• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
دو شنبه 9 مهر 1403
کد مطلب : 236180
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/3l5BA
+
-

فرودگاه بوتان با باند پیچ دار

فرودگاه بوتان با باند پیچ دار

فاطمه عباسی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یک فرودگاه در کشور بوتان، باعث شده تعداد گردشگرانی که این کشور را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند، بیشتر شود. این فرودگاه البته یک فرودگاه معمولی نیست و شرایط ویژه‌ای دارد.
فرودگاه «پارو» یک فرودگاه رده C است؛ به این معنی که خلبانان باید آموزش‌های ویژه‌ای برای پرواز در آنجا داشته باشند. آنها باید فرود را خودشان به‌صورت دستی و بدون رادار انجام دهند؛ چرا که باند این فرودگاه کوتاه و دارای پیچ است و بین
2 قله 6هزار متری قرار گرفته و تنها 50خلبان اجازه فرود در این فرودگاه را دارند. فرود در پارو، یکی از دشوارترین فرودها ‌ در جهان از نظر فنی محسوب می‌شود. کاپیتان چیمی دورجی که ۲۵ سال است در شرکت هواپیمایی ملی بوتان، دروک ایر (معروف به هواپیمایی رویال بوتان) کار می‌کند، می‌گوید: «پارو دشوار است، اما خطرناک نیست؛ زیرا اگر خطرناک بود، پرواز نمی‌کردم.»
او اضافه می‌کند: «برای خلبانان بسیار مهم است که مناظر اطراف فرودگاه را بشناسند. یک انحراف کوچک در حد چند میلی‌متر باعث می‌شود خلبان به جای باند فرودگاه، بالای یک خانه شخصی فرود بیاید. در پارو، شما واقعاً باید مهارت‌های محلی و شایستگی حوزه دانش محلی را داشته باشید؛ ضمن اینکه به‌دلیل نبود رادار، هیچ پرواز شبانه‌ای در پارو انجام نمی‌شود.»
آخرین عامل در سطح دشواری پارو همان چیزی است که دورجی آن را «موانع» می‌نامد؛ یعنی زمین کوهستانی که فرودگاه را احاطه کرده است. طول باند پارو تنها 230متر است و 2کوه بلند آن را احاطه کرده است. در نتیجه، خلبانان تنها زمانی می‌توانند باند فرودگاه را از هوا ببینند که بخواهند روی آن فرود بیایند.
دورجی که 43سال دارد، می‌گوید: «من خودم را پل بین نسل قدیم و نسل جدید می‌دانم.» با اینکه اکنون تنها 50خلبان دارای مجوز در بوتان وجود دارد، اما او معتقد است این تعداد به راحتی می‌تواند در چند سال آینده با آموزش‌های ویژه 2 برابر شود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید