• دو شنبه 16 مهر 1403
  • الإثْنَيْن 3 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 07
دو شنبه 16 مهر 1403
کد مطلب : 236859
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/An4O1
+
-

طوفان الاقصی

سید بدر البوسعیدی‌ وزیرامورخارجه عمان

فرار از حقیقت با ساده‌لوحی یا توهم
کنار کشیدن برخی دولت‌ها و محکوم کردن اقدامات ایران برای برخی دولت‌ها آسان است، اما نه این و نه سیاست دفاع از اسرائیل فارغ از اینکه چه اتفاقی می‌افتد، هیچ‌چیزی را حل نمی‌کند. در عوض ما باید به‌دلیل اصلی بحران فعلی بپردازیم؛ یعنی مواجه شدن با این واقعیت انکارناپذیر که تنها با پایان دادن به اشغال غیرقانونی فلسطین از سوی اسرائیل است که می‌توانیم به بازگردانی صلح به منطقه امیدوار باشیم.
هر کسی که عقیده دارد به روش دیگری ازجمله بازداشتن ایران، حذف حماس، شکست دادن حزب‌الله یا حمایت مستمر سیاسی، نظامی و مالی از اسرائیل می‌توان به صلح رسید یا دچار توهم است یا ساده‌لوح و یا اینکه عمدا تلاش می‌کند از حقیقت دوری کند.
درک و تحمل حقیقت این وضعیت دشوار است. دولت‌های غربی مدت‌ها، درنظر گرفتن این واقعیت را به تعویق انداخته و نتوانسته‌اند امنیتی را برای مردم فلسطین تضمین کنند که تنها کشور شدن فلسطین به آنها اعطا می‌کند.
حامیان اسرائیل از قوانین بین‌المللی دم می‌زنند، درحالی‌که در مورد فلسطین بارها از اجرای آن جلوگیری می‌کنند. این رویه باید الان تغییر کند. احترام به قوانین بین‌المللی باید نه‌تنها در کلام، بلکه در عمل واقعیت داشته باشد. اسرائیل باید ملزم به تعلیق عملیات نظامی خود در غزه، کرانه باختری و لبنان شود. این کار باید با اقدام بین‌المللی برای پایان دادن به اشغال غیرقانونی فلسطین توسط اسرائیل همراه شود. باید کشوری تماما مستقل و یکپارچه ایجاد شود.

جوزف بورل-  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

حماس نابود شد؟

کاری که ما انجام می‌دهیم این است که برای رسیدن به آتش‌بس فشار دیپلماتیک ایجاد‌‌کنیم؛ اما به‌ نظر نمی‌رسد که هیچ‌کسی بتواند نتانیاهو را نه در غزه و نه در کرانه باختری متوقف کند. میانجیگری آمریکا بر برقراری آتش‌بس در غزه ناموفق بوده و نمی‌توان فقط به ایالات متحده تکیه کرد.
بابت ناتوانی کشورها در متوقف کردن حملات اسرائیل به لبنان و فلسطین متأسفم. از طرح آمریکا و فرانسه برای برقراری آتش‌بس ۲۱روزه میان لبنان و اسرائیل حمایت می‌کنم. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته که «تا زمان نابودی حزب‌الله متوقف نمی‌شود». اگر منظور از نابودی همان چیزی است که در مورد حماس وجود دارد، پس جنگی طولانی‌ای در پیش است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو به حرف هیچ‌کس گوش نداد و در نتیجه به درخواست‌های جامعه بین‌المللی مبنی بر عدم‌ صدور مجوز برای حمله به لبنان و همچنین درخواست جامعه بین‌الملل برای عدم‌ ورود به شهرهای غزه توجهی نشد. در شرایط فعلی کشورهایی قصد ارائه انواع حمایت ازجمله حمایت نظامی از رژیم صهیونیستی را دارند. این کشورها را به‌راحتی می‌توان درک کرد که به دلایل تاریخی واضح آماده‌اند به اسرائیل نه‌تنها سلاح دهند، بلکه در اقدامات دفاعی یا تهاجمی به آن کمک کنند. از طرف دیگر، کشورهایی چون اسپانیا هم هستند که تلاش‌های زیادی برای رعایت قوانین بین‌المللی از خود نشان داده‌اند و نگرانی زیادی در مورد پیامدهای جنگ دارند و حمایت‌های بیشتری از فلسطینیان داشته‌اند و تعهد بیشتری به ایجاد کشور فلسطینی از خود نشان داده‌اند.

نیکلاس مادورو  رئیس‌جمهور ونزوئلا

چشم‌انداز پیروزی در همه جبهه‌های جنگ
 جنایات و کشتارهای ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی در نوار غزه یکی از وحشتناک‌ترین نسل‌کشی‌هایی است که بشریت از زمان هیتلر شاهد آن بوده است. رژیم‌ صهیونیستی در مقابل چشمان جهانیان، بدون اینکه کسی مانع از آن شود، در نوار غزه دست به کشتار و جنایت زد.
آمریکا در حال تهیه سلاح است تا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بتواند برای تسلط بر کل منطقه و منابع انرژی، کارزار تجاوزکارانه انجام دهد. سلطه و استعمار بر جهان عرب مسلمان و خاورمیانه برای کنترل منابع انرژی از پروژه‌های اسرائیل است و پشت این تهاجم علیه فلسطین و سوریه، تهدیدها علیه ایران و عراق، حملات جنایتکارانه به یمن و تلاش برای تسخیر خاک مردم عرب در لبنان چیست؟
ما به سمت یک روند مقاومت سخت و پیروزی در تمام جبهه‌های جنگ پیش می‌رویم. مایه تأسف است که سازمان ملل متحد وارد خلأ و فرایند‌ فرسودگی شده است. جنایت‌های رژیم صهیونیستی در طول یک سال گذشته علیه غزه و کشتار غیرنظامیان در لبنان محکوم است. من از مردم جهان می‌خواهم که صدای خود را بلند کنند و در همبستگی با مردم فلسطین و مردم لبنان بایستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید