• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24026
+
-

گران‌فروشی لوازم خانگی با ارز دولتی

گفت وگو
گران‌فروشی لوازم خانگی با ارز دولتی

از چندی پیش برخی شرکت‌های وارد‌کننده لوازم خانگی با ارز دولتی یا تولیدکنندگان داخلی با عرضه قطره چکانی این محصولات زمینه کمبود و افزایش قیمت‌ها در بازار مصرف را فراهم کرده‌اند. با محمد طحانپور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضع کنونی بازار لوازم خانگی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه بازار لوازم خانگی مانند 2‌ماه گذشته نابسامان است به‌نحوی که تولید‌کنندگان داخلی با عرضه قطره‌چکانی این اقلام در بازار زمینه کمبود و گرانی لوازم خانگی را فراهم کرده‌اند. این شرکت‌ها با حذف تخفیف‌ها، خودداری از فروش اقساطی و مدت‌دار و افزایش خودسرانه قیمت محصولات خود به نابسامانی بازار دامن زده‌اند و شرکت‌های واردکننده لوازم خانگی نیز سیاست کاهش شدید عرضه و افزایش قیمت این اقلام همپای نرخ ارز در بازار آزاد را دنبال می‌کنند.

با توجه به اینکه لوازم خانگی مشمول قیمت‌گذاری نیست، مبنای برخورد با تخلفات چیست؟

شرکت‌های تولیدکننده داخلی یا شرکت‌های تولید مشترک و هم شرکت‌های واردکننده برای واردات قطعات و محصولات نهایی از ارز دولتی با نرخ 4هزار و 200تومان استفاده کرده اما محصولات نهایی را با ارز آزاد به مشتریان عرضه می‌کنند. در این زمینه اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی برای روشن شدن وضعیت تأمین و عرضه این اقلام طی چند نامه به معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت خواستار اعلام قیمت رسمی لوازم خانگی شده تا به شکایت‌های مشتریان از گرانی این محصولات بر مبنای ارز واردات قطعات یا محصولات وارداتی رسیدگی کند، اما متأسفانه تا‌کنون در این زمینه اقدامی نکرده‌اند. قرار بود قیمت‌ها در سامانه 124سازمان حمایت اعلام شود اما اقدامی نشده و آخرین قیمت‌ها مربوط به 2شرکت و تیر‌ماه سال گذشته است.

آیا این شرکت‌ها برای تولید و واردات لوازم خانگی از ارز تک‌نرخی استفاده نکرده‌اند؟

هنوز آماری از میزان ارزی که به کارخانه‌ها برای واردات قطعات پرداخت شده منتشر نشده است. همچنین 50تا 60شرکت برای واردات لوازم خانگی ارز دولتی دریافت کرده اما محصولات وارداتی را با ارز آزاد فروخته‌اند و فقط یک شرکت آلمانی 6میلیون و 500هزار یورو برای واردات لوازم خانگی ارز دولتی با نرخ 4هزار و 200تومان دریافت کرده و متأسفانه اغلب محصولات وارداتی را با ارز 8هزار تومانی با فاکتور رسمی فروش به مصرف‌کنندگان عرضه کرده‌اند.

آیا اتحادیه نظارتی بر قیمت و عرضه لوازم خانگی وارداتی ندارد؟

متأسفانه این شرکت‌ها با راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح تهران و شهرستان‌ها، اغلب محصولات را به فروشگاه‌های خود می‌دهند و سود واردات، عمده فروشی، توزیع و خرده فروشی را تصاحب می‌کنند که کاری غیرقانونی است. در این زمینه نیز با وزارت صنعت نامه نگاری کرده و اعلام کردیم موافق فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم که همه اقلام کالایی و نه فقط لوازم خانگی را عرضه کنند.

علت کمبود عرضه لوازم خانگی در بازار چیست؟

2 شرکت تولید مشترک لوازم خانگی اعلام می‌کنند که به‌دلیل مشکلات تخصیص ارز و تأمین قطعات زمینگیر شده‌اند به‌نحوی که سامسونگ از تولید با ظرفیت 20درصدی و ال جی از توقف تولید خبر می‌دهد. گرچه این شرکت‌ها ارز دولتی برای واردات قطعات دریافت می‌کنند اما هنوز ارزی تخصیص نیافته و قطعات وارداتی در گمرکات دپو شده است. در حالی که این شرکت‌ها توزیع محصولات خود را بر مبنای فروردین‌ماه امسال انجام داده‌اند، نمایندگی‌هایی که این اقلام را دریافت می‌کنند، گران‌فروشی لوازم خانگی را در دستور کار قرار داده‌اند، اما مشکل اصلی کمبود لوازم خانگی حتی تولید داخل در بازار مصرف است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید