یک حقیقت همیشه زنده
نقش حضرت زهرا س در وقایع تاریخی به شکلهای مختلف است
حقیقتی مؤثر در هر زمان بهدست امام آن زمان
الف. رابطه مادری او با امامان یک رابطه حقیقی و نه فقط دنیایی است، اشاره به این حقیقت در زیارت همه اهلبیت(ع) وجود دارد.
ب.صحیفه حضرت زهرا(س) که در تاریخ به آن اشاره شده و نشان از اشراف ایشان به همه وقایع تاریخ دارد و به امام زمانش علی(ع) املا شده و او نگاشته و در دست امامان هر زمان است، اشاره به همین نکته دارد.
ج. بیان امام زمان(عج) را در این جهت خوب است توجه کنیم که فرمود :
قال المهدی (عجلالله تعالی فرجه الشریف): «اِنَّ لی فی ابنه رسولِالله اُسوه حَسَنَه»(الغیبه طوسی ص۲۸۶)
برای من در دختر پیامبر اسوه و الگویی نیکوست.
د.رابطه او بهعنوان حقیقت شب قدر با امام آن زمان که محور اصلی شب قدر است. روایاتی از اهلبیت علیهم السلام او را واقعیت شب قدر میدانند. و نسبت شب قدر با امام هر زمان که تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر به آن اشاره دارد.
تأثیری که او در هر زمان و دورانی از تاریخ بهدست خود ایجاد میکند
او زنده است. چنانکه همه کسانی که قتلوا فی سبیلالله هستند زندهاند، (بل احیاء)، این نکته به او توانایی تأثیر در هر دورانی را میدهد.
امام کاظم(ع) فرمود: ان فاطمه علیهاالسلام صدیقه شهیده (کافی ج۱ص۴۵۸)
البته او در مرتبهای بالاست و جایگاهی برتر و البته نحوه تأثیر او نیز متناسب با حقیقت اوست.
الف. ماجراهای مختلفی از ایشان در اینباره نقل شده، مثل آنچه علی کرکی از فرماندهان حزبالله درباره مکاشفه ایشان در جبهه مقاومت نقل میکند.
ب.یکی از معانی این روایت همین نکته است که امام صادق(ع) فرمود: ان اطفال شیعتنا من المؤمنین تربیهم فاطمه علیهاالسلام
بیشک خردسالان شیعه ما از مؤمنان را فاطمه(س) پرورش میدهد. یعنی او نسل به نسل در تربیت جبهه حق دخالت دارد.
(تفسیر علی ابن ابراهیم ج۲ص۳۳۲ و بحارالانوار ج۴۳ص۵۳)
ج.این نکته در روایات هست که او سیده النساء است، الگوی همه زنان است، یا کوکب درخشندهای بین همه زنان است که همگی اشاره به جایگاه او در میان امت دارد.
حقیقتی مؤثر در هر زمان بهدست امت
رابطه او با امت در هر زمان باعث میشود او تأثیری در هر دوران بهدست امت ایجاد کند.
الف.اثر عبادات او در فرد فرد امت و تأثیر آنها در دیگران:
امام صادق (ع) نماز او را به امت یاد داد و فرمود: من صلی اربع رکعات فقرا فی کل رکعه بخمسین مره «قل هوالله احد» کانت صلوه فاطمه علیهاالسلام (من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 564)
مثال دیگر نیز تسبیحات اوست که به کل امت آموزش داده شده.
ب.اثر فرهنگی او در امت:
امام صادق (ع) به کسی که نام فرزندش را فاطمه گذاشته بود فرمود:
اذا سمیتها فاطمه فلا تسبها و لاتلعنها ولاتضربها (کافی ج۱۶ ص۱۹)
اصل این نامگذاری و دقت در نوع تعامل با دختران بر محور این نام یک پدیده فرهنگی است که امت با آن تربیت میشوند.
ج.آثار او به لحاظ روحی در امت هم طبیعتا باعث میشود بهدست هر کس یا هر جامعهای که اثر پذیرفته تأثیری تاریخی ایجاد شود.
د.حقیقت کوثر که فرمود انا اعطیناک الکوثر اشاره به همین ویژگی او دارد. او یک اثر تاریخی گسترش یابنده بهدست امت دارد. همچنین این روایت که درباره ورود ایشان در قیامت است اشاره به همین نکته دارد که میفرماید:
أَسْألُک أَنْ لاتُعذِّبَ مُحِبِّی وَمُحِبَّ عِتْرَتِی بِالنَّارِ
هـ.آنچه درباره شفاعت او نقل شده در قیامت و همینطور خارج کردن دوستدارانش از آتش همگی اشاره به این نکته دارد که دیگران با کمک او توان اثربخشی پیدا میکنند چون وارد مسیر هدایت و بهشت میشوند.
تاثیری که او در دوران خود گذاشت
این تأثیر در امت کمک به طرحی بود که همه اهلبیت(ع) به مرور در هدایت و رشد جامعه مرحله به مرحله ایجاد میکردند و امروز این قدرت و هویت برای جبهه حق تحت تربیت آنها شکل گرفته:
الف. کمک به طرح نبی و امام در جامعه:
مثل کمک کردن به طرح پیامبر اکرم(ص) در ماجرای مباهله
مثل کمک کردن به طرح علی(ع) در ماجرای بیدار کردن امت بعد از رحلت پیامبر(ص)
ب.کمک به امت:
مثل آنچه در سوره انسان بیان شده (و یطعمون الطعام...) و کمک به
امیر المومنین(ع) در مدد به مردم
مثل خطبهها و روشنگریهای کلامی و عملی ایشان در تخاطب با جامعه
حقیقتی بالاتر از زمان
او به جز اثراتی که در زمان دارد یک حقیقت مافوق زمان هم دارد که هر کس میتواند با آن ارتباط بگیرد. مثل قواعد و سنتهایی حاکم بر زمان که کل زمان تابع اوست.
الف. آنچه در زیارتنامه اوست اشاره به این نکته دارد.
یا ممتحنه امتحنکالله الذی خلقک قبل ان یخلقک فوجدک لما امتحنک صابره
تو قبل از خلقتت امتحان پس دادهای. یعنی حقیقتت چنین است.
ب.روایاتی که درباره خلقت نور او قبل از خلقت دیگران و عوالم وجود است اشاره به حقیقت او دارد.