• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
شنبه 27 خرداد 1402
کد مطلب : 194767
+
-

چرا نباید مقابل آمریکا و غرب عقب نشست؟

محمود عباس‌زاده؛  عضو کمیسیون امنیت ملی

 نکته نخست اینجاست که اخلاق در سیاست آمریکا معنایی ندارد. آنها یک استراتژی برای هژمونی خود دارند و برای تحقق آن سیاست‌هایی را تعیین می‌کنند و به کشورهای مختلف نقش می‌دهند. در این راستا اگر کشور هدف نقش‌پذیر نباشد و بخواهد استقلال خود را حفظ کند با او نمی‌سازند. در چنین زمینه‌ای می‌بینیم که حکومت‌ها و کشورها برای آمریکا تاریخ مصرف دارند و زمانی که در جورچین آمریکا و تکمیل‌کننده هژمونی‌ آنها باشند به آنها نقش می‌دهند و در غیر این صورت با آنها دشمن خواهند شد؛ بنابراین اگر کشوری بخواهد مستقل تصمیم بگیرد و نقشی براساس منافع ملی خود تعریف کند با آمریکا به ناسازگاری و برخورد می‌رسد.
در چنین شرایطی کشورها تا زمانی که ضعیف هستند معمولا نمی‌توانند مقابل این موج و سیطره قرار بگیرند و به این ترتیب سعی می‌کنند با آن همراه شوند. بر این مبنا کشورهای ضعیفی که می‌خواهند در پناه زندگی کنند استقلال خود را از بین می‌برند و تسلیم می‌شوند. ما نیز این رویه را در زمان پهلوی تجربه کردیم. در آن مقطع از او به‌عنوان ژاندارم منطقه نام می‌بردند؛ البته ژاندارمی که قدرت او درون‌جوش و براساس ظرفیت‌های داخلی نبود. وقتی که مردم به آگاهی رسیدند و برخاستند، آمریکایی‌ها جزو اولین‌ها بودند که پشت خاندان پهلوی را خالی کردند. آمریکایی‌ها چنین رویکردی را در کشورهای همسایه ایران ازجمله عراق، افغانستان و دیگر نقاط دنیا نیز عملی کردند.
اکنون با نگاهی دقیق به تاریخ معاصر می‌بینیم که اگر کشورها بخواهند براساس تئوری بقا، نه تئوری انطباق، خود را اداره کنند، باید قوی و مستقل باشند. آمریکا با کشورهای مستقل و قوی مشکل دارد و بر همین اساس در وهله نخست با ایران قوی مشکل دارد. جمهوری اسلامی ایران کشوری قوی و مستقل، دارای بیشترین انرژی دنیا نسبت به جمعیت و تاریخ و تمدن بلند و بزرگ است. چنین کشوری نمی‌تواند طفیل غرب و آمریکا باشد؛ چراکه آنها ارزشی برای ایران و هویت ایرانی قائل نیستند و به محض عقب‌نشینی و تسلیم سیاست تجزیه ایران را در پیش می‌گیرند. همانطور که در تاریخ ایران کرنش‌ها و عقب‌نشینی‌هایی رخ داد که ازجمله آنها باید به بخشیدن بخش‌هایی از خاک کشور اشاره کرد. با توجه به این تجربه‌های تاریخی باید توجه داشت که آنها در برابر ایران به تسلیم نیز راضی نیستند و ایران بزرگ را نمی‌خواهند. آمریکا به‌دنبال ایجاد کشورهای کوچک است تا بتواند به آنها نقشی در راستای هژمونی خود بدهد. این خواسته آمریکا با آرمان‌های انقلاب، مکتب شیعه، استقلال‌خواهی و غرور ملی ملت ایران منافات دارد؛ چراکه ملت ما اگر این هژمونی را می‌پذیرفت انقلاب نمی‌کرد و پس از این نیز با اقتدار استقلال و هویت خود را حفظ می‌کند و هرگز عقب‌نشینی نخواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید