• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 21 مهر 1403
کد مطلب : 237238
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/58Y4Y
+
-

خوراکی‌های قاتل افسردگی

اگر چه رژیم غذایی خاصی برای تسکین افسردگی وجود ندارد اما یک رژیم غذایی سالم ممکن است به‌عنوان بخشی از درمان، کلی کمک‌کننده باشد. البته تحقیقات هم نشان داده که افراد چاق و کسانی که غذاهای ناسالم می‌خورند بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند و باید خوراکی‌های سالم جایگزین شود که برخی از آنها را در ادامه می‌خوانید.

    کربوهیدرات‌
البته باید کربوهیدرات‌ها را هوشمندانه انتخاب و غذاهای شیرین را محدود کنید. میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات از کربوهیدرات‌های سالم هستند.

      سلنیوم
مطالعات، ارتباط بین سلنیوم کم و خلق و خوی ضعیف را گزارش کرده‌اند. مقدار توصیه شده برای سلنیوم 55میکروگرم در روز برای بزرگسالان است و می‌توانید از لوبیا و حبوبات، گوشت بدون چربی (گوشت گاو، مرغ بدون پوست و بوقلمون) و لبنیات کم چرب، آجیل و دانه‌ها، غلات کامل (ماکارونی سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و بلغور جودوسر) استفاده کنید.

   ویتامین D
گیرنده‌های ویتامین D در سراسر بدن ازجمله مغز شما قرار دارند. نتایج مطالعه‌ای که اخیرا در آمریکا انجام شد نشان داد که احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی با سطوح پایین ویتامین D بیشتر است.

    پروتئین
منابع خوب پروتئین‌های سالم عبارتند از؛ لوبیا و نخود، گوشت گاو بدون چربی، پنیر کم چرب، ماهی، شیر، مرغ و ماست.

   آنتی‌اکسیدان‌ها
با خوردن غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توان آثار مخرب بر مغز را کاهش داد؛ ازجمله بتاکاروتن که  د ر زردآلو، کلم بروکلی، طالبی، هویج، کلم، هلو، کدو تنبل، اسفناج و سیب زمینی شیرین وجود دارد. ویتامین C که در زغال اخته، کلم بروکلی، گریپ فروت، کیوی، پرتقال، فلفل، سیب زمینی، توت فرنگی و گوجه فرنگی موجود است و  ویتامین E هم در مارگارین، آجیل و دانه‌ها، روغن‌های گیاهی و جوانه گندم ذخیره شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید