• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23807
+
-

فروش پوشاک، شغل دم دستی یزدی‌ها

1760 فروشگاه پروانه‎‎دار عرضه پوشاک در شهرستان یزد فعال است

بازار
فروش پوشاک، شغل دم دستی یزدی‌ها

علی مختاری | یزد - خبرنگار:

این روزها در کنار کاهش خرید قدرت مردم و کسادی بازار‌ها از‌جمله بازار پوشاک، معضل دیگری بازار پوشاک یزد را تحت‌الشعاع قرار داده که افزایش تعداد مغازه‌ها و مجتمع‌های تجاری است؛ به طوری که بسیاری از افراد با نداشتن مهارت کافی و تخصص مورد نیاز وارد عرصه تولید و فروش پوشاک می‌شوند و بعضی از آنها به دلیل مشکلات اقتصادی، این حرفه را به عنوان شغل دوم خود انتخاب می‌کنند، اما در بسیاری از اوقات دیری نمی‌پاید که طعم تلخ ورشکستگی را می‌چشند.


افزایش تراکم شغلی 

مدیر اجرایی و دبیر اتحادیه فروشندگان پوشاک یزد در مورد تراکم شغلی صنف پوشاک می‌گوید: 1760 فروشگاه پروانه‎‎دار عرضه پوشاک در شهرستان یزد فعال و 200 فروشگاه دیگر هم در صف دریافت پروانه هستند و نبود حریم صنفی و نامحدود بودن صدور پروانه کسب، بازار پوشاک یزد را مختل کرده است.

«منصور بلوکی» می‌افزاید:  سال 94 تنها 900 پوشاکی فعالیت می‎‎کردند که در همان زمان نیز تعداد این فروشگاه‎‎ها بیش از نیاز یزد بود. در حال حاضر فعالیت 50 درصد واحدهای صنفی عرضه پوشاک فراتر از کشش بازار است و در نتیجه فروش پوشاک سود و درآمد چندانی ندارد.
وی با بیان اینکه راه‏‏اندازی آسان مغازه‌ تاثیرات قابل ملاحظه‎‎ای در تراکم شغلی صنف پوشاک یزد داشته است، می‎گوید: مددجویان بهزیستی و کمیته امداد برای دریافت تسهیلات اشتغال باید پروانه کسب داشته باشند؛ به همین دلیل بسیاری از این مددجویان سراغ کارهایی می‎‎روند که دریافت پروانه در آن‎‎ها آسان‌تر است؛ در نتیجه بر تعداد فعالان صنفی پوشاک افزوده شده است.


تامین پوشاک یزد از خارج استان

مدیر اجرایی صنف پوشاک یزد اظهار می‏‏کند: 90 درصد پوشاک موجود در بازار یزد از تهران، مشهد، شیراز و اصفهان تامین و مابقی به صورت ساکی و چمدانی از خارج کشور وارد می‎‎شود.
به گفته بلوکی، در استان هم تولید پوشاک انجام می‌شود، اما عمده فعالیت تولیدکنندگان یزدی به صورت فصلی و برای تهیه روپوش مدارس است.
وی با اشاره به کیفیت خوب اجناس فروشگاه‏‏های عرضه پوشاک استان می‏‏گوید: اغلب فروشندگان از فروش اجناس بی‏‏کیفیت استقبالی نمی‌کنند؛ چرا که عرضه این نوع پوشاک منجر به تشکیل پرونده شکایت و پرداخت خسارت از سوی فروشنده می‌شود.


ثبات قیمت پوشاک در بازار یزد

بلوکی درباره قیمت بالای پوشاک در بازار یزد نیز می‏‏گوید: قیمت پوشاک در یزد با وجود افزایش نرخ دلار، تغییر نکرده و تنها قیمت پوشاک خارجی افزایش یافته است که موجب توقف واردات خواهد شد.
وی در مورد علت تفاوت قیمت پوشاک در نقاط مختلف شهر عنوان می‏‏کند: عوامل زیادی در تعیین نرخ پوشاک دخیل هستند که از جمله آنها می‌توان به اجاره بها، مالیات، عوارض شهرداری و ... اشاره کرد.
به گفته وی، مغازه در خیابان کاشانی و منطقه صفائیه به مراتب هزینه‌های بیشتری نسبت به مغازه‌های دیگر نقاط شهر دارد؛ از این رو قیمت اجناس با یک کیفیت، در این مغازه‌ها متفاوت خواهد
 بود.
مدیر اجرایی اتحادیه صنف پوشاک یزد می‏‏گوید: با این حال اغلب فروشگاه‌های پوشاک یزد در هسته مرکزی شهر و در بلوار امامزاده جعفر(ع) مستقر هستند.


مشکلات صنف پوشاک در یزد

بلوکی درباره مشکلات صنف پوشاک در یزد نیز می‎‎گوید: مشکل اصلی این صنف، ضبط پوشاک خارجی و قاچاق از فروشندگانی است که محصولات خود را بدون اطلاع از قاچاق بودن از شهرهایی چون تهران به یزد آورده‏‏اند؛ این در حالی است که فروشندگان یزدی هیچ علمی به قاچاق بودن این پوشاک‎‎ها ندارند.وی با اشاره به اینکه مشکلات بانکی و مالیاتی از دیگر معضلاتی است که اعضای این صنف با آن مواجه هستند، می‎‎گوید: بیشتر فعالان این صنف از طریق مضاربه اقدام به دریافت تسهیلات کرده‎‎اند، به طوری که در مواردی بازپرداخت وام 80 میلیون تومانی به 700 میلیون تومان رسیده است. وی می‌افزاید: این در حالی است که کسبه یزدی افرادی آبرومند هستند، با این حال شاهد ضبط اموال آنها به دلیل بدهی‎های بانکی هستیم.


سایه رکود بر بازار پوشاک یزد

یکی از فروشندگان لباس در یزد می‌گوید: مدت‌هاست سایه کسادی بر بازار افتاده و این موضوع مقدمات رکود و تعطیلی واحدهای صنفی این بخش را ایجاد کرده است.«محمدرضا دهقانی» با بیان اینکه سابقه بسیاری از این واحدها به چند دهه می‌رسد، می‌افزاید: این روزها، دکان‌هایی که روزگاری پا خور مشتریان بی‌شماری بودند در کسادی به سر می‌برند.این فروشنده که در مجتمع ستاره مشغول به کار است، با بیان اینکه هفته گذشته حتی یک بار فروش نداشته است، می‏‏گوید: شرایط دیگر مغازه‌ها نیز بهتر از ما نیست؛ البته در طول سال بدترین فروش مربوط به ماه‏‏های ابتدایی سال است، ولی گرانی‏‏های اخیر قدرت خرید شهروندان را کاهش داده است و شرایط روز به روز بدتر می‏‏شود.وی با اشاره به اینکه اجاره بها و نرخ برق افزایش یافته است، بیان می‏‏کند: از طرفی از ورود خود به این حرفه پشیمان هستم و از طرف دیگر حرفه دیگری نمی‏‏شناسم؛ امیدوارم شرایط بهبود پیدا کند.وی درباره بالا بودن تعداد فروشگاه‌های پوشاک در شهرستان یزد می‌گوید: 500 فروشگاه پوشاک هم برای یزد زیاد است؛ با این شرایط باید بیش از هزار پوشاک‌فروشی در یزد اعلام ورشکستگی و تعطیلی کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید