• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 14 مهر 1403
کد مطلب : 236581
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/48X91
+
-

فضا در تسخیر نانو

فضا در تسخیر نانو

فناوری نانو در صنعت فضایی به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد نانومواد و قابلیت‌های پیشرفته‌ای که ارائه می‌دهد، نقش پررنگی دارد که شاید از تصور ما خارج باشد. کاربردهای فناوری نانو در این صنعت به بهبود کارایی، کاهش وزن، افزایش مقاومت و دوام مواد و همچنین بهینه‌سازی عملکرد سیستم‌ها منجر شده است.

فضاپیماهای کوچک‌تر
نانومواد مانند نانوکامپوزیت‌ها و نانوکربن‌ها در ساخت قطعات فضاپیماها، ماهواره‌ها و سایر تجهیزات فضایی استفاده می‌شوند. این مواد علاوه بر اینکه بسیار سبک هستند، استحکام فوق‌العاده‌ای دارند که می‌تواند به کاهش وزن کلی فضاپیماها کمک کند و در عین حال مقاومت آنها در برابر شرایط سخت فضایی مانند فشار بالا، دمای بسیار پایین یا تشعشعات کیهانی را افزایش دهد. پوشش‌های محافظتی نانویی هم می‌توانند از قطعات فضاپیما در برابر اثرات شدید تشعشعات خورشیدی و کیهانی، حرارت بالا و اصطکاک ناشی از ورود به جو زمین محافظت کنند. این پوشش‌ها همچنین به جلوگیری از فرسایش و اکسیداسیون قطعات در شرایط سخت فضایی کمک می‌کنند.

حسگرهایی که نمی‌شناختید
اگر بدانید که حسگرهای نانویی با دقت بسیار بالا و اندازه کوچک، می‌توانند به شناسایی دقیق شرایط محیطی مانند تشعشعات کیهانی، فشار، دما و ترکیبات گازی بپردازند احتمالا تعجب می‌کنید اما اصل ماجرا این است که این حسگرها به‌دلیل دقت بالا و مصرف انرژی کم، در ماموریت‌های فضایی دوربرد و طولانی‌مدت بسیار کارآمد هستند و می‌توانند در مانیتورینگ سلامت فضانوردان و تجهیزات در فضاپیما به‌کار گرفته شوند. این فناوری در بهبود کارایی سیستم‌های ارتباطی و تصویربرداری فضایی نقش کلیدی دارد. به‌عنوان مثال، نانوآنتن‌ها به‌دلیل کوچکی و بهره‌وری بالا، می‌توانند در بهبود سرعت و دقت ارتباطات ماهواره‌ای و بین فضاپیماها مورد استفاده قرار گیرند.

نانو ماهواره‌ها
و اما مبحث جذاب نانوماهواره‌ها که یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های اخیر در صنعت فضایی است. توسعه نانوماهواره‌ها یا ماهواره‌های کوچک جدیدترین پیشرفت دنیا در حوزه فضاست. این ماهواره‌ها به‌دلیل اندازه کوچک و استفاده از نانومواد برای کاهش وزن و افزایش کارایی، می‌توانند به‌صورت گروهی به مدار زمین ارسال شوند و در ماموریت‌های مختلف ازجمله ارتباطات، پایش زمین و تحقیقات علمی کاربرد داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید