• چهار شنبه 25 مهر 1403
  • الأرْبِعَاء 12 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 16
سه شنبه 17 مهر 1403
کد مطلب : 237004
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mwJ6n
+
-

میراث جهانی بیشاپور بتن شد

کاخ 1400ساله شاپور ساسانی با هدف تسهیل دسترسی گردشگران بتن‌ریزی شد

گزارش
میراث جهانی بیشاپور بتن شد

محمد باریکانی- روزنامه‌نگار

میراث فرهنگی استان فارس به پایگاه میراث جهانی بیشاپور، اجازه بتن‌ریزی بر کف باستانی و تاریخی اثر ساسانی ثبت جهانی شده کازرون را داد تا گردشگران و بازدید‌کنندگان از کاخ شاپور اول ساسانی بتوانند به جای تردد بر کف این محوطه باستانی از نوار بتنی به عرض حدود 2.5متر در بیش از یک کیلومتر از این محوطه تردد کنند.
اقدام میراث فرهنگی فارس که خبر آن ابتدا در پایگاه خبری صدای میراث منتشر شد، موجی از واکنش‌ها و مخالفت‌ باستان‌شناس‌ها و کارشناسان میراث را ایجاد کرد. عباس مقدم باستان‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا بتن‌ریزی در محوطه بیشاپورشهرستان کازرون را که در پرونده میراث جهانی محور ساسانی فارس به ثبت جهانی رسیده است، اقدامی «ناجوانمردانه» خواند و اعلام کرد: می‌توانستند به جای استفاده از بتن از روکش چوب برای تردد گردشگران استفاده کنند که پیش‌تر این شیوه در شوش و دیگر نقاط و حتی تخت جمشید هم استفاده شده است. برخی کارشناسان میراث فرهنگی نیز در گفت‌وگو با همشهری اعلام کردند که بتن‌ریزی بر بستر میراث جهانی بیشاپور علاوه بر آن که منجر به حبس رطوبت و از بین بردن آثار زیرین می‌شود.باعث نفوذ آب به پایه‌ ستون‌ها و دیوارها خواهد شد.

کوتاه از بیشاپور
پس از پیروزی شاپور اول ساسانی بر والرین، امپراتور روم و به اسارت درآمدن والرین و همراهنش، شاپور ساسانی فرمان ساخت شهر بیشاپور را صادر کرد. این شهر در مسیر تخت‌جمشید به بیستون و کنار راه هخامنشی درمسیر اتصال تخت جمشید به شهر باستانی استخر و شوش بنا شد. طرح شهر را مهندسان به اسارت درآمده رومی با الهام از طراحی یونانی کشیدند و معماری آن را یک مرد سوری به نام اپسای و پسرش انجام دادند. پس از تکمیل شهر والرین و همراهان به اسارت درآمده‌اش به بیشاپور تبعید شدند.

آثار معماری موجود در شهر بیشاپور
ارگ سلطنتی شامل: معبد آناهیتا، تالار تشریفات شاپور، ایوان موزاییک، کاخ والرین
منطقه عامه‌نشین شامل: خانه‌های مسکونی، گرمابه، کاروانسرا وبازار

آثار به‌دست‌آمده در کاوش‌های باستان‌شناسی بیشاپور
موزاییک‌های رنگی چنگ‌نواز زن
 موزاییک‌های رنگی چنگ‌نواز مرد
 مجسمه مرمرین
 آتشدان
 مهرهای عیلامی
 تبرزین عیلامی شبیه تبر لرستان



 

این خبر را به اشتراک بگذارید