• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 14 مهر 1403
کد مطلب : 236580
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/3lW9M
+
-

روباتی در اندازه نانو

روباتیک نانویی یا نانوروباتیک یا نانوباتیک یک حوزه از فناوری‌های نوظهور است که ماشین‌ها یا روبات‌هایی ایجاد می‌کند که به آنها نانوروبات گفته می‌شود و اجزای آن در مقیاس یک نانومتر یا نزدیک به آن است. به‌طور خاص، نانوروباتیک (برخلاف میکروروباتیک) به رشته مهندسی فناوری نانو در طراحی و ساخت نانوروبات‌ها با دستگاه‌هایی در اندازه‌های 0.1 تا 10میکرومتر و ساخته‌شده از مقیاس نانو یا اجزای مولکولی اشاره دارد. واژه‌های nanobot، nanoid، nanite، nanomachine و nanomite نیز برای توصیف چنین دستگاه‌هایی که در حال حاضر در دست تحقیق و توسعه‌اند، استفاده شده‌اند.

در مرحله آزمایش
نانوماشین‌ها بیشتر در مرحله تحقیق و توسعه‌اند، اما برخی از ماشین‌های مولکولی اولیه و نانوموتورها آزمایش شده‌اند. برای مثال، یکی از این نانوموتورها حسگری است که دارای یک سوئیچ تقریبا 1.5نانومتری است که قادر به شمارش مولکول‌های خاص در نمونه شیمیایی است. نخستین کاربردهای مفید نانوماشین‌ها ممکن است در نانوپزشکی باشد. برای مثال، ماشین‌های بیولوژیکی می‌توانند برای شناسایی و از بین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده شوند. یکی از کاربردهای بالقوه دیگر تشخیص مواد شیمیایی سمی و اندازه‌گیری غلظت آنها در محیط است. دانشگاه رایس یک خودروی تک‌مولکولی به نمایش گذاشته است که طی فرایندی شیمیایی برای چرخ‌ها ساخته شده و با کنترل دمای محیط و
قرار دادن میکروسکوپ اسکن‌کننده در نوک فعال می‌شود.

نقش نانوروبات در جراحی
یکی از حوزه‌هایی که نانوروبات در آن امکان درخشش دارد جراحی است. دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی مطرح در حوزه فناوری نانو روبات بودجه‌ای بیش از چندمیلیارد دلار از سوی سازمان‌های دولتی برای تحقیق در زمینه توسعه دستگاه‌های نانو در حوزه پزشکی اعطا کرده‌اند. بانک‌ها نیز با هدف به‌ دست آوردن حق و حقوق تجاری‌سازی‌ نانوروبات‌های آینده از سرمایه‌گذاران استراتژیک هستند.

میکروسکوپ نانویی
تعریف دیگر این فناوری روباتی است که امکان تعامل دقیق با اجسام در مقیاس نانو را فراهم می‌کند یا می‌تواند به‌وضوح در مقیاس نانو آنها را دستکاری کند. چنین دستگاه‌هایی را می‌توان به‌عنوان ماشین‌های مولکولی به میکروسکوپ یا کاوشگر روباتی تعبیر کرد. با استفاده از تعریف میکروسکوپ می‌توان تصور کرد که یک ابزار نانوروباتیک چطور با دستکاری نانو پیکربندی می‌شود.

رقابت جهانی
به همان شیوه‌ای که تحقیق و توسعه فناوری باعث رقابت در سطح فضا و تسلیحات هسته‌ای شد مسابقه‌ای برای نانوروبات‌ها در حال وقوع است. کشورهای زیادی به نانوروبات‌ها اجازه می‌دهند در میان فناوری‌های نوظهور خود را به رخ بکشند. برخی از دلایل این است که شرکت‌های بزرگ مانند جنرال الکتریک، هیولت پاکارد، سینوپسیس، نورثروپ گرومن و زیمنس اخیرا در توسعه و تحقیق نانوروبات‌ها وارد شده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید