• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23693
+
-

تحقیق و تفحص از شهرداری، وظیفه شوراست

محمد سرابی | خبر‌نگار:

«طرح تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری تهران» دوباره مطرح شده ‌است. روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس از مخالفت شهردار تهران برای اجرای طرح تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری تهران خبر داد. دلیل مخالفت افشانی با این طرح به‌گفته ابوالفضل موسوی ‌«اختیارات شورای شهر و انجام تحقیق و تفحص توسط شورای شهر است.» براساس قانون اساسی، وظیفه مجلس رسیدگی به امور ملی است. بنابراین ضرورت چندانی ندارد تا مجلس وارد مباحث محلی شود و از طرفی با سیاسی کردن یک پرونده دادخواهی از حقوق از دست رفته شهروندان را به ماجرایی سیاسی تبدیل کند. با وجود اختیار مجلس برای ورود به مباحث مختلف در راستای احقاق حقوق شهروندان، شوراهای شهر نیز براساس قانون وظایف و اختیاراتی دارند که از آن جمله بررسی وضعیت عملکرد شهرداران است. در این زمینه اعضای شورای شهر تهران در گفت‌و گو با همشهری نقطه نظرات خود را بیان کرده‌اند.


شورا پیگیر عملکرد شهردار پیشین است



   محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران

من به‌عنوان نماینده مردم در شورای شهر تهران، نه موافق و نه مخالف طرح تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری هستم. علتش هم این است که این امکان برای شورای شهر تهران هم هست که وارد این مسئله شود. براساس قانون شورای شهر می‌تواند تحقیق و تفحص انجام دهد. شورای شهر هم‌اکنون طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران و عملکرد شهردار پیشین تهران را در دست اجرا دارد. مواردی هم گزارش شده و شکایت‌‌هایی به ثبت رسیده‌است. شهردار تهران نیز درصدد برخورد با تخلفات شهردار پیشین تهران است و گزارش‌های متعددی در این‌باره در اختیار شورای شهر گذاشته‌است. رویکرد شهردار تهران شفافیت است و شورای پنجم نیز در تلاش است تا با چنین رویکردی با عملکرد شهردار گذشته روبه‌رو شود. مجلس با طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران و بررسی عملکرد شهردار پیشین قصد دارد که به‌صورت مستقل وارد مباحث مطرح شده در مورد شهردار پیشین شود، اما این اختیار شورای شهر است که وارد این مسئله شود. به‌عنوان مثال در زمینه واگذاری خارج از ضوابط املاک به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط شهردار پیشین ، شورای شهر تهران در مرحله اول با 674 مورد مواجه شد. اما با پیگیری‌های متعدد این تعداد واگذاری به 1300مورد رسید که هم‌اکنون شورای شهر تهران به‌صورت جدی در حال پیگیری است و شهردار تهران نیز با جدیت این مسئله را پیگیری می‌کند. شورای پنجم برای ایجاد شفافیت و مطالبه حقوق شهروندان حساسیت بسیاری دارد و در حال پیگیری است. البته اگر مجلس هم به این تشخیص برسد که در قالب طرح تحقیق و تفحص از شهرداری به این مسائل رسیدگی کند، اعضای شورای شهر مخالفت نداشته و در عین حال موافق نیستند. در واقع این اختیار شورای شهر تهران است و مجلس هم می‌تواند وارد این مسئله شود.


تبدیل تحقیق و تفحص به رویه معمول



   حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران

ورود مجلس به این حوزه به‌دلیل اهمیت شهرداری پایتخت است زیرا اقداماتی که در شهرداری تهران انجام می‌شود، جنبه ملی پیدا می‌کند. شهرداری هم با بخشی از مجلس شورای اسلامی ارتباط دارد و مجلس طبق وظایفش می‌تواند به همه مسائل ورود کند و به مردم پاسخ بدهد. از طرف دیگر شورای شهر می‌تواند درباره دوره خودش تحقیق کند ولی درباره دوره‌های قبل دستش زیاد باز نیست. همچنین شورا می‌تواند در بخش‌ها و واحد‌های شهرداری تحقیق کند اما من ندیده‌ام که یک تحقیق و تفحص کلی از طرف شورای شهر درباره تمام شهرداری انجام شود. حالا به‌دلیل اینکه موضوع شهرداری تهران پیچیدگی پیدا کرده مجلس می‌خواهد ورود کرده  و تکلیف را روشن کند. اینکه مسائل محلی را شوراهای شهر و روستا پیگیری کنند در قانون اساسی هم هست ولی تحقیق مجلس نمی‌تواند مزاحمتی برای شورا داشته باشد و شورا هم در این زمینه به مجلس کمک خواهد کرد. مجلس یک ارگان کلان ملی است و اگر بخواهیم آن را محدود کنیم درباره تحقیق از خیلی نهاد‌های دیگر هم محدود خواهد شد. یک موضوع هم این است که شاید این تحقیق و تفحص تبدیل به رویه شود و بعدا مجلس بخواهد دائما آن را تکرار کند ولی من در این‌باره نگرانی ندارم زیرا مجلس به‌دلیل مشغله زیاد آنقدر هم فرصت ندارد که این کار را تبدیل به رویه ثابت کند.


تعامل مناسب میان مجلس و شورای شهر



   زهرا صدر اعظم نوری، عضو شورای شهر تهران

طی 12سال منابع سرشاری در شهرداری تهران استفاده شده است و باید نحوه هزینه‌ کرد‌ آنها را بررسی کرد. وقتی ابهام‌هایی وجود داشته باشد انگیزه‌ای برای نمایندگان مجلس می‌شود که طرح تحقیق و تفحص را به اجرا در بیاورند؛  چه این نمایندگان از مجلس ملی باشند یا از مجلس محلی. درباره این طرحی که اخیرا اجرا شده است؛ مجلس در زمان مسئولیت شهرداری قبلی هم قصد تحقیق و تفحص را داشت اما مسیر به سمت دیگری هدایت شد که باعث شد این کار انجام نشود و بعد هم که شهردار عوض شد. الان دوباره این طرح مطرح شده است تا ابعاد هزینه‌ها و مصارف در مدیریت گذشته شهرداری تهران بررسی شود. الان تعامل خوبی بین شورای شهر و شهرداری از یک سو و مجلس از سوی دیگر وجود دارد به همین دلیل می‌توان اطلاعات مورد نیاز نمایندگان مجلس را درباره مسائلی که می‌خواهند روشن شود تهیه و تأمین کرد. در چنین شرایطی می‌شود گفت که تحقیق و تفحص ضرورتی ندارد زیرا هدف از تحقیق و تفحص این است که اسناد و مدارک به‌دست بیاید تا مشخص شود که آیا تخلفی صورت گرفته است یا خیر. اگر نمایندگان اصرار به تحقیق و تفحص داشته باشند این حق را دارند  زیرا نماینده مجلس حدود اختیارات گسترده‌ای دارد و می‌تواند در سطح ملی یا محلی ورود کند. اگر نمایندگان مجلس به این ضرورت رسیده‌اند که نحوه تأمین منابع و مصارف را در زمان شهردار سابق بررسی کنند می‌توانند این کار را انجام دهند.


عملکرد تهران ملی است

  

هادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی


من از روز اول با طرح تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری تهران موافق بودم؛ چرا‌که نمایندگان مردم در مجلس با هرگونه شفاف‌سازی‌ موافق هستند. مردم ما را انتخاب کردند و انتظار دارند که مدیریت بخش‌های مختلف کشور را مورد بررسی دقیق قرار دهیم. اما نمایندگانی که مخالف بودند، بیشتر بر این مسئله تأکید داشتند که پرونده‌ای در قوه قضاییه پیرامون تخلف‌های شهرداری سابق مطرح شده‌است و نیاز به ورود مجلس نیست و بیشتر امکان بحث سیاسی مطرح است، اما به‌هرحال ما به‌عنوان کمیسیون عمران نمی‌توانیم مانع از اجرای طرح تحقیق و تفحص شویم. ما در حال فعالیت براساس وظایف خودمان هستیم. مباحثی که در مجلس بود، حتی پیش از استقرار شورای شهر پنجم در مجلس مطرح شد. ما نمی‌توانیم مسیر قانونی را که حق نمایندگان مردم است، نادیده بگیریم. شهر تهران متعلق به کل کشور است و مسائل تهران تنها به تهران مربوط نیست. اینکه در تهران یک پروژه مثل شهر آفتاب که با اعتبار دست‌کم 1400میلیارد تومان ساخته می‌شود، برای نمایندگان حساسیت به‌وجود می‌آورد. همه این ارقام متعلق به بیت المال است. کل بودجه خیلی از استان‌ها، از این رقم کمتر است؛ فقط بودجه شهر آفتاب از بودجه عمرانی چند استان بیشتر است. این نشان می‌دهد که نمایندگان نسبت به این هزینه‌کردها حساس هستند. نماینده مجلس عملا نماینده شهر نیست. نمایندگان وظیفه ملی دارند. باید املاک واگذار شده مشخص شود. ما نمی‌خواهیم از نظارت فرار کنیم. باید این اراده را در کل مجموعه کشور ببینیم زیرا اگر مردم این شفاف‌سازی‌ را ببینند می‌توانند اعتماد کنند. در غیر این صورت بحران مشروعیت برای کل نظام به‌وجود می‌آید. ما باید برای مردم کار کنیم. اینها اصول انقلاب است، اما برخی‌ها از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید