندین سال پیش ‌فرهنگسرا وجود دارد و مردم از مواهب آن‌ در نشست‌های اجتماعی، انجمن‌های ادبی، همایش‌ها و غیره بهره‌مند می شوند. اما با وجود نیاز مبرم سرعین به ‌فرهنگسرا، تلاش مسئولان برای برآوردن این نیاز تاکنون به نتیجه منجر نشده است.

 در شرایطی که وجود ‌فرهنگسرا برای تقویت برنامه‌های فرهنگی ضمانت اجرایی می‌بخشد و علاوه بر ظهور و شناسایی استعدادهای متعدد در این حوزه، موجب رشد و تقویت رفتارهای اجتماعی و غنی سازی اوقات فراغت جوانان می‌شود،‌ رفع مشکلات موجود در نیل به این هدف از اولویت‌های بدیهی برنامه‌ریزی شهری محسوب می شود. احداث و توسعه فضاهای فرهنگی موجب آرامش روحی مردم به ویژه جوانان می‌شود و وجود این مراکز در شادابی و نشاط جامعه موثر است.
 شهر سرعین ظرفیت‌های مکانی زیادی برای احداث ‌فرهنگسرا دارد. از آن‌جمله می‌توان آن را در پارک 12 هزار هکتاری و پارک شادی ایجاد کرد که چه از لحاظ دسترسی و چه از نظر فضا و وسعت مناسب است. مردم امیدوارند به قابلیت‌های فرهنگی‌شهر در راستای ظرفیت‌های شهرسازی توجه ویژه‌ای شود که از شاخصه‌های مهم مدیران شهری است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید