تولید انیمیشن در ایران بسیار بهصرفه است
گفتوگو با حسین صفارزادگان، کارگردان «ببعی قهرمان» برنده جایزه بهترین انیمیشن جشنواره کودک
انیمیشن «ببعی قهرمان»، ساخته حسین صفارزادگان و میثم حسینی از 4مهر اکران شده و تا امروز 10میلیارد تومان فروخته است. اگر اتفاق عجیب و غریبی نیفتد و اکران فیلم به مشکل نخورد، احتمالا استقبال از این انیمیشن همچنان ادامه خواهد داشت، هرچند با توجه به هزینه بالای تولید انیمیشن در ایران «ببعی قهرمان» باید خیلی بیشتر از اینها بفروشد تا به سود برسد. «ببعی» انیمیشنی است که از تلویزیون به سینما رسیده و مخاطبش کودکان هستند و شاید موفقیت آن باعث شود که تلویزیون با جدیت بیشتری به تولیدات انیمیشنیاش نگاه کند، خصوصا اینکه حسین صفارزادگان یکی از 2کارگردان انیمیشن «ببعی قهرمان» میگوید تولید انیمیشن در داخل کشور بسیار بهصرفه است. آنچه در پی میآید گفتوگویی است که پیشتر با حسین صفارزادگان درباره این انیمیشن انجام دادهایم.
«ببعی قهرمان» نخستین انیمیشن سینمایی شماست، اما قبلا برای تلویزیون انیمیشن ساخته بودید. چطور به انیمیشن علاقهمند شدید؟
رشته تحصیلی من هنرهای تجسمی است، اما خیلی به انیمیشن علاقهمند بودم و با توجه به نزدیکی رشتهام به انیمیشن، وارد انیمیشن شدم. حدودا از سال1382 کارم را در انیمیشن شروع کردم و تا الان استودیوی ما نزدیک به 8ـ9هزار دقیقه انیمیشن برای شبکههای مختلف تلویزیونی تولید کرده که از مهمترینهایشان «ببعی»، «آرمن» و
«اتل متل یه جنگل» و «حسنا کوچولو» بوده است.
قبل از انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان»، شما سریال «ببعی» را در شبکه کودک ساخته بودید. مثل خیلی از انیمیشنهای سینمایی که از تلویزیون به سینما میآیند، شما هم این کار را کردید، اما این اتفاق چطور افتاد؟
مجموعه «ببعی» تقریبا 208قسمت بود که تولیدش یک سال، یک سال و نیم طول کشید و همزمان با تولید، پخش از شبکه را هم داشتیم، یعنی از قسمت52 به بعد رفتیم روی آنتن و تقریبا به موازات تولید پخش داشتیم. از همان فصل اول، «ببعی» جزو پرمخاطبها شد و در سال اول، خود کاراکتر ببعی جزو 10کاراکتر محبوب بچهها از بین کاراکترهای خارجی و داخلی شد.
برای نخستین بار، یک انیمیشن ایرانی بین 10انیمیشن پربیننده شبکه کودک وارد شد. سال دوم پربازدیدترین برنامه شد، آن هم نهفقط بین انیمیشنها، بلکه بین همه برنامههای خردسال و کودک. امسال هم با اینکه دارند قسمتهای قبل را تکرار میکنند بین ردههای اول تا سوم برنامههای پربیننده بوده.
با اشتیاقی که مخاطبانمان داشتند و از یکجایی به بعد در تلوبیون و آپارات مخاطب ثابت پیدا کردیم، به این نتیجه رسیدیم کهشاید اگر نسخه سینماییاش تولید شود، این محبوبیت ادامه پیدا کند. با توجه به حمایت مخاطبان تصمیم به ساخت نسخه سینمایی گرفتیم.
با توجه به اینکه تولید و پخش سریال همزمان جلو میرفته و طبعا بازخورد میگرفتید، این بازخوردها تأثیری روی جنبههای مختلف کارتان مثل داستانگویی و شخصیتپردازی داشت؟
بله، اصلا یکی از نقاط قوت این مجموعه این بود که ما آنلاین بازخورد میگرفتیم و صداوسیما هم در مخاطبسنجی به ما آمار روزانه میداد و خیلی جاها کمکمان میکرد. ما در فصلهای دوم و سوم که شروع به نوشتن کردیم، بازنگریای روی قسمتهای قبل داشتیم و حتی سعی میکردیم با توجه به نیاز روز به موضوعات بپردازیم و همین باعث میشد که بسیار تأثیرگذارتر باشیم.
مثلا با شیوع کرونا در کشور 3قسمت داشتیم که با همین کاراکترها آموزش دادیم و در تعداد بازدیدهای تلوبیون در بین انیمیشنها در صدر است. این مدل کاری خودبهخود باعث رشد مجموعه شد و تأثیرش را خیلی جدی گرفتیم و تا الان هم مجموعهای به این شکل تولید نشده و خودمان هم تجربه دومی به این شکل نداریم.
تکنیک ساختتان در سریال چه بود؟
دوبعدی کامپیوتری بود و در سینمایی سهبعدی است.
در سریال، گروه تولیدتان چندنفره بود که امکان ساخت و پخش توأمان داشتید؟
نزدیک به 40نفر در اجرای سریال مشغول به کار بودند، ولی این را در نظر بگیرید که شبکه کودک بسیار حامی بود و کمک میکرد که مستمر روی تولید کار کنیم.
تولید انیمیشن با هزینه زیادی که دارد در کشور بهصرفه است؟
هزینه سریال انیمیشن 2D ژاپنی دقیقهای 120هزار دلار است. یعنی هزینه تولید یک قسمت 20دقیقهای هایکوالیتی بالای یک میلیون دلار است. تازه با این عددها انیمیشن سینمایی تولید نمیکنند. استاندارد هزینه تولید انیمیشن سینمایی 80ــ90دقیقهای در اروپا 8تا 10میلیون دلار است، در صورتی که در ایران 500هزار دلار است و وقتی تا یک میلیون دلار صحبت میشود، جوانب تولید کار ازجمله تبلیغات هم هست و اینجور نیست که همه این رقم صرف پروسه تولید شود. صرفه اقتصادی تولید انیمیشن در کشور بسیار بالاست، اینقدر که سرویسهای تولید انیمیشن هند و چین به ما سفارش میدهند که شبیه کار خودشان تولید انجام دهیم.