• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 21 مهر 1403
کد مطلب : 237239
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/66ZNO
+
-

مضرات خوردن بیسکوئیت با چای

تغذیه
مضرات خوردن بیسکوئیت با چای

آرش نهاوندی- روزنامه‌نگار

خوردن بیسکوئیت همراه با چای یا زدن بیسکوئیت در چای عادتی آرامش‌بخش برای اکثر مردم کشورهایی نظیر ایران، هند و بریتانیاست. کسی از خوردن این ترکیب غذایی خوشمزه احساس بدی ندارد، اما بهتر است بدانید که اگر این شرایط برای شما تبدیل به عادت شده می‌تواند عواقب ناسالمی هم داشته باشد. چای و بیسکوئیت، به‌ویژه با شکر و چربی‌های ناسالم، ممکن است در درازمدت منشأ چندین بیماری شوند که بخشی از آنها را در ادامه می‌خوانید.

قند بالا
بیشتر بیسکوئیت‌ها، ازجمله بیسکوئیت‌هایی که در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند، با شکر تصفیه‌شده پر می‌شوند. هنگامی که آنها را همراه چای می‌خورید، منجر به افزایش قابل‌توجه سطح قند خون می‌شوند؛ به همین دلیل شانس ابتلا به دیابت نوع2 را افزایش می‌دهند و به افزایش وزن کمک می‌کنند.

بدون کالری
بیسکوئیت‌ها معمولا از آرد سفید و شکر تهیه می‌شوند و ارزش غذایی ندارند. همچنین عاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی یا فیبرها هستند و فقط منجر به افزایش وزن می‌شوند. بیسکوئیت‌ها زمانی که همراه با چای خورده می‌شوند به‌دلیل ناتوانی در سیر کردن یا رفع گرسنگی فرد، باعث پرخوری می‌شوند.

چربی‌های‌ترانس و روغن‌های بد
بیشتر بیسکوئیت‌های آماده حاوی چربی‌های ترانس و روغن‌های هیدروژنه هستند که به سلامت قلب آسیب می‌زنند. چنین چربی‌هایی سطح کلسترول بد را افزایش و سطح کلسترول خوب را کاهش می‌دهند. افزایش سطح کلسترول بد باعث بروز بیماری‌های قلبی و حتی سکته می‌شود.

مشکلات گوارشی
چای حاوی تانن است که باعث افزایش اسیدیته معده می‌شود. نوشیدن چای با بیسکوئیت‌های غنی از کربوهیدرات که حاوی قند و آرد تصفیه‌شده بالایی هستند می‌تواند مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس معده، نفخ و سوء‌هاضمه را تشدید کند.

پرخوری بی‌فکر
نوشیدن چای اغلب مربوط به زمان رویدادهای اجتماعی یا زمان استراحت و اوقات‌فراغت است. در این مواقع فرد بدون توجه به تعداد بیسکوئیتی که مصرف می‌کند، تمایل به خوردن بیشتر دارد. از آنجایی که بیسکوئیت‌ها سیری طولانی‌مدت ایجاد نمی‌کنند، مصرف بیش از حدشان منجر به دریافت کالری اضافی، شکر و چربی‌های ناسالم می‌شود.

افت شدید قند خون
بیسکوئیت حاوی مقدار زیادی قند و کربوهیدرات تصفیه شده است که بدن به‌راحتی آنها را جذب می‌کند و باعث بالا رفتن سطح قند خون می‌شود. وقتی اوج‌گیری قند از بین می‌رود، افتی شدید رخ می‌دهد که باعث احساس خستگی و بدخلقی می‌شود. این الگو ممکن است در چرخه‌های بد غذایی ظاهر شود.

مشکلات بهداشت دهان و دندان
بیسکوئیت‌ها ماهیتی چسبناک دارند و به دندان‌ها می‌چسبند؛ به همین دلیل خطری برای ایجاد پوسیدگی و سلامت دندان هستند. قند موجود در چای و بیسکوئیت، از باکتری‌های مضر موجود در دهان تغذیه می‌کند که منجر به تشکیل پلاک دندان، حفره‌ها و بیماری‌های لثه می‌شود. 

جایگزین‌های سالم
برای کاهش مضرات مصرف توأمان چای و بیسکوئیت، چند گزینه سالم‌تر هم وجود دارد:
 آجیل و دانه‌ها را می‌توانید جایگزین چای کنید.
میوه تازه را می‌توانید بدون شکر اضافه شده و چربی‌های ناسالم همراه با بیسکوئیت میل کنید.
کراکرهای سبوس‌دار هم جایگزین خوبی برای بیسکوئیت و تامین فیبر و انرژی پایدار در بدن هستند.
 تنقلات خانگی هم می‌تواند یک میان‌وعده غذایی جالب به جای چای و بیسکوئیت باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید