• سه شنبه 24 مهر 1403
  • الثُّلاثَاء 11 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 15
سه شنبه 24 مهر 1403
کد مطلب : 237601
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j2D3R
+
-

خریدوفروش کیوسک‌های مطبوعات ممنوع‌

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران از شهروندان خواست تخلف کیوسک‌ها را اطلاع دهند

گزارش
خریدوفروش کیوسک‌های مطبوعات ممنوع‌

پریسا نوری-روزنامه‌نگار

ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی در شهر، ممنوعیت یا قانونی‌بودن عرضه دخانیات و چگونگی فروش یا اجاره آن به دیگران از موضوعاتی است که این‌روزها زیاد گفته و شنیده می‌شود؛ بااین‌حال هنوز ابهامات فراوانی دراین‌باره وجود دارد. روز گذشته سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران در نشست با اصحاب رسانه به این ابهامات خیلی شفاف پاسخ داد.

کیوسک‌ها در پایتخت از کی متولد شدند؟
سال‌های 1305 تا 1330 «اتحادیه دکاکین» در تهران شکل گرفت که کارشان فروش جراید در دکه‌ها بود. کم‌کم دکه‌ها زیاد شد تا اینکه اواخر دهه60 تهران مملو از دکه‌های ناهنجار و بدقواره شده بود که اغلب هم موجب سدمعبر بودند؛ ازاین‌رو سال1370 طرح ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی کلید خورد و ازآنجاکه براساس قانون مالکیت زمین‌های شهری با شهرداری است، دکه‌های سدمعبرکننده و بدشکل جمع‌آوری شدند. همچنین در راستای حمایت از مطبوعات، دکه‌های امروزی برای فروش روزنامه و مجله در اختیار دکه‌داران قرار گرفت.

 کیوسک‌داران چه می‌فروشند؟
براساس قانون نظام صنفی، کیوسک‌ها مجوز فروش تنقلات، کتاب، صنایع‌دستی و گل را گرفته‌اند. همچنین آنها می‌توانند عامل فروش دخانیات هم باشند البته به شرطی که آن را در پیشخوان در ملأ عام قرار ندهند. البته شهرداری موافق فروش دخانیات در دکه‌ها نیست؛ اما طبق قانون آنها منعی ندارند؛ فقط منع تبلیغاتی دارند. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران تأکید می‌کند ‌‌شهروندان درصورت مشاهده تخلف را به 137 اطلاع دهند.

 کیوسک‌داران ملزم به رعایت چه مواردی هستند؟
علاوه بر حفظ سیما و منظر شهری، رعایت ایمنی هم از نکاتی است که بسیار بر آن تأکید شده‌است. گاهی دیده می‌شود که بدنه کیوسک فرسوده و ظاهر آن نامطلوب است یا صاحب کیوسک ایمنی را رعایت نمی‌کند؛ مثلا سماور آب‌جوش را در پیاده‌رو و محل عبور شهروندان قرار می‌دهد و... این موارد هم تخلف است و درصورت مشاهده حتما با آنها برخورد قانونی می‌شود تا ایمنی شهروندان به خطر نیفتد.

 خریدوفروش کیوسک مجاز است؟
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران به‌جد تأکید می‌کند: مردم مراقب باشند در دام افراد سودجو نیفتند؛ چراکه مجوز کیوسک‌ها قابل خریدوفروش نیست. درواقع کیوسک‌های سطح شهر قائم‌به‌شخص و قابل خریدوفروش نیستند و درصورتی که مالک کیوسک از ادامه کار منصرف شود یا فوت کند، امکان انتقال آن به وراث یا شخص دیگر وجود ندارد؛ بلکه مجوز فعالیت باطل و کیوسک جمع‌آوری می‌شود. البته بدنه فیزیکی کیوسک به فرد یا وراث تحویل داده می‌شود.

 مظنه اجاره باجه‌ها چقدر است؟
شهرداری مالک زمین است و فقط بدنه کیوسک متعلق به کیوسک‌دار است؛ ازاین‌رو صاحب کیوسک موظف است هر ماه طبق مصوبه شورای شهر اجاره‌ای به شهرداری پرداخت کند. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران می‌گوید: کیوسک‌ها براساس درجه‌بندی از یک‌ماهه تا سه‌ماهه بین 600هزار تا 2میلیون تومان در ماه اجاره می‌دهند و هر سال حدود 20درصد به این مبلغ افزوده می‌شود.

600هزار تا 2میلیون تومان اجاره ماهانه کیوسک‌های تهران است
1275کیوسک در تهران فعالیت می‌کنند
3منطقه 6، 11و 12 بیشترین کیوسک‌های فعال پایتخت را دارند‌

اتحادیه‌های ناظر بر فعالیت کیوسک‌ها کدامند؟
اتحادیه مطبوعات در تهران
اتحادیه گل و تنقلات در تهران
اتحادیه گل در شمیرانات
اتحادیه مطبوعات در شهر ری



 

این خبر را به اشتراک بگذارید