در رویداد امید و افتخار شهرری افتتاح شد
شهربازیخاص برای کودکان تهرانی
در این شهربازی، کودکان از طریق بازی، مفاهیمی مانند دشمنشناسی، احترام به بزرگترها و... را تمرین میکنند
زینب زینالزاده-روزنامهنگار
دیروز(۲۶آبان مدیران شهری در قالب صد و پنجاه و یکمین رویداد امید و افتخار، روبان نخستین شهربازی معارفی پایتخت در مجموعه ایوان ری را قیچی کردند. در این شهربازی که ۴ سرزمین در آن طراحی شده(یک سرزمین تجهیزنشده)، قرار است کودکان و نوجوانان از طریق بازی و ابزارهای آموزشی و تفریحی، مفاهیمی مانند دشمنشناسی، احترام به بزرگترها، آشنایی با وقایع مذهبی(از جمله واقعه غدیر) و رعایت حقوق شهروندی را بیاموزند و تمرین کنند. به محض قیچی شدن روبان، کودکان و نوجوانان در مجموعه شهربازی شادانا مشغول بازی و تفریح شدند و صدای شادیشان ایوان ری را به لرزه درآورد.
استعدادها شکوفا میشود
در گوشهای از سالن بازی نشسته است و از دور بچهها را نظاره میکند. مریم آقایی مربی مدرسه شهید کیهانی است که همراه با دانشآموزان مدرسه به ایوان ری آمده. او با ذوق و شوق میگوید: «این شهربازی قطعا در شکوفایی استعداد کودکان مؤثر است، چراکه کودکان در سالنهای بازی حق انتخاب دارند و از طریق آزمون و خطا تلاش میکنند تا بازیها را به نحو احسن انجام دهند.»
بازیهای خوبی دارد
با لباس فرم مدرسه آمده و همراه با سایر همکلاسیهایش مشغول پرتاب توپ به هدف است. خودش را ندا غروی معرفی میکند و کلاس دوم دبستان است. او میگوید: «شهربازیهای زیادی رفتهام، اما اینجا را بیشتر دوست داشتم، چون بازیهای متنوعی دارد و هم بازی میکنیم و هم موضوعاتی مثل کمک به یکدیگر و گوش دادن به حرف پدر و مادر را یاد میگیریم.»
مهماننوازی را یاد گرفتیم
دانشآموزان یک کلاس هستند و دستهجمعی در بخشی که بهصورت آشپزخانه طراحی شده مشغول بازیاند. تعدادی سفره پهن میکنند. برخی مشغول آشپزیاند و بعضیها هم مسئولیت نظافت خانه را به عهده دارند. میگویند: «اینجا خیلی فرق میکند. هم با وسایل بازی کردیم و هم مهماننوازی یاد گرفتیم. الان میدانیم در پذیرایی از مهمانان چطور به مامان کمک کنیم.»
ابزارهای بازی کوچکند
با استفاده از لگو روی دیوار خاصی که طراحی شده همراه با دوستش مشغول نوشتن نام مدرسهاش است. عسل صالحی کلاس دوم است و به گفته خودش، همراه با پدر و مادرش زیاد به شهربازی میرود. او میگوید: «شهربازیها وسایل بزرگی مثل چرخفلک دارند که نمیتوانم سوار آنها شوم. اینجا همهچیز کوچک است و خیلی راحت میتوانیم با آنها بازی کنیم و خطری هم برای ما ندارند.»
بخش سرزمین توانایی
آشنایی با موضوعات آتشنشانی و نحوه اطفای حریق با استفاده از ابزار پیشبینیشده هم در سرزمین توانایی و بخش آتشنشانی انجام میشود. برای آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی و رعایت آنها، در سرزمین توانایی اتاق آموزش پیشبینی شده است.
فضا برای کودکان امن است
همین که پسرکوچولو وارد سالن بازی میشود، پدر در گوشهای مینشیند. هرازگاهی پسرش را صدا میزند و دستی تکان میدهد. جواد علیزاده میگوید: «مهمترین ویژگی این شهربازی امن بودن فضاست. همهچیز به گونهای طراحی شده تا کودکان دچار آسیب نشوند و از بازی کردن لذت ببرند. آشنایی با مفاهیم دینی هم ویژگی دیگری است که در قالب بازی و تفریح به کودکان آموزش داده میشود.»
احترام به قوانین را یاد میگیریم
کاور همیار پلیس به تن کرده و مشغول بازی با ماشینهای شارژی است. محمدحسین صدیقیان دانشآموز مدرسه ابنسیناست و میگوید: «اینجا فقط ماشینسواری نمیکنیم، بلکه یاد میگیریم به قوانین احترام بگذاریم و درست رانندگی کنیم. علاوه بر آن، تابلوهای راهنمایی هم طراحی شدهاند که با آنها آشنا میشویم و میتوانیم مثل همیار پلیس به رانندگی پدر و مادر نظارت کنیم.»
سرزمین دانایی
کاروان غدیر در سرزمین دانایی به تصویر کشیده شده است و کودکان میتوانند با آیین و سنت غدیر آشنا شوند. همچنین خودروهای نظافت شهری در سرزمین دانایی پیشبینی شده تا به کودکان مفاهیم شهر تمیز و پاک آموزش داده شود.
بخش دشمنشناسی
کودکان میتوانند پشت تانکهای طراحیشده قرار بگیرند و به سمت هدف که تصاویر ترامپ و المانهای مربوط به داعش و رژیم صهیونیستی است، شلیک کنند.
بخش سرزمین شکوفایی
بخش زیادی از مهارت آموزی کودکان و نوجوانان در سرزمین شکوفایی صورت میگیرد.
مطالبه مراجعهکنندگان
وجود راهنما برای آموزش صحیح استفاده از بازیها برای مراجعهکنندگان
تهیه فیلم آموزشی بازیهای پیشبینیشده و ارسال آنها به مدارس
شهربازی شادانا چه بخشها و امکاناتی دارد؟
طراحی کلی: 4سرزمین(توانایی، دانایی، شکوفایی و پویایی) که البته سرزمین پویایی هنوز تجهیز نشده است.
تعداد مجموعههای بازی: ۱۲مجموعه بازی و آموزشی در ۳ سرزمین
مهمترین ویژگی شهربازی معارفی: آموزش مهارتهای اخلاقی ازجمله کمک به همنوع و والدین و... به کودکان
مساحت: ۴هزار مترمربع
گروه هدف: کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۵ساله
12
مجموعه بازی در شهربازی معارفی پیشبینی شده است.
۴
سرزمین در شهربازی معارفی طراحی شده است.
۴۰۰۰
مترمربع مساحت کل شهربازی معارفی است.
5تا ۱۵ساله گروه سنی هدفگذاریشده در شهربازی معارفی هستند.
نقل قول
توسعه تمپارکها در تهران
محمدامین توکلیزاده، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران: موضوع ایجاد و توسعه تمپارکها با هدف شادی و نشاط شهروندان در دستور کار قرار گرفت و در این دوره از اقیانوسپارک در مجموعه فرهنگی اراضی عباسآباد و سرزمین افسانهها در برج میلاد بهرهبرداری شد. اکنون هم سرزمین شادانا بهعنوان نخستین شهربازی معارفی افتتاح شده است. نمونه این شهربازی در مشهد وجود دارد و پایتخت هم میزبان دومین شهربازی معارفی است. کودکان در این شهربازی با موضوعاتی چون تفکیک زباله و ترافیک آشنا میشوند که همه این موارد در راستای رعایت حقوق شهروندی هستند و امیدواریم شاهد گسترش این مجموعهها باشیم. همچنین ۲۴۰۰بوستان در تهران وجود دارد که برای هر یک از آنها طراحیهای خاصی شده است. برای مثال، بوستان فرحزاد با رویکرد طبیعت و تم سرزمین افسانهها با روایتگری شاهنامه فردوسی طراحی شدهاند.
آموزش با استفاده از ظرفیت بازی
علیرضا شیرنژاد، رئیس مرکز فعالیتهای دینی شهرداری تهران: یکی از کارهایی که مرکز فعالیتهای دینی به دستور شهردار تهران انجام داد راهاندازی قرارگاه تعلیم و تربیت بود، قرارگاهی که مخاطبان اصلی آن کودکان و نوجوانان هستند. هدف این قرارگاه کاهش آسیبهای اجتماعی و رشد ارزشهای اسلامی است. در راستای این رویکرد مجموعهای از فعالیتها در حال انجام است و تاکنون ۵۴عنوان برنامه با مشارکت مردم و معتمدان و ائمه جماعات و مدارس انجام دادهایم. یکی از عناوین استفاده از فرصتها و ظرفیتهای شهری در راستای خدمترسانی به گروه هدف است. شهربازی معارفی این ظرفیت را دارد و کودکان و نوجوانان میتوانند از طریق بازی با آموزههایی چون آداب شهری آشنا شوند.
آموزش رفتار مهربانانه در شهربازی
سید محمد ناظم رضوی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران: نسل امروز نیاز دارد مفاهیم و الگوهایی مثل مشارکت، حمایت از نیازمندان، رفتار مهربانانه، حسن همجواری، احترام به حقوق دیگران، پرهیز از حسادت و کینهتوزی و... را در قالب بازی و سرگرمی بیاموزد. امیدوارم با راهاندازی این فضاها گامی بلند برای آینده فرزندانمان برداریم تا با الگوهای انسانی و اسلامی رشد کنند. ساخت این شهربازی از سال۱۴۰۲ کلید خورد. هدف از ایجاد این مجموعه آموزش مفاهیم قرآنی و دینی به همراه بازی و سرگرمی است. راهاندازی این مجموعه با استفاده از نگاه فرهنگی و آموزش مبتنی بر رعایت اصول شهروندی است و کودکان میتوانند حین بازی با معارف و آموزههای دینی آشنا شوند.