• دو شنبه 5 آذر 1403
  • الإثْنَيْن 23 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 25
دو شنبه 5 آذر 1403
کد مطلب : 241412
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xGJME
+
-

چگونه فقر یادگیری در دانش‌آموزان را کاهش دهیم؟

یادگیری درست و کامل تنها محدود به زمان حضور در مدرسه نیست و دانش‌آموزانی هستند که با وجود گذراندن ساعت‌ها در کلاس درس، آنطور که باید و شاید از مهارت‌های خواندن، نوشتن، حساب کردن و حرف زدن برخوردار نیستند. این مشکل که به‌گفته رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با نام «فقر یادگیری» شناخته می‌شود، 40درصد دانش‌آموزان کشور را درگیر کرده است و باید برای حل این مشکل تصمیم جدی گرفته شود. برای درک بهتر این موضوع باید چند نکته را که از سوی حکیم‌زاده بیان شده است، مرور کرد.

 فقر یادگیری چیست؟
فقر یادگیری به شرایطی اطلاق می‌شود که دانش‌آموزان با وجود حضور در مدرسه، مهارت‌های پایه سواد را به درستی کسب نمی‌کنند. این مهارت‌ها شامل خواندن، نوشتن، حساب کردن و سخن گفتن است.

سواد پایه؛ چالش مناطق محروم
صرفاً حضور دانش‌آموز در مدرسه به‌معنای یادگیری مطلوب نیست. بسیاری از دانش‌آموزان، به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار و دو‌زبانه، مهارت‌های سواد پایه را به‌طور کامل فرانمی‌گیرند.

ارتباط فقر یادگیری و نرخ تکرار پایه
کاهش فقر یادگیری تأثیر مستقیمی بر کاهش نرخ تکرار پایه دارد. هرچه فقر یادگیری کمتر شود، نرخ تکرار پایه نیز کاهش خواهد یافت و در نتیجه کیفیت آموزش ابتدایی بهبود پیدا می‌کند.

اثرات منفی فقر یادگیری
فقر یادگیری علاوه بر ضعف تحصیلی، باعث افت عملکرد دانش‌آموزان در سایر مقاطع نیز می‌شود.

برنامه‌های ویژه برای حل مشکل
مدیریت و برنامه‌ریزی برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از یادگیری به استان‌ها سپرده شده است. هر استان موظف است برنامه‌های ویژه‌ای برای این گروه طراحی کند تا مهارت‌های پایه آنها تقویت شود و فقر یادگیری کاهش پیدا کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید