• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24142
+
-

170 هزار خانه روستایی غیرمقاوم

68 هزار واحد از 170 هزار خانه روستایی نامقاوم استان در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برند

گزارش
170 هزار خانه روستایی غیرمقاوم

فاطمه حافظی|  خرم آباد- خبرنگار:

استان حادثه خیز لرستان هر چند وقت یکبار میزبان زلزله های مخربی است که می‌تواند با توجه به نامقاوم بودن بافت های شهری و روستایی خسارت های جبران ناپذیری را به این استان وارد سازد. از این رو مقاوم سازی واحدهای فرسوده استان ضرورت پیدا می‌کند.

از سوی دیگر، نامقاوم بودن خانه‌ها در روستاهاخطرات بیشتری را متوجه مردم استان می‌کند؛ زیرا بیش از نیمی از جمعیت لرستان در روستاهایی زندگی می‌کنند که از کمترین استاندارد خانه سازی هم بی بهره اند. به گفته مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان، بیش از یک سوم 170 هزار واحد روستایی لرستان در وضعیت بسیار بدی به لحاظ مقاوم سازی به سر می‌برند.


68 هزار واحد در وضعیت بحرانی

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان در این زمینه می‌گوید: در کل استان 2950 روستا وجود دارد که این روستاها 170 هزار واحد مسکن روستایی دارند.
«مسعود رضایی» می‌افزاید: از مجموع واحدهای روستایی استان 102 هزار و 502 واحد روستایی مقاوم سازی شده اند و 68 هزار واحد روستایی خیلی نامقاوم وجود دارند که نیازمند مقاوم سازی و بهسازی هستند.

وی بیان می‌کند: نمی‌توانیم بگوییم چه تعداد روستای نامقاوم دراستان وجود دارد؛ چون در هر روستا تعدادی از واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده اند و هیچ روستایی در استان وجود ندارد که آمار مقاوم سازی در آن صفر باشد.
رضایی اظهار می‌کند: شدت و ضعف نامقاوم بودن واحدهای روستایی در استان متفاوت است. به‌گونه‌ای که در برخی از مناطق واحدهای روستایی از بهره مندی بیشتری برخوردار شده اند و در برخی دیگر میزان بهره مندی شان بسیار اندک است.
این مسئول بیان می‌کند: در شهرستان دلفان، روستاهای میربگ و کاکاوند از حداقل بهره مندی به میزان 6 تا 7 درصد برخوردار هستند و در برخی روستاهای دیگر در سراسر استان میزان بهره مندی به 70 درصد می‌رسد.


مقاوم سازی7 هزار مسکن روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به برنامه های در دست اجرا اشاره می‌کند و می‌گوید: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان در راستای نوسازی، بهسازی و مقاوم سازی واحدهای روستایی، تسهیلاتی را در قالب طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در نظر گرفته است.
رضایی می‌افزاید: برای مقاوم سازی خانه های روستایی تسهیلاتی بالغ بر 25 میلیون تومان با سود 4 درصد و بازپرداخت 15 ساله در نظر گرفته شده است.

وی می‌افزاید: سهمیه لرستان از این طرح 7 هزار واحد مسکن روستایی است که اعتباری بالغ بر 175 میلیارد تومان را شامل می‌شود.
رضایی عنوان می‌کند: از این تعداد سهمیه تاکنون برای 730 واحد تشکیل پرونده صورت گرفته و در مرحله ابلاغ به بانک‌ها قرار دارند که در این مسیر 5 بانک عامل وظیفه پرداخت تسهیلات را برعهده گرفته‌اند.

این مسئول عنوان می‌کند: سال گذشته 4 هزارو 500 واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات مقاوم‌سازی به بانک های عامل معرفی شدند که در حال حاضر در مرحله عقد قرارداد هستند.
وی ادامه می‌دهد: سال گذشته تسهیلات مقاوم‌سازی در قالب مبالغی معادل 18 و 20 میلیون تومان به متقاضیان پرداخت می‌شد و اعتبارش در مجموع 90 میلیارد تومان بود که به صورت 100 درصدی تخصیص پیدا نکرده است.
رضایی بیان می‌کند: اگر اهالی روستا به صورت دسته جمعی در زمینه نوسازی و بهسازی واحدهای روستایی تمایل داشته باشند، بنیاد مسکن در صورت اینکه ساکنان و اهالی روستا، زمین مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهند شهرک های مسکونی را می‌سازد و به آنها تحویل می‌دهد.


مشکلات مقاوم سازی واحدهای روستایی

این مسئول با اشاره به مشکلات پیش پای نوسازی و مقاوم سازی واحدهای روستایی، می‌گوید: عوامل زیادی در عدم نوسازی واحدهای روستایی دخیل است که می‌توان به سخت گذر بودن برخی مناطق روستایی، فاصله زیاد آنها با مراکز شهرستان وهمچنین استقبال نکردن روستاییان برای دریافت تسهیلات اشاره کرد.

رضایی اظهار می‌کند: ازمهم‌ترین مشکلات در راستای نبود مقاوم سازی واحدهای روستایی در استان ،می‌توان کاغذبازی های بانکی را نام برد. زیرا بانک‌ها برای دریافت ضمانت نامه های بانکی سختگیری های بیشتری را در دستور کار قرار داده اند و همین موضوع سبب شده است افراد تمایل کمتری به نوسازی و یا بازسازی خانه های روستایی داشته باشند. وی بیان می‌کند: یکی دیگر از مشکلات اساسی در این مسیر، باید فرهنگ سازی، ترویج و ضرورت مقاوم سازی برای مردم و اهالی روستا مسجل شود و افراد مقاوم سازی، نوسازی و بهسازی را به عنوان یک ضرورت ببینند.


هیچ روستای مقاومی در استان وجود ندارد

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان دربخش دیگری از صحبت هایش به نبود روستای مقاوم در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: تعداد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم و نامقاوم در روستاهای استان پراکنده هستند و نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد روستاهای نامقاومارائه داد.
وی می‌افزاید: در روستاهای لرستان هیچ روستایی به صورت 100 درصد مقاوم نشده است.اما روستاهایی با بهره مندی 80 درصدی در استان هستند.
رضایی در پایان سخنانش درصد بهره مندی روستاهای استان از مقاوم سازی را 51 درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: از این درصد برخی ها با هزینه شخصی کار مقاوم سازی را انجام داده و برخی نیز با دریافت تسهیلات این اقدام را انجام داده اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید