• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24123
+
-

مردم بیشتر صدقه دادند



حبیب الله آسوده| مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی



کمیتۀ امداد امام خمینی(ره)، بیش از ۱۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده و سهم ۱۱در صدی ایجاد اشتغال استان خراسان رضوی را در سال گذشته به خود اختصاص داده است. بر این مبنا کمیتۀ امداد در اقتصاد استان و کاهش بیکاری تاثیر گذار بوده است. سال گذشته بیش از ۱۲۹۸ مسکن ساخته‌ایم که بیش از ۷۰ درصد آن روستایی بوده است. اقداماتی چون ساخت خانه در روستای استان موجب می‌شود، تعداد زیادی از خانوارها در روستا بمانند. از اقدامات دیگر، توجه به مقاوم‌سازی، پایدار سازی و هویت‌ سازی در روستا است که از این طریق الگوی ساخت خانه ارزان‌قیمت و مقاوم در روستا نیز ارائه می‌شود.

 همچنین سال گذشته بیش از ۲۵۰ طرح خودکفایی را در زمینه‌‌های گوناگون صنعت، کشاورزی، دامداری، صنایع دستی و... اجرا کردیم و خانواده‌ها از طریق اجرای این طرح‌ها به استقلال مالی قابل قبولی رسیده‌اند. در سال جاری ۱۲۶ میلیارد تومان تسهیلات روستایی از صندوق توسعه ملی به مردم روستاها اختصاص داده شده که بر اساس آن، نزدیک به ۲۵۰۰ پرونده در شرایط ثبت سامانه قرار گرفته‌اند. همچنین تسهیلات مربوط به اجرای تبصره ۱۶ نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان بود و از سوی دیگر، تسهیلات مربوط به ایجاد اشتغال در کمیته امداد در سال جاری، حدود 275 میلیارد تومان است.

 کمیته امداد امام خمینی(ره) در حوزه کارهای مربوط به تعلیم و تربیت، ۲۰ هزار دانش ‌آموز و 4000 دانشجو را تحت پوشش خود قرار داده است. نکتۀ مهم این جاست که اگر مردم و نظام، فرصت خودشکوفایی را برای تمامی نیازمندان فراهم کنند، مددجویان توانایی دارند تا به کمک تسهیلات ایجاد شده و همت و توانایی‌های خود، به مرحله‌های بالایی از رشد و بالندگی اجتماعی برسند.
 یکی از برنامه‌های مهم ما در سال جاری، اجرای طرحی به نام بسیج نیازمندان و جذب ایتام و محسنین است. ۵۰ هزار فرزند یتیم و محسن در استان خراسان ‌رضوی وجود دارد. بنا بر این در تلاشیم تا سرانه کمک به یتیمان و محسنین افزایش یابد. حدود ۲۷ هزار فرزند محسنبن داریم که حامی و سرپرست ندارند. این فرزندان بد سرپرست نیستند، بلکه بخشی از این گروه، فرزند طلاق به شمار می‌آیند و بخشی دیگر کودکانی هستند که سرپرست خانواده  توانایی تأمین هزینه‌های جاری و نیازهای آنان را ندارد. از سوی دیگر ۱۱ هزار یتیم تحت سرپرستی داریم که همگی حامی دارند.

 جمع‌آوری کمک‌های مردمی به شکل نو، از تاکیدهای رئیس کمیته امداد کل کشور و مسئولان کمیته است. پرداخت صدقه الکترونیک و دیگر طرح‌های جمه آوری کمک‌ها از طرح‌هایی است که در مشهد به ‌صورت نمونه اجرا می‌شود. همچنین در مترو مکان‌هایی را  تعبیه کردیم تا پرداخت کمک به کمک «من‌کارت آسان‌تر شود. باید توجه کرد که در سه ماه ابتدایی سال جاری در مجموع کمک‌های مردمی استان، بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید