• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 6 دی 1396
کد مطلب : 2402
+
-

«آلزایمر» روایت فراموشی در زندگی مدرن شهری

سمیه مهری که این روزها نمایش «آلزایمر» را در جشنواره تئاترشهر به روی صحنه برده است

ششمین جشنواره تئاتر شهر این روزها در پردیس تئاتر تهران در خاوران در حال برگزاری است؛ جشنواره‌ای که ویژه تئاترهایی است که به دغدغه‌ها و دلمشغولی‌های انسان در زندگی شهری می‌پردازند. با سمیه مهری که نمایش آلزایمر را در این جشنواره روی صحنه برده است گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم.

 

آلزایمر روایت زندگی چه آدم‌هایی است؟

این نمایش داستان زندگی افرادی است که این روزها در اثر مدرنیته دچار فراموشی‌های دائمی و موقت شده‌اند.

«آلزایمر» به یکی از معضلات جامعه شهری ما می‌پردازد. این روزها به‌قدری فضای مجازی و مشکلات مالی بر زندگی انسان‌ها سایه انداخته و شرایط ناهمسانی در زندگی اجتماعی و شهرنشینی ما به‌وجود آمده است که متأسفانه دیگر صمیمیت و گرمایی که در کانون خانواده‌ها وجود داشت را نمی‌بینیم. زندگی شهرنشینی بسیاری از ما را دچار مشکلات اعصاب‌وروان و افسردگی کرده است.

چه شد که کار را تا جشنواره فجر نگه نداشتید و آن را در جشنواره تئاتر شهر ارائه کردید؟ 

کارگردان‌های جوانی که تمایل دارند آزمون ‌و خطا انجام دهند و دیده شوند، در جشنواره تئاتر شهر شرکت می‌کنند. اغلب کارگردان‌های خوبی که در تهران کار می‌کنند، در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

درواقع جشنواره تئاتر شهر بهترین مقیاس برای سنجش است و به همین دلیل من در این جشنواره شرکت کردم. البته برای ارتقای جشنواره تئاتر شهر باید علاوه‌بر تولید آثار خوب تئاتری و تأثیرگذار، از اجرای عمومی نمایش‌های جشنواره حمایت صورت بگیرد؛ وگرنه صرف 2 اجرا در جشنواره و رها شدن نمایش‌ها انگیزه حضور هنرمندان را برای حضور در جشنواره کمرنگ خواهد کرد.

در شهریور امسال تئاتر «کژدم» را در پردیس تئاتر تهران به روی صحنه برده بودید. استقبال از آن نمایش چگونه بود؟

 اجرای عمومی «کژدم» به‌گفته کارکنان پردیس تئاتر تهران یکی از شلوغ‌ترین اجراهای نمایش‌های این مجموعه بود و مردم استقبال خوبی از این نمایش داشتند. البته هر مکان تازه‌تاسیسی نیاز به تبلیغات متناسب با مکان و همچنین شرایط کاری که در آن انجام می‌شود، دارد. ما هم برای این نمایش تبلیغات خوبی چه به‌صورت محیطی و چه در فضای مجازی انجام داده بودیم و اغلب اجراهای نمایش با سالن پر روی صحنه می‌رفت.

برای اجرای عمومی آلزایمر چه برنامه‌ای دارید؟

احتمالاً بعد از اتمام جشنواره تئاتر شهر نمایش را روی صحنه خواهیم برد؛شاید در یک تماشاخانه خصوصی، شاید هم به‌دلیل خاطره خوب اجرای «کژدم» در پردیس تئاتر خاوران آن را روی صحنه ببریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید