• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
پنج شنبه 28 تیر 1397
کد مطلب : 23649
+
-

عقب‌نشینی ترامپ مقابل آمریکا

ترامپ بعد از واکنش‌های تند در آمریکا به صحبت‌هایش درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، گفت که در استفاده از واژه‌ها اشتباه کرده و فراموش کرده یک فعل را منفی به‌کار ببرد

آمریکا
عقب‌نشینی ترامپ مقابل آمریکا

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، در عقب‌نشینی‌ای آشکار از مواضعش درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری کشورش، اعلام کرد که در استفاده از واژه‌ها اشتباه کرده و جمله‌اش را بد ادا کرده است.

دونالد ترامپ در کنفرانس خبری با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در نشست هلسینکی در فنلاند، در صحبت‌هایی که واکنش‌های منفی بسیار زیادی ازجمله اتهام خیانت به همراه داشت، گفت که دلیلی نمی‌بیند که روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که با پیروزی او بر هیلاری کلینتون برگزار شد دخالت کرده باشد.او در همین صحبت‌ها، عملا اعلام کرد که به جای صحبت‌های سازمان‌های اطلاعاتی کشورش، صحبت‌های پوتین را که گفته است در انتخابات دخالت نکرده قبول می‌کند. این موضعگیری چنان موج منفی‌ای در داخل آمریکا علیه ترامپ ایجاد کرد که نه‌تنها دمکرات‌ها و منتقدان همیشگی ترامپ، که جمهوریخواهان برجسته و حتی تعدادی از افراد حامی رئیس‌جمهور هم علیه او صحبت کردند. در تندترین واکنش‌ها، ترامپ به خیانت به آمریکا متهم شد.

بودن یا نبودن؟

واکنش‌ها علیه صحبت‌های ترامپ تا حدی بود که او مجبور شد به جای استفاده از توییتر، شخصا متنی تایپ شده را در این‌باره بخواند. به گزارش سی‌ان‌ان، او در جلسه‌ای که در کاخ سفید برگزار شد، در یکی از معدود اعتراف‌های خود به اشتباه در دوران ریاست‌جمهوری، اعلام کرد که باید شفاف‌سازی کند. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «در یک جمله کلیدی از صحبت‌هایم من به جای استفاده از کلمه نبوده از بوده استفاده کردم. جمله باید اینطور می‌بود: دلیلی نمی‌بینم (کار) ‌روسیه نبوده باشد.»

ترامپ در فنلاند در پاسخ به سؤال یک خبرنگار که پرسیده بود او بین ادعای آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و صحبت‌های پوتین درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، کدام یک را باور می‌کند، گفته بود، «دلیلی نمی‌بینم (که) روسیه بوده باشد.». ترامپ در صحبت‌هایش در کاخ سفید گفت: «باید این جمله را اینطور می‌گفتم: دلیلی نمی‌بینم که (کار)‌ روسیه نبوده باشد.» او در ادامه گفت که به‌گونه‌ای می‌خواسته از 2بار منفی کردن در جمله استفاده کند. ترامپ در همین صحبت‌ها همچنین گفت که اعتماد کامل به سازمان‌های اطلاعاتی کشورش دارد و نتیجه‌گیری آنها درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌پذیرد.

توجیه تقریبا کودکانه او درباره ادای نادرست یک فعل، هرچند یکی از معدود اعتراف‌های او به اشتباه در دوران ریاست‌جمهوری‌اش به شمار می‌رود، اما تلاش ناکامی برای آرام کردن فضا به نفعش بوده است. نه‌تنها افکار عمومی در آمریکا به سختی این توجیه را قبول کرده‌اند، که پیش کشیدن چنین توجیه غیرمعقولی، به انتقادها از ترامپ حتی دامن هم زده است.

 چرا ترامپ عقب‌نشینی کرد؟

با وجود حجم سنگین انتقادها، عقب‌نشینی و اقرار ترامپ به اشتباه، اقدامی غیرمعمول از سوی او به‌شمار می‌رود. سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از مسئولان دولت آمریکا گفته که این شخص ترامپ بوده است که ایده شفاف‌سازی در این‌باره را مطرح کرده است. بعد از کنفرانس خبری با پوتین، مشاوران و ترامپ در جلساتی تبعات صحبت‌های ترامپ را بررسی کردند. بعد از بازگشت به آمریکا، ترامپ تلفن‌ها و پیام‌های زیادی از سوی افراد بسیاری دریافت می‌کرد که از او می‌خواستند توضیحی درباره صحبت‌هایش ارائه کند. او هم از برخی نمایندگان و افراد معتمد خود مشاوره گرفت. یک عامل اصلی برای اقدام ترامپ به شفاف‌سازی در این باره، به گفته یکی از مقامات که در جریان مسئله بوده، ترس از استعفای مقامات امنیتی رده‌بالای آمریکا، ازجمله دن کتس، رئیس جامعه اطلاعاتی آمریکا بوده است. دلیل دیگر این بوده است که دایره مشاوران ترامپ به این نتیجه رسیدند که کنفرانس خبری ترامپ در هلسینکی، «غیروطن‌پرستانه به‌نظر می‌رسیده است». مشاوران ارشد امنیتی ملی آمریکا - مایک پنس معاون رئیس‌جمهور، مایک پمپئو وزیر امورخارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی- سه‌شنبه در جلسه‌ای در کاخ سفید دور هم جمع شدند تا واکنش رئیس‌جمهور به موج انتقادها را طراحی کنند.

جلسات دیگری هم با حضور جان کلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و استفن میلر مشاور ترامپ برگزار شد که البته ترامپ در آنها شرکت نکرد. در نهایت این مشاوران، به‌خصوص پنس و پمپئو به رئیس‌جمهور کمک کردند تا واکنش مناسب را از خود نشان دهد.

به گفته یک مقام دیگر در کاخ سفید، ترامپ همچنان معتقد است که انتقادها از سوی رسانه‌ها بزرگ‌نمایی شده‌اند و او می‌خواهد بعدا دوباره به رسانه‌ها حمله کند. به گفته مقام دولتی آمریکا، با وجود اصرار زیاد مشاوران ترامپ برای خواندن متن تایپ شده، خود او موضوع «عدم‌تبانی» و احتمال حضور دخالت افراد دیگر در انتخابات را به بیانیه اضافه کرد و در تصاویر موجود، مشخص است که با دستخط خود و با ماژیک سیاه جمله «تبانی‌ای در کار نبوده است» را در انتهای متن نوشته است. واژه تبانی البته در این جمله نوشته شده، غلط املایی دارد.
زمانی هم که ترامپ بیانیه را از روی متن می‌خوانده، مشاوران در انتهای اتاق، کپی متن بیانیه را با دقت می‌خوانده‌اند و احتمالا نگران این بوده‌اند که او جملات خودش را به جای بیانیه مطرح کند.

با وجود اینکه بیانیه ترامپ تایپ شده بود، او، بنابر گزارش‌هایی برخلاف نظر مشاوران خود، مسائل دیگری را هم به آن اضافه کرد. مسئله نبود تبانی بین کارزار تبلیغاتی او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016موضوعی است که ترامپ با دستخط خود روی این بیانیه نوشته است. همانطور که در این بیانیه دیده می‌شود، ترامپ جمله «تبانی‌ای در کار نبود» را با ماژیک سیاه روی این برگه نوشته است. نکته جالب این است که تبانی (collusion) در این نوشته، غلط املایی دارد و با یک L نوشته شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید