• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24050
+
-

درآمدزایی آموزش و پرورش از املاک

برخی املاک آموزش و پرورش که قابلیت تجاری‌سازی ندارد به مسکونی تبدیل می‌شود

گزارش
درآمدزایی آموزش و پرورش از املاک

فاطمه ملک‌پور| تبریز – خبرنگار:

مدارسی در آذربایجان شرقی هستند که بنا به هر دلیلی بدون استفاده رها شده‌اند آن هم در حالی که برخی از این املاک قابلیت تغییر کاربری تجاری یا مسکونی دارند و می‌توانند به درآمدزایی موثر برای آموزش و پرورش استان تبدیل شوند. این املاک در شهرهای مختلف به‌ویژه شهرهای کوچک واقع شده‌اند و با تصویب قانون تغییر کاربری یا فروش این املاک برای نخستین بار، فرصت مناسبی برای ساماندهی فضاهای آموزشی به وجود آمده است. هم‌اکنون آموزش و پرورش آذربایجان شرقی دارای 425 ملک قابل واگذاری و تغییر کاربری به مساحت 800 هزار و 384 مترمربع است که از این تعداد، 313 ملک به مساحت 665 هزار مترمربع قابلیت تغییر کاربری و 165 ملک نیز به مساحت 62 هزار و 400 مترمربع قابلیت فروش دارد.

بر همین اساس، فضاهای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی که بیشتر آن‌ها در شهرهای تبریز، مراغه و مرند در مراکز مرفه‌نشین و مرغوب واقع شده‌اند به مراکز مسکونی و تجاری تبدیل خواهند شد. از سوی دیگر دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان نهادی که وظیفه تربیت نیروی انسانی را بر عهده دارد نیاز به تخصیص اعتبار بسیاری دارد که در این میان امکان تغییر کاربری و فروش املاک راهکاری برای تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز اداره کل آموزش و پرورش است.


665 هزار مترمربع ملک برای تغییر کاربری

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت امکان تغییر کاربری املاک این اداره کل برای نخستین بار در استان می‌گوید: در حال حاضر به منظور اجرایی شدن بند ه تبصره 9 قانون بودجه و تغییر کاربری یا فروش املاک، اقدام‌هایی مانند تشکیل کمیته ساماندهی، تهیه شیوه‌نامه، تشکیل جلسه ویدئو کنفرانس با 39 منطقه و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به املاک انجام شده است.
«بهروز اصغری اردلان» با بیان اینکه 425 ملک در استان قابلیت تغییر کاربری و فروش دارد، می‌افزاید: وضعیت تمام املاک 39 منطقه احصا و اطلاعات در اداره املاک و سامانه سناد ثبت شده است.

وی با بیان اینکه قوانین بودجه ابلاغ‌شده اهمیت بسیاری برای استقلال در تامین منابع مالی دستگاه تعلیم و تربیت دارد، می‌افزاید: 313 ملک به مساحت 665 هزار مترمربع در روستاها و شهرهای استان قابلیت تغییر کاربری دارد.
اصغری اردلان اظهار می‌کند: در رابطه با ماده 6 الحاق قانون تنظیم مقررات نیز 165 ملک در استان وجود دارد که برخی از این ملک‌ها با ماده 9 تداخل دارد.
این مسئول با بیان اینکه تصمیمات مربوط به املاک باید در شورای آموزش و پرورش استان تصویب شود، تاکید می‌کند: بعد از تصویب تغییر کاربری، املاک باید به کمیسیون ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرداری و معماری معرفی شود. در نهایت با توجه به جدول زمان‌بندی تعیین‌شده در کمیسیون ماده 5 مجوزهای لازم برای تغییر کاربری و یا فروش املاک اداره کل آموزش و پرورش ارائه می‌شود.


لزوم تامین اعتبار اولیه

در همین زمینه رئیس اداره بودجه و تامین منابع مالی آموزش و پرورش هم اظهار می‌کند: در گذشته شهرداری 50 درصد ملک مورد نظر برای تغییر کاربری را می‌خرید که در این حالت یا باید نصف ملک و یا نصف مبلغ به شهرداری داده می‌شد.
«ناصر افسری» با بیان اینکه از سال 93 تغییر کاربری به صورت مرتب هر سال در برنامه بودجه لحاظ می‌شود، می‌افزاید: ابتدا باید اعتبار مورد نیاز تامین و سپس تغییر کاربری یا تجاری‌سازی برای فروش انجام شود، چرا که اگر تمام ملک‌ها به این صورت واگذار شود امکان استفاده از این املاک برای تامین منابع مالی ممکن نبوده و این املاک را از دست خواهیم داد.
وی تاکید می‌کند: برخی از املاک که قابلیت تجاری‌سازی ندارد تبدیل به مسکونی می‌شود، ولی بعضی از مدارس در حاشیه خیابان‌های شهرهای بزرگ مانند تبریز، مراغه، مرند، میانه و اهر ظرفیت بسیاری برای تبدیل شدن به مراکز تجاری‌ دارد.


مدت‌ زمان تغییر کاربری تا شهریور

رئیس اداره بودجه و تامین منابع مالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بند ه تبصره 9 قانون بودجه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون وجود نداشته و یک فرصت طلایی به شمار می‌رود، اظهار می‌کند: اگر منابع درآمدی از طریق تغییر کاربری و فروش املاک تامین شود، این اداره کل نیازی به اعتبار دولتی نخواهد داشت.
وی تصویب این لایحه را بهترین فرصت برای مدیریت مالی مدارس و تکمیل پروژه‌ها عنوان می‌کند و می‌افزاید: در سال‌های قبل مدت زمان جدول زمان‌بندی در کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری بیش از 8 ماه طول می‌کشید ولی اکنون قانون، حداکثر زمان اخذ مجوز برای تغییر کاربری را تا یک ماه تعیین کرده است.

افسری با بیان اینکه طبق قانون مدت زمان تغییر کاربری تا شهریور است، تاکید می‌کند: وزارت آموزش و پرورش تغییر کاربری املاک را در 6 ماهه دوم سال توصیه نمی‌کند.

این مسئول آموزش و پرورش را معاف از تمام عوارض نوسازی و بهره‌برداری شهرداری عنوان و اظهار می‌کند: سالانه حتی 100 میلیون تومان اعتبار هم برای اخذ سند مدارس اختصاص نمی‌یابد، در حالی که هر سال برای احصای سند مدارس حداقل 500 میلیون تومان از منابع درآمدی هزینه می‌شود.
وی با بیان اینکه نخستین سیاست اداره کل آموزش و پرورش در زمینه ساماندهی املاک، اخذ سند است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر برخی از املاک مناطق استان صد‌درصد سند دارند، ولی در مناطقی مانند گوگان که 90 درصد مدارس اوقافی است برای اخذ سند و پرداخت اجاره مشکلاتی وجود دارد.


فرصتی تاریخی و طلایی برای آموزش و پرورش استان

معاون سیاسی و امنیتی استاندار هم با تاکید بر اینکه مدارس و فضاهای آموزشی مورد نظر این قانون باید با دقت و حساسیت ویژه‌ای تغییر کاربری و فروخته شوند، اظهار می‌کند: نباید در این زمینه به گونه‌ای اقدام شود که تنش‌های اجتماعی و فرهنگی به وجود آید و مردم از نحوه اجرای آن ناراضی باشند. «رحیم شهرتی‌فر» می‌افزاید: برای اجرای این ماده قانونی ضمن تایید کلیات طرح، باید در تمامی شهرها، بخش‌ها و روستاها نظریات کلی جمع‌بندی شده و در کمیسیون ماده 5 به دقت و ظرافت تصمیم‌گیری شود.

وی بند ه تبصره 9 قانون بودجه سال جاری کشور را فرصتی تاریخی و طلایی برای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی توصیف کرد که در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی چنین تصمیمی به اجرا گذاشته می‌شود.
شهرتی‌فر تاکید می‌کند: از این قانون باید برای حل مشکلات عدیده آموزش و پرورش استان بهره برد نه اینکه با تصمیم‌های نامناسب و بدون در نظر گرفتن تمامی جوانب امر، اجرای آن به مشکلات آموزش و پرورش اضافه کند. باید توجه داشت که با هدف کسب درآمد برای آموزش و پرورش نباید طوری رفتار و تصمیم‌گیری شود که به‌جای حل مشکلات، زمینه برای ایجاد مشکلات دیگر فراهم شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید