• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24137
+
-

سد‌شکنان در خیابان‌ها

شهرداری اقدامات مختلفی را برای مقابله با سد معبر در شهر همدان اجرا می کند

شهری
سد‌شکنان در خیابان‌ها

حمید نصرتی‌قانعی| همدان- خبرنگار:

شهر همدان همیشه با مشکل سد معبر مواجه است و هر بار نیز این موضوع به شکلی خود را نشان می‌دهد. بیشترین گلایه شهروندان همدانی از سد شدن معابر توسط مغازه‌‌داران، دستفروشان و کسانی است که ساخت‌‌‌وساز‌ می‌کنند. امسال اداره پیشگیری و رفع‌ تخلف‌های شهری شهرداری همدان حدود 6 هزار سد معبر را جمع‌آوری و روزانه به طور میانگین با 20 مورد ساخت‌وساز غیر‌مجاز برخورد کرده است.


قانون ساخت‌وساز

مدیر پیشگیری و رفع تخلف‌های شهری شهرداری همدان با بیان اینکه امسال حدود 6 هزار سد معبر در شهر جمع‌آوری شده است، می‌گوید: براساس بند یک تبصره 2 ماده 55 قانون شهرداری‌ها هر نوع سد معبری ممنوع است و شهرداری اجازه دارد بر مبنای این بند قانونی با افراد متخلف برخورد کند. برخورد‌های قانونی شامل ارسال اخطاریه در مراحل نخست و سپس دریافت مجوز قانونی برای جمع‌آوری اموال سد معبر و ضبط آن است. قانون تاکید دارد کنترل بر ساخت‌وساز‌ها را باید شهرداری انجام دهد در این حوزه هم برابر ماده 100 قانون شهرداری‌ها نظارت‌های خود را انجام می‌دهیم. محمد‌رضا فیضی‌منش می‌افزاید: در فصل تابستان ساخت‌و‌ساز رونق بیشتری دارد و بعضا خارج از مجوز‌های دریافت‌شده ساخت‌و‌ساز‌هایی را هم شاهدیم.

از ابتدای امسال روزانه به طور میانگین در حدود 20 ساخت‌وساز غیر‌مجاز را شناسایی کرده‌ایم و براساس ضوابط قانونی وظیفه خود را در این حوزه انجام داده‌ایم. تقاضای ما از شهروندان توجه به قوانین است تا مشکلی از لحاظ قانونی برای آنها پیش نیاید. وی ادامه می‌دهد: در هنگام ساخت‌و‌ساز قانونی افراد اجازه دارند طبق ضوابط سازمان نظام مهندسی فقط یک‌سوم معبر را اشغال کنند و حتما باید در هنگام ساخت‌وساز برای شهروندان معبر ایمن فراهم آورند تا آنها آسیب نبینند. این افراد اجازه ندارند به بهانه ساخت‌و‌ساز قانونی کل معبر را مسدود کنند. اگر شهروندان با موردی برخورد کردند که سازنده ساختمانی کل معبر را مسدود کرده است، با شماره 137 شهرداری همدان تماس بگیرند. مرکز پیام این سامانه موضوع را به ما اطلاع می‌دهد و برخورد می‌کنیم.


برخورد

به گفته فیضی‌منش، در شهر همدان بیشتر ساخت‌و‌ساز‌های غیر‌مجاز باغ‌ها در منطقه یک شهرداری همدان، تبدیل‌کاربری پارکینگ به تجاری در منطقه2 شهرداری همدان و ساخت‌وساز غیر‌مجاز در مناطق توانمند‌سازی شهر (حواشی شهر همدان) در محدوده شهرداری مناطق 3 و 4 انجام می‌شود.
مدیر پیشگیری و رفع تخلف‌های شهری شهرداری همدان ادامه می‌دهد: با اطلاع از ساخت‌و‌ساز‌های غیر‌مجاز که از گزارش مردمی یا مشاهده‌ نیرو‌های این حوزه شهرداری همدان به دست می‌آید گروه‌های کاری به محل ساخت‌و‌ساز غیر‌مجاز مراجعه و با بررسی موارد طبق قانون لوازم ساخت‌و‌ساز غیر‌مجاز را ضبط و از ادامه کار افراد متخلف پیشگیری می‌کنند.

فیضی‌منش می‌گوید: یکی دیگر از وظایف این حوزه پیشگیری از هر نوع عامل آلاینده محیط و مشاغل مزاحم است که براساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها اقدام لازم را انجام می‌دهیم. در این حوزه برای پیشگیری از فعالیت دامداری‌های غیر‌مجاز در منطقه خضر با دستور قضایی دامداری‌های غیر‌مجاز را جمع‌آوری کردیم و ساماندهی دستفروشان گنجنامه و باباطاهر را اجرا کردیم و این محیط از حضور آنها پاکسازی شد.


گزارش مردمی

علی چهار‌دولی، معتمد محله خضر همدان، به همشهری می‌گوید: تعدادی از افراد به‌صورت غیر‌قانونی در مقابل فرهنگسرای ولایت خضر دام نگهداری می‌کردند. با پیگیری مستمر مسئولان حوزه‌های مختلف شهرداری همدان، نهاد‌های قضایی، انتظامی، فرمانداری، بهداشت و اعضای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها این موضوع با پلمب دامداری‌های غیر‌مجاز به پایان رسید.
وی توضیح می‌دهد: امید‌واریم موضوع فاضلاب رهاشده در رودخانه این محله هم حل شود و آبی که اکنون برای آبیاری سبزی‌های پایین‌دست استفاده می‌شود عاری از هر نوع فاضلابی باشد.


رفع سد معبر با آرامش

شهروندان معتقدند سد معبر باید رفع شود اما این کار باید با آرامش و عطوفت ماموران همراه باشد. کاظم پری‌پور یکی از شهروندان به همشهری می‌گوید: سال‌ها سد معبر دستفروشان در گنجنامه و باباطاهر اوقات خوش فراغت را از شهروندان همدانی گرفته بود و مردم به راحتی نمی‌توانستند در این مسیر حرکت کنند و به آرامش برسند. شهرداری با همکاری نهاد‌های دیگر این مشکل را حل کرد که قابل تقدیر است، اما به دلیل بیکاری افراد جامعه باید افرادی که واقعا بیکار هستند و اجیرشده مغازه‌داران نیستند از بین دستفروشان شهر شناسایی شوند و برای فعالیت آنها جایی مناسب در نظر گرفته شود. مغازه‌دارانی هم که دستفروشی می‌کنند باید مشخص شوند تا دستفروشی و سد معبر آنها از معابر شهر جمع‌آوری شود. نکته اینجاست شهرداری بساط برخی از دستفروشان را جمع‌آوری می‌کند و برخی را هم جمع‌آوری نمی‌کند. این سوال در ذهن مردم همدان پیش می‌آید که چه تفاوتی بین این افراد وجود دارد.

شهروند دیگری به نام معصومه زهری هم می‌گوید: شهرداری باید با عطوفت با دستفروشان برخورد کند و وسایل آنان را طوری جمع‌آوری کند که اموال دستفروشان آسیب نبیند. بیشتر سد معبر را مغازه‌داران و افرادی که ساخت‌وساز می‌کنند به وجود می‌آورند. نمونه‌اش ساختمان‌‌هایی است که مجوز ساخت از شهرداری در مجاورت معابر دارند و به جای ساخت تونل ایمن برای عبور شهروندان با خیال راحت از اینکه شهرداری با آنها برخورد نمی‌کند کل پیاده‌‌رو را با مصالح ساختمانی یا نصب طناب و مواردی مانند آن تا چند سال اشغال می‌کنند. از سوی دیگر با جوشکاری و سروصدای دائمی آرامش را از مردم سلب می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید