نیلوفر ذوالفقاری؛ روزنامهنگار
براساس سیاهه انتشار سال 1396شهرداری تهران، سهم موتورسیکلتها در انتشار آلایندگیهای گازی معادل 21/3درصد و در انتشار ذرات معلق برابر با 10/1درصد است. آلاینده غالب در نیمهدوم سال، ذرات معلق هستند و موتورسیکلتها سهم قابل توجهی در تولید این آلاینده دارند. به این ترتیب موضوع معاینه فنی موتورسیکلتها اهمیت بیشتری پیدا میکند. بهگفته سیدمحمد مهدی میرزایی قمی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران هم تمهیدات تازهای برای معاینه فنی موتورسیکلتها مانند انجام رایگان این فرایند و استقرار خطوط سیار معاینهفنی موتورسیکلت اندیشیده شده است.
آیا میدانید
1طرح استقرار معاینه فنی سیار موتورسیکلت برای نخستین بار است که در کشور اجرایی خواهد شد؟
2 قرار شده این طرح 2ماه در قالب طرحهای تشویقی و ایجابی و انجام معاینه فنی رایگان در منطقه 12اجرایی شود؟
3فرایند مربوط به آزمونهای معاینه فنی موتورسیکلت مشتمل بر موضوعات آلایندگی و تستهای ایمنی انجام میشود؟
4هیچکدام از شهرهای ایران جز تهران مجهز به چنین ظرفیت و استعدادی برای انجام معاینه فنی موتورسیکلتها نیستند؟
5براساس مصوبه هیأت وزیران درباره اصلاح آییننامه فنی ماده 2قانون هوای پاک، مقرر شده بود استاندارد آلایندگی موتورسیکلتها از ابتدای امسال به یورو 5ارتقا پیدا کند؟
6 اتوبوسهای شرکت واحد که مالکیت آن با شهرداری تهران است، کامل به مراکز معاینه فنی سنگین مراجعه میکنند و عمدتا با توجه به تعمیراتی که انجام میدهند موفق به اخذ این برگه میشوند؟
7خودروهای دولتی براساس قانون هوای پاک، یک سال معافیت از معاینه فنی دارند و پس از آن باید به مراکز مراجعه و نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند؟
جریمه معاینه فنی موتورسیکلتها باید مکانیزه شود
سید محمد مهدی میرزاییقمی، مدیرعامل ستاد معاینهفنی خودروهای تهران:برای خودروها و وسایل نقلیه اعمال قانون بهطور مکانیزه صورت میگیرد و اثرگذار بوده اما برای موتورسیکلتها متأسفانه این فرایند انجام نمیشود. بهتر است این امکان فراهم شود تا دوربینهای پلاکخوان به اعمال جریمه موتورسیکلتهای فاقد معاینه فنی بپردازند و میزان مراجعات برای اخذ این برگه افزایش یابد و به تبع آن از میزان آلایندگیها کاسته شود.
معاینه فنی رایگان موتورها در خطوط سیار
در همینه زمینه :