• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 25 شهریور 1403
کد مطلب : 234863
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/GZjz3
+
-

دلایل علمی افسردگی در پاییز

با آغاز فصل پاییز و زمستان، کوتاه‌ترشدن طول روزها و کم شدن نور خورشید، برخی افراد غمگین و افسرده می‌شوند. البته برخی افسردگی پاییزی را غیرعلمی و خرافات عنوان می‌کنند درحالی‌که این اختلال کاملا علمی، پزشکی و روانشناختی است. با شروع فصل بهار هم این علائم به‌تدریج از بین می‌روند، اما افرادی که مبتلا به اختلال تأثیر فصلی یا به‌اصطلاح SAD هستند و همچنین زنان، افسردگی عمیق‌تری را تجربه می‌کنند. افراد مبتلا به این اختلال روحی تمایل بیشتری به خواب و پرخوری دارند. احساس خستگی مفرط هم می‌تواند در آنها وجود داشته باشد و گاهی هم قادر به تنظیم برنامه‌های خود نیستند.

علت بروز SAD
دلیل این مسئله کاهش میزان ترشح هورمون ملاتونین به‌دلیل کاهش نور خورشید است که خواب‌آلودگی و خستگی را در افراد مبتلا افزایش می‌دهد. در واقع پزشکان و متخصصان معتقدند علت بروز اختلال SAD، برهم خوردن تعادل شیمیایی در مغز است که در نتیجه کمبود نور مناسب در روزهای کوتاه پاییز و زمستان و عموما تاریک‌تر شدن هوا بروز می‌کند.

راهکارهای درمانی
 دکتر مجید صادقی، روانپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره روش درمان این بیماری می‌گوید: «این درمان شامل تجویز دارو برای اصلاح اختلال ترشحات مغزی و نور درمانی است، یعنی در محیط زندگی و کار بیماران باید یک منبع نور با شدت خاص قرار بگیرد که فضای اتاق را معادل یک روز آفتابی کند. البته گاهی اوقات روان‌درمانی هم صورت می‌گیرد و اگر امکان عملی وجود داشته باشد بهتر است بیمار به مناطق گرم و آفتابی مثل جنوب کشور خودمان مهاجرت کند.»‌ صادقی درباره اینکه آیا افسردگی فصلی توسط خود افراد قابل تشخیص است، بیان می‌کند: «عمده افرادی که با شکایت از چنین اختلالی مراجعه می‌کنند خودشان می‌گویند که در نیمه دوم سال و روزهای ابری بدخلق، خسته و خواب‌آلود می‌شوند، پرخوری و اضافه وزن دارند و توانایی فعالیت آنها هم کاهش پیدا می‌کند درحالی‌که در نیمه اول سال چنین شرایطی ندارند و هر سال در پاییز و زمستان این فرایند برایشان تکرار می‌شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید